جلسه گروه‌های شیعی عراق با الکاظمی درباره گفت‌و‌گوی راهبردی با واشنگتن

یک شبکه عراقی گزارش داد که رؤسای گروه‌های شیعی عراق در جلسه‌ای با نخست‌وزیر این کشور بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق تأکید کرده‌اند.
کد خبر: ۴۵۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸ - 08April 2021

جلسه گروه‌های شیعی عراق با الکاظمی درباره گفت‌و‌گوی راهبردی با واشنگتنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شبکه عراقی‌ «العهد»، بعدازظهر امروز (پنجشنبه)، به نقل از برخی منابع از دیدار رؤسای گروه‌های شیعی عراق با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور خبر داد.

العهد به نقل از منابع یادشده در این خصوص نوشت: «سران شیعه با الکاظمی درباره گفت‌و‌گوی راهبردی با واشنگتن دیدار داشته‌اند. سران شیعه خواستار فعال سازی کمیسیون مشترک و ایجاد چند جدول [زمانبندی‌شده] واضح برای خروج [نیروهای] آمریکا و [نیروهای] خارجی شده‌اند».

منابع یادشده همچنین خبر دادند: «سران شیعه همچنین خواستار خارج کردن نیروهای ترکیه از عراق و متوقف کردن پرواز پهپادهای این کشور [در حریم عراق] شدند».

دور سوم گفت‌و‌گوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد، شامگاه روز چهارشنبه، با تمرکز بر موضوع امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، مسائل سیاسی، و همکاری‌های پرورشی و فرهنگی آغاز شد.

مطابق با اعلام وزارت خارجه عراق، حضور نیروهای آمریکایی در این کشور به دادن مشاوره‌ و آموزش محدود خواهد شد و در عین حال، نیروهای خارجی بر اساس یک جدول زمانی مشخص خارج از عراق مستقر خواهند شد.نیروهای خارجی باقی‌مانده در پایگاه‌هایی کاملا عراقی حضور خواهند داشت زیرا بغداد و واشنگتن بر سر عدم حضور نیروهای رزمی (خارجی) در عراق توافق کرده‌اند.

با این حال، معاون اول دستیار وزیر خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه آمریکایی «الحره» مدعی شد که دولت عراق در جریان گفت‌وگوی راهبردی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور نشده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار