یادداشت/ عباس محمدیان

تحقق شعار سال، وظیفه ملی و تکلیف شرعی است

تفسیر شعار سال نه شعاری و همایشی بلکه راهبردی است؛ راهبردی که همه فعالیت‌های یک‌ساله را جهت می‌دهد، آن هم نه فقط برای یک سال بلکه به عنوان برشی از یک نظام هماهنگ و درازمدت.
کد خبر: ۴۵۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲ - 07April 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس – سرگرد «عباس محمدیان»، رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی؛ تفسیر نام‌گذاری هر سال که به عنوانِ شعار سال نیز خوانده می‌شود، نه شعاری و همایشی بلکه راهبردی است؛ راهبردی که همه فعالیت‌های یک‌ساله را جهت می‌دهد، آن هم نه فقط برای یک سال بلکه به عنوان برشی از یک نظام هماهنگ و درازمدت. با این نگاه است که می‌توان حرکت به سمت آینده را مهندسی کرد، قطعات موفقیت را کنار هم چید و از چینش‎شان به آنچه خواستنی است، رسید.

نام‌گذاری سالی که دیگر با 13 شروع نمی‌شود و به عدد جدید 14 می‌رسد، خاص‌تر از همه سال‌هاست به ویژه که با سال مبنایی و راهبردی 1404، تنها 4 سال فاصله دارد. بر اساس سند چشم‌انداز 1404، باید افق دستیابی به‌جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) محقق شود و جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل در عمل ملموس و مشهود باشد. دست پیدا کردن به این جایگاه که از آرزو به برنامه تبدیل‌شده و به عنوان سندی بالادستی فوق و ناظر به دیگر برنامه‌هاست، چنین می‌طلبد که از تک‌به‌تک لحظه‌ها هم به‌جا و درست استفاده شود.

توجه مقام معظم رهبری به مقوله‌های اقتصادی به‌ خصوص تولید در سال‌های اخیر و نام‌گذاری امسال بنام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در همین راستاست. اگر قرار است به موفقیتی چنان برسیم، باید به راهبرد سازی رهبر معظم انقلاب به‌صورت ویژه توجه کنیم؛ توجهی همه‌جانبه که در عرصه عمل هم قابل ‌اندازه‌گیری باشد. ما برای داشتن ایرانی قدرتمند، نیازمند تولید هستیم؛ تولیدی که بر اساس ظرفیت و توان ایرانی به انجام رسد و با استانداردهای جهانی عرضه و قادر به رقابت با دیگر کشورها باشد. برای رسیدن به این جایگاه باید موانع از سر راه برداشته شود، پشتیبانی جای آن را بگیرد و همه مسیرهای قانون‌گذاری و تصمیم سازی با این نگاه خود را هماهنگ کنند.

باید همه توان‎ها هم‌افزا شود برای پشتیبانی از تولید و هرکس هم متناسب با شأن و جایگاهی که دارد، احساس تکلیف کرده، برای خود مأموریت ترسیم و تنظیم کند تا در این راه نقشی سازنده داشته باشد. موانع هم در همه حوزه‌ها فهرست و برای رفع آن برنامه‌ریزی شود. تحقق شعار سال را نه تنها به عنوان یک تواجب ملی و انقلابی بلکه به عنوان تکلیفی مؤمنانه هم می‌تواند مطرح باشد؛ هم از آن نظر که راهبرد مقام ولایت است و هم از این جهت که تحقق آن کشور را به موفقیت و هم‌وطنان را به سرفرازی می‌رساند و هم به «نفی سبیل» به عنوان یک تکلیف فقهی می‌انجامد. امیدواریم در این سال که کرونا همایش‌ها را به شدت کاهش داده است، توان ها افزایش یابد تا فراتر از همایش به اقدام و عمل برخیزیم؛ برای توسعه ایران و برای سرفرازی ایرانی.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار