یادداشت/ قاسمعلی خدابنده

ضرورت تقویت سرفصل‌های درسی مرتبط با دفاع مقدس

«دفاع مقدس» به‌عنوان یک فراز عظیم تاریخ انقلاب اسلامی، این ظرفیت را دارد که به‌عنوان سرفصل درسی مجزا در مدارس نیز تدریس شود؛ همان‌طور که این مهم در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده و برکات عظیمی در جهت آگاه‌سازی جوانان نخبه و قشر دانشگاهی داشته است.
کد خبر: ۴۵۰۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۰ - 16April 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «قاسمعلی خدابنده»، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی؛ چندی است که در رسانه‌های بیگانه چنین ادعا می‌شود که طرح دروس و مفاهیم مرتبط با دفاع مقدس در کتب درسی ما مغایر با منشور حقوق کودک و به مثابه ترویج خشونت‌طلبی است؛ چراکه جنگ‌های نظامی اساساً ماهیتی خشک و خشن دارند و بیان حقایق و واقعیت‌های جنگ همچون کشته شدن انسان‌ها و ویرانی‌های ناشی از آن برای کودکان برخلاف منشور حقوق کودکان و کنوانسیون‌های بین‌المللی «یونیسف» است.

باید گفت که اساساً این ادعا صحت ندارد و سخن‌‌پراکنی‌های این بنگاه‌های خبری، مغرضانه و بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود است. آن‌چه در کتب درسی آمده و برای کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی تبیین می‌شود، بنا دارد تا فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج دهد، سبک زندگی شهدا را معرفی کند و ابرمفهوم «دفاع» را گرامی بدارد.

تاریخ کشورمان نشان می‌دهد که گرچه ایرانیان هیچ‌گاه آغازکننده یک جنگ نبوده‌اند؛ اما ابرمفهوم دفاع به گونه‌ای از ابتدای تاریخ تاکنون با تار و پود ذات ملت ما تنیده شده است که هرگز تن به زیاده خواهی‎های ظالمانه دشمنان نداده و با بدخواه وطن به زبان سلاح سخن گفته‌اند.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که در سرفصل‌های آموزشی اکثر کشورهای اروپایی، امروزه دروس مرتبط با جنگ‌های جهانی اول و دوم و تحولات مختلف تاریخ اروپا پس از رنسانس تدریس می‌شوند و طرح این پرسش ضروری است که چرا تبیین ابعاد تجاوز نظامی همین کشورهای اروپایی برای کودکان ایرانی مصداق ترویج خشونت و ضد حقوق کودک قلمداد می‌شود، اما تشریح مصادیق بارز توحش و کشتار در دو جنگ جهانی برای کودکان اروپایی در حکم بیان حقایق تاریخی به شمار می‌رود؟

این ادعا توسط رسانه‌هایی مطرح می‌شود که کشورهای متبوع آنان، بانیان اصلی آغاز و ادامه جنگ در عراق، سوریه، یمن و تحمیل کردن فاجعه‌بارترین مصائب بر کودکان فلسطینی بوده‌اند؛ همان‌ها که باعث شدند صحنه‌های دلخراش و فجیعی پیش چشم کودکان خاورمیانه ترسیم شود و اکنون در کمال وقاحت و بی‌شرمی، تروریسم رسانه‌ای خود را جلو انداخته‌اند تا بیان مفاهیم والای انسانی همچون ایثار، شهادت و دفاع برای نسل آینده‌ساز ایران اسلامی را «مصداق ترویج خشونت» بخواند و آن را مغایر قوانین بین‌المللی بداند؛ همان قوانینی که جنگ‌افروزان و کودک‌کشان عالم را حمایت می‌کند.

حقیقت آن است که سبک زندگی شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همچون آب حیات برای نسل‌ها جدید است. بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌مثابه یک سند بالادستی برای چهار دهه آینده به روشنی نشان می‌دهد که چهل سال مقاومت و ایستادگی ملت باعث شده تا چهل سال پیشرفت و تعالی پیش روی نسل‌های آینده ایران اسلامی باشد؛ اما نباید اجازه داد که مسیر «تعالی» آینده کشور بر الگوهای «توسعه» غربی مبتنی شود؛ چراکه این الگوها نتیجه‌ای جز تباهی معنویت و اخلاق و ماشینی شدن جامعه ندارد؛ همان‌طور که امروز در جهان غرب شاهد مصادیق بارزی از مرگ انسانیت هستیم و برای پیشگیری از این عاقبت دردناک، سبک زندگی شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت، آب حیات‌بخش اخلاق، انسانیت و ایمان است.

آیات و روایات فراوانی با موضوع گرامیداشت فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد و پیشوایان دینی ما در مصادیق متعدد و متکثر، دفاع از میهن را وظیفه شرعی هر مسلمان دانسته و مقابله با ظالم و متجاوز را ارج می‌نهند؛ لذا نه‌‌تنها شرایط کنونی کتب آموزشی کشور با سرفصل‌های مرتبط با دفاع مقدس مطلوب و قابل دفاع است، بلکه باید بیش از پیش بر گستره بیان این مفاهیم افزود و دفاع مقدس به‌عنوان یک فراز عظیم تاریخ انقلاب اسلامی، این ظرفیت را دارد که به‌عنوان یک درس مجزا در مدارس نیز تدریس شود؛ همان‌طور که این مهم در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده و برکات عظیمی در جهت آگاه‌سازی جوانان نخبه و قشر دانشگاهی داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار