«غلامرضا محمدی» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس عنوان کرد؛

شاعران باید روحیه مقاومت را زنده نگه دارند/ زبان هنر برنده‌ترین زبان است

شاعر ادبیات و دفاع مقدس گفت: شاعران باید روحیه مقاومت را زنده نگه دارند، روحیه بسیجی و رزمندگی را زنده نگه دارند. زبان هنر برنده‌ترین و کاری ترین زبان است.
کد خبر: ۴۴۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶ - 03April 2021

«غلامرضا محمدی» متخلص به «کویر» از شاعران نام آشنای یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در  یزد اظهار داشت: ادبیات پایداری شاخه‌ای از شعر و ادبیات است که درون مایه‌های آن آزادی‌خواهی، مبارزه با ظلم و ستم، تباهی، ایستادگی و مقاومت است.

وی افزود: این نوع ادبیات امید به رهایی و پیروزی را در دل گرفتاران و مستضعفان زنده نگه می‌دارد. ادبیات پایداری را همه جهان داشته و دارند و نویسندگان و شاعران در این عرصه همواره شکنجه‌ها شده‌اند، زندان‌ها کشیده‌اند ولی مردم را هم بیدار کرده‌اند.

محمدی با اشاره به هدف این ادبیات در طول تاریخ گفت: هدف این ادبیات رها شدن مردم از اسارت ستمگران بوده است. کلاً یا قسمتی از شعرهای بسیاری از شاعران ما شعر پایداری است، مثل «فرخی یزدی» و «ملک شعرای بهار» و «پروین اعتصامی».

این شاعر ادبیات و مقاومت با بیان اینکه در حال حاضر شعرهای جبهه و جنگ همه جزء شعر مقاومت و پایداری است ادامه داد: زیرا این نوع شعرها حاصله مقاومت همت در برابر حمله و تهاجم متجاوزان است. شعرهای عاشورایی، معمولاً شعر پایداری است البته شعر مقاومت ما بعد از انقلاب با معنویت، عرفان، عشق،عبادت و راز و نیازهایش هم آمیخته شده است که شاخصه‌های ویژه آن ترکیب حماسه، عشق و نیایش است.

این شاعر یزدی با بیان اینکه ادبیات پایداری ما لبریز از هویت ملی، شخصیت ملی، دینداری، تعهد و سلحشوری مردم ماست افزود:  ادبیات پایداری ما غرور ملی ما، شناخت و معرفت ما، عشق ما به ولایت و اسلام و انقلاب را در بردارد.

وی با اشاره به اینکه در ادبیات مقاومت سه مرحله وجود دارد گفت: مرحله اول بیان اهداف و آرمانها، مرحله دوم توصیف سلحشوری‌ها و مجاهدت‌ها و مقاومت‌ها و مرحله سوم سوگواری‌ها و بزرگداشت‌ها و ستایش مجاهدان بزرگ است.

محمدی عنوان کرد: ادبیات مقاومت معمولاً پرخاشگر، تند، تیز و تلخ است، اما در ایران اسلامی ما آنچه در اهداف ادبیات مقاومت می‌بینیم میهن پرستی، ایران دوستی، اسلام دوستی و محبت به انقلاب، عاطفه و احساس، عشق و ایمان است. همانطور که در صحنه عملی هم رزمندگان ما به اسیران آب و غذا می‌دادند و انسانیت را رعایت می‌کردند.

غلامرضا محمدی با اشاره به نقش ادبیات پایداری در دفاع مقدس گفت: در دفاع مقدس کار ما رفع تهاجم و عقب راندن دشمن، مبارزه با او و شکست دشمن بوده است، لذا شاعران برای اینکه آیینه زمان باشند، زبان ملت باشند و به وظیفه خود عمل کنند شعر و سرورشان هم حتماً از جنس ادبیات پایداری باید می‌بود.

وی افزود: دعوت به حق، دعوت به مقاومت و امید به پیروزی، وصف شهادت و مردان میدان نبرد، تضعیف روحیه دشمن و  تقویت روحیه رزمندگان با سرودن سرودهای انقلابی و مهیج باید باشد، بنابراین به نظر من در این هشت سال فصل زیبای شورانگیز واقعی انسان دوستانه، آزادی‌خواهانه و حق طلبانه از شعر و ادبیات پایداری خلق شد که از همه فصل‌های ادبی تاریخ ما شورانگیزتر است.

محمدی با اشاره به نقش هنرمندان و شاعران در دفاع مقدس گفت: من دو بیت دارم از یک مثنوی بلند که این است:

«به هوش باش برادر به هوش باش به هوش

رسالتی است گران اینکه میکشیم به دوش

هزار توطئه آنسوی پرده در کار است

به هوش باش که دشمن همیشه بیدار است»

وی ادامه داد: در جواب این سوال باید بگویم جنگ ادامه دارد، توطئه دشمن ادامه دارد، منتها شکل آن فرق کرده است. جنگ فرهنگی شده، جنگ نرم شده، جنگ تحریم پیش آمده است، همه اینها جنگ است. شاعران باید روحیه مقاومت را زنده نگه دارند، روحیه بسیجی و رزمندگی را زنده نگه دارند.

محمدی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند؛ «زنده نگه داشتن نام و یاد شهیدان کمتر از اصل شهادت نیست» افزود: ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد، ما ادبیاتمان وصل عاشوراست و هرچه داریم از آنجا سرچشمه می‌گیرد. خون سیدالشهدا خون همه ملت‌ها را به جوش آورده است.

وی با بیان اینکه هنرمندان باید هنر خود را در شعر، داستان، فیلم، سینما، خوشنویسی، تئاتر و غیره در خدمت ارزش‌های الهی درآورند گفت: زبان هنر برنده‌ترین و کاری ترین زبان است.

خاطرنشان می‌شود «غلامرضا محمدی»، فرزند اکبر متولد زمستان 34 در روستای حسن آباد شهرستان اشکذر (یزد)، دیپلم طبیعی را از دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد، لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه تهران، فوق لیسانس مدیریت دولتی و ادبیات فارسی و نیز دکترای ادبیات فارسی را نیز اخذ کرده است.

وی همچنین گواهینامه‌های متعدد مدیریت از سازمان آموزش مدیریت دولتی  کشور در سال‌های متوالی اخذ کرده و دوره آموزش فرمانداری، دوره ارزشیابی اسناد ملی، دوره انجمن خوشنویسی را هم گذرانده و در همه سالهای دبستان و دبیرستان شاگرد اول بوده و شعر، موسیقی، خوشنویسی، نقاشی و تئاتر را از دیر باز دوست می‌داشت و در این راه  آثار بسیار ارزشمندی را در راه انقلاب و شهدا تقدیم کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها