یادداشت/ هوشنگ نوبخت

غفلت از خاطرات سفره های هفت سینی پر از سلاح و سیم و سرنیزه

سفره های هفت سین پر از سلاح و سیم و سرنیزه، زمین های خاکی فوتبالی که گاه توپ جنگی و توپ فوتبال به هم می خوردند و شوخی هایی که تا ثانیه هایی مانده به شهادت از لب شان بریده نمی شد، تنها گوشه ای از سوژه هایی است که از گفتنی های جنگ ناگفته مانده اند.
کد خبر: ۴۴۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰ - 29March 2021

جنگ، یک گنجینه بود پر از سفره های هفت سین سلاح و سیم و سرنیزه

گروه استان‎های دفاع‌پرس - هوشنگ نوبخت؛ حال و هوای نوروز چندان برنمی تابد که مسیر افکار عمومی جامعه را به سمت و سوی مسائل سیاسی و یا بحران ها و حاشیه ها ببریم.

تلفیق اعیاد ایرانی و اسلامی در آغازین روزهای 1400 ما را برآن داشت تا مناسب با حال و هوای این روزها که پیوند خجسته معنویت و طبیعت است تجدید خاطراه ای کنیم از دورانی که صندوق خاطرات و گنجینه جنگ رزمندگان این سرزمین، لبریز از طراوت و شادابی و نشاط بود.

بی شک واژه جنگ بی هیچ گزینه دیگری، تفنگ و درگیری و خون و مشقت و جهاد و خسارت را در افکار عمومی مجسم می کند و نمی توان هیچ نبردی در جهان را خارج از این کلید واژه ها تصور کرد اما جنگ تحمیلی استکبار جهانی به سرکردگی رژیم بعث عراق علیه ایران به مدت هشت سال، شاید به واسطه اسناد، شواهد و مدارکی که موجودند متفاوت ترین جنگ قرن اخیر است.

در اینکه جنگ ما لبریز از معجزه و معنویت و اخلاص و جهاد و ایثار بود، شکی نیست و بسیار معیارهای دیگر که این نبرد طولانی را از دیگر جنگ های دنیا متمایز می کرد اما حال و هوای حاکم بر این جنگ نیز در نوع خود بی نظیر است ولی متاسفانه و به دلایل مختلف بدان کمتر پرداخته شده است.

با هیچ رزمنده و پیشکسوتی در دوران دفاع مقدس به گفت و گو ننشسته ام که در کنار خاطرات تلخ و یا سخت خود از حضور در جبهه، بارها و ساعت ها از حال و هوای مفرح و با نشاط آن روزها نگفته باشد، حال و هوایی که اگر نمی بود تحمل آن همه سختی در آن شرایط چیزی شبیه به محال می شد.

میانگین سنی نسبتا جوان و یا حتی نوجوان در فضای جبهه ها، تنوع اقوام از سراسر کشور، داشتن روحیه جهاد، ایثار و مقاومت، حضور هنرمندان طناز و اصنافی که از متن جامعه وارد کارزار نبرد شده بودند، حضور با نشاط فرماندهان و روحانیون در میان رزمندگان و سنگرها تنها گوشه ای از علت هایی بود که باعث می شد فضای خشن جنگ و جبهه و نبرد به یک محفل دوستانه و صمیمی تبدیل شود که نتیجه اش هم باعث برتری روحی، روانی و جسمانی فرزندان ایران بر دشمنان تا دندان مسلح شد.

حال و هوای نوروز و دیگر اعیاد و مناسبت های فرخنده هم همیشه بهانه ای بود که اهالی احساس با هنر طنازی و خوش طبعی شان بتوانند فضای شاد و مفرحی را برای رزمندگان به وجود بیاورند تا این خانواده بزرگ ایثارگر نبودشان را در دل خانواده های خودشان احساس نکنند.

سفره های هفت سین پر از سلاح و سیر و سرنیزه، زمین های خاکی فوتبالی که گاه توپ جنگی و توپ فوتبال به هم می خوردند، تئاترهای مدرسه ای که پشت خاکریز به معرض نمایش در می آمدند و جوک هایی که ردشان را در خاطرات ماندگارشان می توان دید و شوخی هایی که تا ثانیه هایی مانده به شهادت از لب شان بریده نمی شد، تنها گوشه ای از سوژه هایی است که از گفتنی های جنگ ناگفته مانده اند.

امید و انتظار است که اهالی رسانه و هنر و به خصوص سینما و تلویزیون بیش از پیش به این فضای شاد و مفرح توام با معنویت و ایثار در دوران دفاع مقدس بپردازند و آثاری را تولید و پخش کنند که نسل امروز کشور بدانند که روحیه جهاد و مبارزه رزمندگان پیروز صحنه های ماندگار هشت سال دفاع مقدس ماحصل یک شور و نشاط روحی، روانی و جسمانی زائیده معنویت و جسارت نسلی بود که جنگ را با تمام سختی هایش چنان ساده زندگی کردند تا این گنج پر از درس و عبرت و تجربه بتواند بنیانگذار یک مکتب نوین برای همیشه تاریخ ایران اسلامی شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار