استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دفاع مقدس جامع‌ترین درس دشمن‌شناسی است

سید مجید حسینی گفت: نسل آینده کشور باید هرچه بیشتر با معارف دفاع مقدس آشنا باشد و مشق ایستادگی در برابر دشمنان را از شهدا بیاموزد. دفاع مقدس، تاریخچه کاملی از هجمه ناجوانمردانه دشمنان و جامع‌ترین درس دشمن‌شناسی است.
کد خبر: ۴۵۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷ - 06April 2021

«سید مجید حسینی» روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد ضمن انتقاد از مطرح شدن برخی نظریه‌های مغایر با مبانی انقلاب در نظام آموزشی کشور اظهارداشت: برخی زمزمه‌ها در نظام آموزشی کشور حاکی از آن است که دفاع مقدس به خاطر اینکه ذاتاً یک جنگ است، ماهیت خشونت‌آمیز دارد و پیرو نظریه‌های روشنفکرمآبانه باید از مطرح ساختن مفاهیم خشونت‌آمیز برای کودکان و نوجوانان اجتناب کرد. این استدلال از اساس باطل است؛ چراکه پایبندی به مقتضیات فرهنگی و مذهبی جامعه ما ندارد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده بودند که روشنفکری در ایران بیمار زاده شد، این نظریه نیز ناقص و بیمار است.

وی افزود: طرح این مسائل برای کودکان و نوجوانان اروپا و آمریکا شاید تداعی‎کننده خشونت باشد اما برای کودکان و نوجوانان کشوری نظیر ایران که در قرون گذشته همواره مورد هجمه و عداوت ورزی‌های کشورهای اروپایی و آمریکا قرار گرفته، دفاع مقدس یک فراز پرافتخار از تاریخ است.

این استاد دانشگاه، مطرح کردن شبهه در خصوص تدریس مبانی مرتبط با دفاع مقدس در نظام آموزشی کشور را توطئه بیگانگان دانست و خاطرنشان کرد: بدیهی است که رسانه‌های غربی درصدد القای این شبهه باشند که نباید به نوجوانان خود دفاع مقدس را بیاموزیم چراکه نسل‌های گذشته در این کشور دوران رشد خود را در جنگ و سختی گذرانده‌اند و این مصائب نیز همگی به توطئه همان کشورهایی بوده است که امروز داعیه حذف دروس دفاع مقدسی را از کتاب‌های آموزشی دارند.

وی ادامه داد: نوجوانان در خاورمیانه در میان دود و آتش به دنیا می‌آیند، رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند. جنگ واقعیت زندگی در این خطه و ماحصل تدابیر پلید همان کشورهایی است که امروزه با هدف تحریف این تاریخ، قصد دارند برای حذف دروس مرتبط با دفاع مقدس از کتب آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها فشار رسانه‌ای وارد سازند و حتی در همین هجمه فرهنگی آن‌ها هم استکبارگری ذاتی آن‌ها مشهود است.

حسینی تصریح کرد: دفاع مقدس گرچه جنگ حزب بعث و جمهوری اسلامی بوده است اما نباید چنین القا شود که این رویداد عظیم تاریخ معاصر ما در حکم مطلق یک جنگ نظامی مشابه جنگ‌های اول و دوم جهانی یا نمونه‌های دیگر در تاریخ بوده و تدریس مبانی آن مصداق ترویج خشونت است. صریح می‌گویم که کم‌عقلی محض است اگر فضای تصمیم‌گیری و تصمیم سازی نظام آموزشی کشور تحت تأثیر تبلیغات کشورهای غربی، رأی به حذف دروس مرتبط با دفاع مقدس را از کتب آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها صادر کند.

وی تأکید کرد: من نه تنها با طرح چنین مسائلی مخالفم بلکه می‌توان بر این ضرورت تأکید کرد که نسل‌های آینده ما باید هرچه بیشتر با معارف دفاع مقدس آشنا شوند و مشق پایداری و ایستادگی در برابر دشمنان ایران را از شهدا بیاموزند. دفاع مقدس، تاریخچه کاملی از هجمه ناجوانمردانه دشمنان بر این آب‌وخاک بوده و جامع‌ترین درس دشمن‌شناسی است.

این استاد دانشگاه و فعال فرهنگی گفت: در قرون گذشته از زمان پادشاهان قاجار تاکنون، کشور ما همواره تحت سیطره توطئه‌های دشمنان با شکست و ناکامی در عرصه‌های مختلف مواجه بوده است اما در چهل سال گذشته، روند شکست‌های ایرانیان به‌یک‌باره متوقف ‌شده و آرمان ایستادگی و خودباوری ملی به‌گونه‌ای گسترش پیدا می‌کند که هشت سال تمام کشورهای صاحب قدرت دنیا در کنار هم بر این سرزمین یورش می‌آورند اما حتی نمی‌توانند یک وجب از این خاک را به تصرف دربیاورند.

وی در انتها ابراز داشت: جلوگیری از آشنایی کودکان و نوجوانان با این برهه حساس و درخشان در تاریخ معاصر بدون شک یک توطئه است و به نظر من نه تنها باید دروس مرتبط با دفاع مقدس را در کتب آموزشی تقویت کرد بلکه تاریخ ایستادگی عباس میرزا، رئیسعلی دلواری و میرزا کوچک خان جنگلی را هم برای آینده‌سازان این سرزمین تشریح و تبیین کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار