معاون هنری سینمایی اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان:

هنرمند انقلابی باید هنرش در خدمت اهداف انقلاب اسلامی باشد

مرادی گفت: هنرمند انقلابی باید خالص و خط‌شکن باشد و با بروز حوادثی برای انقلاب اسلامی، مجاهدانه عکس‌العمل خود را نشان دهد و اثر تولید کند و باید هنرش در خدمت اهداف انقلاب اسلامی باشد و نسبت به اتفاقات پیرامونش منفعل نباشد.
کد خبر: ۴۵۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸ - 11April 2021

هنرمند انقلابی باید هنرش در خدمت اهداف انقلاب اسلامی باشد

محسن مرادی معاون هنری سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی  در گفت‌و گو با خبرنگار  دفاع‌پرس در خرم آباد، اظهار داشت: هنر انقلاب اسلامی، هنری است متأثر از اندیشه‌های اسلام ناب محمدی، آرمان‌های انقلاب و رهنمود‌های رهبر انقلاب اسلامی که هدایت‌کننده جهان اسلام است، این هنر همواره در تلاش و تکاپو است و هنری است امیدآفرین، بصیرت ده، عدالت‌جو، مستقل و آتش به اختیار.

وی افزود: هنرمند انقلابی کسی است که آتش به اختیار یک تقویم سالانه برای خلق آثارش (آثار برگرفته از اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب) در نظر گرفته باشد و به موقع و در صحنه تولیدش را به مخاطب ارائه دهد.

مرادی با اشاره به این سخن حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند «هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسانهاست»، تصریح کرد: اینجاست که هنرمندی انقلابی محسوب می‌شود که برای خلق اثرش تعهد داشته باشد البته که این روح متعهدانه یک دفعه‌ای بوجود نمی‌آید و شخص هنرمند باید اهل عبادت، ریاضت و مردمی و همیشه در صحنه و همچنین گوش به فرمان مقام عظمای ولایت، تا بتواند روح خود را متعهد سازد و نقشه راهش را بخوبی ترسیم کند.

معاون هنری سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ادامه داد: هنرمند انقلابی باید خالص و خط شکن باشد و با بروز حوادثی برای انقلاب اسلامی، مجاهدانه عکس العمل خود را نشان دهد و اثر تولید کند و باید هنرش در خدمت انقلاب باشد و نسبت به اتفاقات پیرامونش منفعل نباشد.

وی بیان داشت: هرجایی که بحث از عدالت خواهی، شهادت طلبی، ایثار و ظلم ستیزی و آرمان خواهی و بصیرت دهی که همان گفتمان انقلاب است مطرح باشد، آنجا هنر هنر‌مندان انقلابی است که می‎درخشد و آثار هنریشان می‌تواند بقدری تاثیرگذار باشد که زمینه را برای هدایت جامعه به سمت ارزش‌های معنوی مورد نظر فراهم کند.

مرادی در خصوص ویژگی‌های یک اثر فاخر انقلابی خاطرنشان کرد: اثری را می‌توان فاخر انقلابی نامید که علاوه بر اینکه از تکنیک، فرم، محتوا و پرداخت مناسب برخوردار باشد، ویژگی‌هایی مانند روشنگری و تقویت گفتمان انقلاب، مردمی بودن، ریشه دار و پویا بودن، همراه کردن مخاطب و امیدوارکننده باشد و ضمن اینکه ظاهر کار در آن رعایت شده و نگاه درونی و معنوی بر اثر حاکم باشد، دارای استقلال هنری نیز هست.

معاون هنری سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: دست اندرکاران هفته هنر انقلاب باید سیاستی قوی‌تر از اینی که الان می‌بینم برای بزرگداشت این ایام اتخاذ کنند تا تمامی هنرمندان انقلابی و مردم بتوانند بهره لازم را ببرند.

این هنر‌مند لرستانی با بیان اینکه ایده من برای ماندگاری این ایام در دل و جان اهل هنر و مردم این است که یک جشنواره تمام عیار در تمامی رشته‌های مختلف هنری بصورت سالیانه در بخش حرفه‌ای و مردمی و حتی دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار کنیم، افزود: بایستی از چند ماه قبل فراخوان زده شود که در ایام هفته هنر انقلاب بتوانیم اختتامیه را برگزار و محصولات ارزشمند بدست آمده را در اقصی نقاط شهر و دیار به نمایش بذاریم و حتی آثار تولیدی را در قالب برنامه‌ای مشخص به نام جشنواره در صدا و سیما پخش کنیم. در این راستا می‌توانیم داور مردمی تعیین کنیم برای داوری آثار، مگر نه اینکه آثار هنر انقلابی باید مردمی باشد پس بهترین داوران مردم هستند.

وی با بیان اینکه دومین مسئله بحث معرفی برترین چهره‌های هنر انقلاب در هر استان هست که به نظر من اگر رویه تغییر کند می‌تواند نزدیک به رسالت ما باشد، عنوان کرد: ایده من برای تغییر رویه این است که چهره‌ی برتر هنر انقلاب در هر استان را مردم انتخاب کنند مثلا دستگاه‌های مورد نظر در بخش‌های مختلف هنری افرادی را معرفی کنند و سپس طی سامانه‌ای و یا از طریق رسانه‌ها و حتی نمایش بخشی از آثارشان توسط سازمان حوزه هنری به مردم معرفی شوند تا مردم رای بدهند و انتخاب دست مردم باشد.

مرادی ادامه داد: سومین مسئله بنظر من باید ستادی متشکل از دستگاه‌های مختلف فرهنگی برای بزرگداشت این هفته به دبیری حوزه هنری و ریاست استاندار و یا معاون سیاسی، اجتماعی تشکیل شود تا بزرگداشت این ایام با قدرت و پتانسیل بیشتری چه از نظر مادی و چه معنوی حمایت شود. بنظر من این ایام باید همچون هفته دفاع مقدس که ساختاری مشخص برای خود دارد، دارای ساختار ستادی باشد که قدرت اجرا و همکاری دستگاه‌ها و نهاد‌ها بالا برود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار