دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

عملیاتی که معروفترین رسانه‌های جهان آن را تحسین کردند

پیروزی جمهوری اسلامی ایران در عملیات «فتح المبین» آنچنان شکوهمند بود که حتی معروفترین رسانه‌های گروهی جهان را نیز به تحسین وا داشت و ضربه‌ای مهلک بر پیکر دشمن وآرد آورد.
کد خبر: ۴۴۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷ - 22March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، سابقه درخشان فداکاری‌ها، رشادت‌ها و حماسه آفرینی‌های رزمندگان سلحشور کشور طی هشت سال دفاع مقدس، با توجه به اثرات عمیق و گسترده آن در ابعاد مختلف کشور، ما را ملزم می‌سازد در شناخت این واقعه مهم و بررسی جنبه‌های گوناگون آن تلاش کنیم تا نسل جوان امروزی و آیندگان بدانند که رزمندگان با تلاش و جانفشانی چگونه از ارزش‌های ملی و مذهبی خود دفاع کرده و دشمن را به جای خود نشاندند.

عملیاتی که معروفترین رسانه های جهان را نیز به تحسین وا داشت دومین روز از فروردین ماه یادآور یکی از مهمترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس، یعنی عملیات غرور آفرین «فتح المبین» است که در سال 1361 به وقوع پیوست پس از 18 ماه از آغاز جنگ بین ایران و عراق، توازن قوا به سمت برتری موقعیت نیروهای ایرانی در حال تغییر بود و به همین دلیل فرماندهان ایرانی آزاد سازی سریع سرزمین‌های اشغال شده را در برنامه خود منظور کردند. در منطقه غرب کرخه و شوش، گسترده‌ترین حضور زمینی عراق به وجود آمده بود. منطقه ای از دهلران در شمال تا تنگه رقابیه در جنوب، به عمق متوسط 70 الی 80 کیلومتر در اشغال عراقی‌ها بود. هر چند عوارض حساس و نقاط مهمی در این منطقه وجود نداشت، ولی تهدید محور اندیمشک به اهواز و قرار گرفتن شهرهای شوش، اندیمشک و دزفول در برد توپخانه دشمن، به سادگی قابل تحمل نبود. ... در این راستا حرکات عراق در حمله مورخ 60/11/17  در تنگه چزابه و منطقه بستان و 60/12/28 در تنگه رقابیه و منطقه شوش قابل توجه است. نیروهای عراقی قصد داشتند با پراکنده نمودن نیروهای ایرانی مانع از انجام یک حمله گسترده در منطقه شوش شوند و حضور خود را در عمق خاک خوزستان تداوم دهند.

فتح المبین

عملیات فتح المبین که نام آن با استخاره از قرآن و آیه شریفه «انا فتحنا لک فتحا مبینا» اتخاذ شده است، در ساعت 30 دقیقه بامداد مورخ 2/1/ 61 آغاز و در دهم فروردین ماه پس از 8 روز نبرد به پایان رسید و به این ترتیب یکی از بزرگترین و گسترده ترین نبردهای زمینی با همکاری سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران، به وقوع پیوست.

عملیاتی که معروفترین رسانه های جهان را نیز به تحسین وا داشت

اهداف عملیات فتح‌المبین

این عملیات با هدف تصرف ارتفاعات منطقه، به منظور آزاد سازی بخش وسیعی از جنوب غربی کشورمان طرح ریزی و به اجرا درآمد. در این عملیات اصلی‌ترین هدف نیروهای عمل کننده انهدام نیروی دشمن و آزادی سرزمین‌های اشغالی کشور اسلامی‌مان بود.  از جمله اهداف دیگر این عملیات تصرف ارتفاعات علی گرده زد و شاوریه  در شمال شرقی منطقه عملیات و تنگ رقابیه و تپه برقازه در جنوب و جنوب غربی منطقه هر کدام ارزش و ویژگی‌های خاصی داشتند که تصرف آنها داری اهمیت شایان توجهی بود. همچنین آزادسازی سایت‌های چهارم و پنجم و رادراهایی که به تصرف دشمن درآمده بود  گرفتن ارتفاعات استراتژیک منطقه و انهدام نیروهای مکانیزه و ماشین جنگی عراق از دیگر اهداف این عملیات ظفر مند بود.

عملیاتی که معروفترین رسانه های جهان را نیز به تحسین وا داشت

محورهای عملیات

عملیات «فتح المبین» در چهار محور و در چهار مرحله به اجرا در آمد که در مرحله اول و دوم به ترتیب تنگه‌های «عین خوش» و «رقابیه» مسدود شد و در مرحله سوم و چهارم قوای دشمن به غرب ردوخانه دویریج عقب رانده شدند. همچنین تجهیزات بسیار زیادی از جمله  82 قبضه توپ از نیروهای دشمن به دست رزمندگان ایرانی می‌افتد که همگی آنان را ساعاتی بعد بر علیه ارتش عراق بکار می‌گیرند.

فضای حاکم بر عملیات

با افزایش توان رزمی، استراتژی هجوم گسترده تدوین و طرح‌های عملیات فتح المبین پی ریزی می‌شد. در آن مقطع حضور رزمی در جبهه‌ها وصف ناشدنی بود. عملیات در شرایطی  صورت گرفت گرفت که ارتش عراق از هر زمان دیگری آسیب پذیرتر بود. زیرا ادامه عملیات در مقاطع مختلف و لاینقطع بودن آن موجب کاهش روحیه وصف ناشدنی  بود. عملیات در شرایطی صورت گرفت که ارتش عراق از هر زمان دیگری آسیب پذیرتر بود. زیرا ادامه عملیات در مقاطع مختلف و لاینقطع بودن آن موجب کاهش روحیه و ضعف روانی دشمن گردیده بود. از طرف دیگر روزهای  عملیات فتح المبین مصادف بود با ایام عید و سال نو مردم ایران در حالی روزهای نوروزی را سپری می‌کردند که خبر شادی بخش دیگری یعنی پیروزی رزمندگان اسلام را به جای سال نو تبریک می گفتند و شیرینی عید را همراه با شیرینی پیروزی دلاور مردان اسلام چشیدند.  

عملیاتی که معروفترین رسانه های جهان را نیز به تحسین وا داشت

نقش سپاه لرستان در عملیات فتح المبین

در عملیات «فتح المبین» سپاه لرستان علاوه بر اینکه نیروهایی را تحت فرمان یگان‌های تابعه‌ی قرارگاه جنوب به منطقه اعزام کرده بود؛ سه گروهان بصورت مستقل را سازماندهی کرده و در این عملیات حضور داشتند که اینان نیز به سهم خود رشادت هایی را به نمایش گذاشتند و شهدایی را نیز تقدیم اسلام و مملکت اسلامی خود نمودند.

نقش تیپ مستقل 84 لرستان در عملیات فتح المبین

در جریان این عملیات تیپ مستقل 84 به فرماندهی امیر «اسکند بیرانوند» در ترکیب سازمان رزم قرار گاه قدس قرار گرفت و در جهت قطع محور ارتباطی لشکر 10 زرهی عراق و یگان تحت کنترل آن، نفوذ به عمق مواضع دشمن روی تپه‌های «عین خوش» و تصرف توپخانه دور برد او، نقش آفرینی نمود و سپس چون سپری دفاعی موج پاتک‌های متجاوز را دفع نمود به طوری که انهدام نیروی دشمن و بستن عقبه او در این محور در شکست کلی اشغالگران تأثیر بسزایی داشت.

روایتی از فاتح فتح المبین

امیر سرتیپ «اسکندر بیرانوند» در دوران جنگ تحمیلی در مسئولیت‌های مختلفی به‌ویژه فرماندهی لشکر 84 ارتش لرستان که از طرف هم‌رزم شهیدش سپهبد «صیاد شیرازی» معرفی شد؛ انجام‌ وظیفه کرد و همچنین رشادت‌ها و شهامت‌های منحصر به‌ فرد وی باعث شد از طرف آیت الله خامنه ای رئیس‌جمهور وقت، مدال فتح و لوح سپاس دریافت کند. این در حالی بود که همواره صدامیان از هیبت نام و واقعیت غیرت این ابرمرد بی‌ادعا لرزه بر اندام داشتند و بارها مورد تهدید آن‌ها قرار گرفت حتی در رادیوی عراق وی را تهدید می‌کردند گرچه این تهدیدها هیچ‌وقت در روحیه ایثارگری این دلاورمرد تأثیری نداشت.

مأموریت‌های عملیات «فتح‌المبین» به گردان 139  از تیپ مستقل 84 لرستان به فرماندهی سرگرد لایق و بسیار شجاع شهید «شاه‌مراد نقدی»‌ محول شد که منجر به تصرف قرارگاه لشکر و توپخانه دشمن در ارتفاعات 202 در غرب دشت عباس شد و این پیروزی مهم و ارزشمند را نصیب تیپ مستقل 84 خرم‌آباد کردند.

این در حالی بود که صدام گفته بود اگر ایرانیان بتوانند سایت‌های 4 و 5  واقع در «عین خوش» را آزاد کنند کلید شهر «بصره» را تقدیم آنان خواهد کرد، بنابراین کلید «فتح‌المبین» در «عین خوش» بود که به دست دلیر‌مردان تیپ مستقل 84 خرم‌آباد فتح شد.

تسخیر مواضع دشمن

امیر سرتیپ  «اسکندر بیرانوند» در خاطراتش راجع به عملیات «فتح المبین» گفته است؛ عملیات آغاز شد و نیروهای لشکر، تانک‌های عراقی را با آرپی‌جی منهدم ‌کردند سپس مواضع و سنگر‌های عراقی تسخیر شد و حالا به خطوط مرزی رسیده بودیم؛ با این اقدام چنان ترسی به دل دشمن افتاده بود که با دوربین نیروهای عراقی را می‌دیدیم وضعیت بسیار آشفته‌ای داشتند و در حال فرار بودند. در این حال با بی‌سیم به گردان‌ها اعلام کردم همه در خط مرزی موضع بگیرند و دستور حمله دادم و وارد خاک عراق شدیم، زمانی به تأسیسات و چاه‌های نفتی رسیدیم خبری از ارتش عراق نبود و تنها دو اسیر عراقی گرفتیم.

دو اسیر را بدون این‌ که بازرسی کنم سوار ماشین کردم و پس از ساعت‌ها سرکشی و سازمان‌دهی واحدها به دلیل خوشحالی از این پیروزی متوجه اسرایی که همراه داشتم نشدم و وقتی پشت سرم را نگاه کردم دیدم دو درجه‌دار عراقی پشت سرم هستند و گریه می‌کنند که پس‌ از اینکه به قرارگاه رسیدم اسرا را به شهید صیاد شیرازی تحویل دادم.

از مهمترین نتایج عملیات

در این عملیات خیره‌ کننده و پیروزمندانه، در غرب «دزفول» از «عین خوش» تا «میش‌داغ» حدود 100 کیلومتر از پل کرخه تا عمق حدود 80 کیلومتری خاک میهن از وجود ارتش بعث عراق آزاد شد و 12 قبضه توپ 130 ميلی‌متری کششی، 6 قبضه توپ 122 م - م، ده‌ها تانک و نفربر و بیش از هزاران سلاح سبک و سنگین توسط تیپ مستقل 84 به غنیمت گرفته شد و حدود 2500 نفر از نیروهای عراقی اسیر یورش دلاور‌مردان لشکر عملیاتی 84 خرم‌آباد شدند که بین آنها افرادی از کشورهای «تونس»، «مصر»، «سومالی» و «سودان» دیده می شد.

پیروزی جمهوری اسلامی  ایران در عملیات فتح المبین آنچنان شکوهمند بود که حتی معروفترین رسانه‌های گروهی جهان را نیز به تحسین وا داشت و ضربه ای مهلک بر پیکر دشمن وارد آورد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها