یادداشت/

تجلی منطق دفاعی اسلام در دفاع مقدس

در دفاع مقدس هر کجا جهاد و دفاع ما مبتنی بر منطق دفاعی اسلام بود، وعده نصرت الهی شامل حال جبهه حق شد و پیروز این میدان بودیم و هر کجا نسبت به وعده صادق الهی مردد بوده‌ایم، با عدم الفتح موجه شده‎ایم.
کد خبر: ۴۴۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲ - 03April 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «موسی‌الرضا عبداللهی»؛ دفاع به عنوان یک قانون عمومی در عالم آفرینش، مورد استفاده همه موجودات زنده به خصوص انسان‌ها قرار می‌گیرد و اگر موجودی از این ابزار غافل شود و یا آن را ترک کند، زندگی برای او غیرممکن خواهد شد.

یکی از اصول اساسی دفاع و جهاد در شیعه تفکر، اندیشه ورزی، طرح و برنامه‌ریزی است. در وسائل الشیعه از پیامبر اکرم (ص) چنین نقل شده است که هرکس در راه جهاد و دفاع بصیرت دفاعی نداشته باشد، خداوند بر اندام او لباس ذلت می‌پوشاند و سایه خواری و خفت بر او سایه افکنده می‌شود و هرکس با تدبیر و آماده‌سازی شرایط به میدان جهاد و دفاع پا گذارد، به عزت می‌رسد.

نکته قابل‌توجه در این حدیث ناظر بر این است که میان جهاد و عزت و قعود و ذلت یک پیوند ناگسستنی وجود دارد و بر این مبنا، رزمنده برای اقامه جهاد و دفاع آگاهانه لازم نیست با حمله دشمن نسبت به دفع تجاوز او اقدام کند بلکه در مقام یک رزمنده بصیر و دانا، قبل از یورش دشمن همواره آمادگی خود را حفظ می‌کند و یا ارتقا می‌بخشد تا در برابر هجوم احتمالی بدخواهان و معاندان توان مقاومت داشته باشد.

قرآن مجید در این خصوص به‌صراحت به مسلمانان دستور می‌دهد که آمادگی رزمی، بصیرت نظامی و هوشیاری دفاعی و امنیتی خود را حفظ نمایند تا بتوانند از ارزش‌های مادی، معنوی و فرهنگی خود دفاع کنند. در این بین باید مراقب باشند تا دچار غفلت و بی‌بصیرتی نشوند تا ذلت و شکست بر آنان سایه نیفکند. نبی مکرم اسلام (ص) در تمام نبردهایی که حضور داشتند همواره به اصحاب خود این سفارش را داشتند که برای مقابله با دشمن نباید از هیچ فرصتی غافل شد. تشخیص خدعه و توطئه، انسداد راه‌های نفوذ و رصد ستون پنجم دشمن منطق اساسی دفاع در اسلام است.

امروز ما شاهد هستیم که بخش مهمی از سرزمین‌های مسلمین در فلسطین، لبنان، افغانستان، یمن، عراق و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، توسط سربازان و عوامل استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، صهیونیسم جهانی و غرب تصاحب ‌شده است و سرمایه‌های خدادادی آن‌ها هر روز در معرض تاراج و غارت قرار دارد. هرروز نظاره‌گر کشتار مسلمانان و تخریب خانه‌های آنان هستیم و در مقابل با وجود سفارش صریح و روشن دین مبین اسلام به دفاع و جهاد، همه‌چیز به فراموشی سپرده شده و اکثریت امت مسلمان را خواب غفلت عارض شده است.

در دوران دفاع مقدس، استکبار جهانی با تمام توان هجمه خود را علیه نظام جمهوری اسلامی آغاز کرد اما مدیریت همه‌جانبه امام خمینی (ره) موجب کسب فتوحات متعدد در برابر این تهاجم سراسری شد.

امروز که چهل سال از دفاع مقدس می‌گذرد، اگر بخواهیم موفقیت‌ها را برشماریم و دلایل ناکامی‌ها را مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار دهیم، واضح و مبرهن است که هر کجا مبتنی بر منطق دفاعی اسلام وارد عمل شدیم و جهاد کردیم وعده نصر الهی شامل حال جبهه حق شد و پیروز این میدان بودیم و هر کجا نسبت به وعده صادق الهی مردد بوده‌ایم، با عدم الفتح موجه شده‌ایم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار