رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی:

اتفاقات چند سال اخیر نقش گسترده رئیس‌جمهور در مسائل مختلف را نشان داد

حجت الاسلام کلانتری گفت: تجربه‌های عینی و ملموس چند سال گذشته نشان داد که ریاست جمهوری نقش بسیار گسترده‌ای در مسائل گوناگون کشور به ویژه معیشت مردم، اقتصاد، تولید، اشتغال جوانان و... دارد و همه این حوزه‌ها می‌توانند از نوع انتخاب ما متأثر شوند.
کد خبر: ۴۵۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳ - 15April 2021

اتفاقات چند سال اخیر نقش گسترده رئیس‌جمهور در مسائل مختلف را نشان دادبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های موسوم به «انقلاب اسلامی، انتخابات ۱۴۰۰» که با موضوع بررسی ابعاد و ویژگی‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: امروز به دلیل وضعیت قرمز کرونایی این نشست را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم. دوستان متعددی از سراسر کشور در این نشست حضور دارند و در حقیقت موضوع نشست گفت و شنودی است در باب اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ و وظایفی که نیرو‌های ارزشی و مؤمن به آرمان‌های انقلاب اسلامی در قبال این انتخابات دارند.

وی ادامه داد: حساسیت و اهمیت انتخابات ریاست جمهوری از آن روست که طی آن قرار است عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور برای چهار سال آینده انتخاب شود. عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور یعنی کسی که همه نظام و سیستم اجرایی شامل همه وزارت خانه ها، سازمان ها، مراکز مهم تولیدی، صادراتی و وارداتی و همه مدیران ارشد، میانی و عملیاتی کشور که حدود ده هزار مدیر است و همچنین همه منابع مالی و بودجه کشور به مدت چهار سال در اختیار و تحت مدیریت او خواهد بود.

کلانتری تاکید کرد: شاید پیش از این، بسیاری باور نمی‌کردند، اما تجربه‌های عینی و ملموس چند سال گذشته نشان داد که ریاست جمهوری و هیأت دولت منتخب او نقش بسیار گسترده‌ای می‌توانند در مسایل گوناگون کشور به ویژه معیشت مردم، اقتصاد، تولید، اشتغال جوانان، فرهنگ و سایر حوزه‌ها داشته باشند و همه این حوزه‌ها می‌توانند از نوع انتخاب ما متأثر شوند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره جایگاه ریاست جمهوری گفت: مقام معظم رهبری در بیانات اولین روز سال جدید جایگاه رییس جمهور و ریاست جمهوری را اینگونه تشریع کردند: «رئیس‌جمهور [ی]یکی از پُرمشغله‌ترین و پُرمسئولیت‌ترین دستگاه‌ها است؛ یعنی نمی‌شود گفت «یکی از»؛ رئیس‌جمهور از همه مدیریّتهای کشور پرمشغله‌تر و پُرمسئولیّت‌تر است؛ تقریباً همه مراکز مدیریّتی کشور در اختیار رئیس‌جمهور است؛ یعنی فرض کنید که قوه قضائیه یا دستگاه‌های نظامی خب مدیریت‌هایی دارند؛ این‌ها در قبال مدیریت‌هایی که در قوّه مجریّه هست یک اندکی بالاتر از صفرند یا چند درصدِ مختصرند. عمده نزدیک به همه‌ی مدیریت‌های کشور که هزاران مدیریّت است، در اختیار رئیس قوّه‌ی مجریّه است. همه‌ی بودجه مصوّب کشور در اختیار رئیس‌جمهور است، چون رئیس [سازمان]برنامه و بودجه معاون رئیسجمهور است و مستقیم زیر نظر ریاست جمهوری است. امکانات حکومتی کشور هم همین طور، اکثر و اغلب در اختیار رئیسجمهور است. بنابراین، مدیریّتهای دیگر در جنب قوّه‌ی مجریّه در واقع چیزی نیستند».

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در حوزه روابط خارجی نیز این نقش بسیار برجسته است و تکاپوی برخی از دولت‌های غربی برای به سامان رساندن مسایل مربوط به برجام در این دقایق پایانی از عمر دولت دوازدهم بیانگر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ایران برای غربی هاست. اگر چه چنین کاری در عرف سیاسی جهان نوعی دخالت در امور داخلی سایر کشور‌ها شمرده می‌شود و کاری مذموم است.

کلانتری ادامه داد: جای بسی تعجب است که کشور‌هایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان طی چند سال گذشته با عهد شکنی آشکار، زیر پا گذاشتن برجام و جنگ اقتصادی علیه ایران با قلدر مآبی و وحشی گری سخت‌ترین ضربات را بر پیکر مردم ایران زده اند، اما اکنون در آستانه انتخابات با چهره‌ای مهربان در صدد حل مشکلات برجام برآمده اند تا بدینوسیله بتوانند بر انتخابات تأثیر بگذارند. البته مردم ایران مردمی با هوش، میهن دوست، انقلابی و دشمن شناس هستند و در این انتخابات انتقام سختی از دشمنان خواهند گرفت.

وی گفت: به اعتقاد بنده سه مسأله مهم در باب انتخابات ریاست جمهوری آینده باید مورد توجه جدی قرار گیرد، مسأله اول حضور جدی و پرشکوه مردم در انتخابات و برگزاری یک انتخابات حداکثری است. انتخابات با شکوه و حداکثری سنگین‌ترین ضربه‌ای است که مردم می‌توانند بر پیکر دشمنان لجوج، مستکبر و زیاده خواه میهن اسلامی وارد سازند.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی تاکید کرد: مردم به خوبی دانسته اند که ریشه اصلی عموم مشکلات اقتصادی و فرهنگی و امنیتی به رژیم مستکبر آمریکا و پیروان اروپایی اش و صهیونیزم بین الملل باز می‌گردد. البته ضعف مدیریتی و نگاه اشتباه برخی از مسئولان کشور به همین دشمنان پست بر شدت مشکلات افزوده که در انتخابات این مشکل نیز با اراده مردم قابل حل است.

کلانتری گفت: در نظام اسلامی مردم رکن و اصل ثابت نظام و منبع اصلی قدرت بشمار می‌آیند و موفقیت‌های چشمگیر نظام اسلامی در چهار دهه گذشته همه مرهون حضور و رشادت‌های بی نظیر مردم در صحنه‌های گوناگون است.

وی تاکید کرد: مسأله دوم این است که افرادی که قرار است خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند باید به رهنمود‌های حکیمانه مقام معظم رهبری در آغاز سال جدید توجه جدی داشته باشند. مسئولیت ریاست جمهوری مسئولیت کوچکی نیست مسئولیت بسیار بزرگ و گسترده‌ای است. هر کس به مجرد یک احساس مسئولیت فردی نمی‌تواند در این عرصه سخت گام بگذارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در توصیه به این افراد فرمودند: «به آن کسانی که داوطلب ریاست جمهوری می‌شوند - حالا شروع شده دیگر؛ الان مدّتی است که افراد پی‌درپی اعلام می‌کنند که می‌خواهند شرکت کنند- می‌خواهم به آن‌ها بگویم انتظار داریم سنگینی کار را بدانید؛ شما که داوطلب شده اید، بدانید چه چیزی را می‌خواهید بر دوش بگیرید، چه بار سنگینی را می‌خواهید بر دوش بگیرید؛ این را بدانید. اگر دیدید می‌توانید، خیلی خب، وارد کارزار انتخاباتی بشوید؛ امّا این جور نباشد که سنگینی کار را ندانید».

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی تصریح کرد: افرادی که احساس مسئولیت می‌کنند اگر به اطمینان کامل رسیده اند که می‌توانند از عهده این کار سنگین برآیند و از شرایط لازم قانونی برخوردارند می‌توانند به این عرصه ورود کنند. اما اگر واجد شرایط نیستند و یا نمی‌توانند از عهده این بار سنگین برآیند نباید با ورود خودشان جامعه را گرفتار تشتت و اختلاف کنند.

وی اظهار داشت: مسأله سوم انتخاب اصلح است. مقام معظم رهبری در همان بیانات روز اول نوروز مجددا شرایطی را برای رئیس جمهور خوب برشمردند که لازم است همه ما بدون تکیه بر حب و بغض‌های سیاسی به احراز این شرایط در منتخب خود توجه داشته باشیم. آن شرایط عبارتند از با کفایت بودن، با ایمان بودن، عدالت خواه بودن، ضد فساد بودن، دارای عملکرد جهادی و انقلابی بودن، به توانمندی‌های داخلی معتقد بودن، به جوانان معتقد بودن، مردمی بودن، امیدوار بودن، به آینده بد بین نبودن. قطعا ریاست جمهوری در نظام اسلامی یک مسئولیت سنگین است و کسی می‌تواند این مسئولیت سنگین را بردوش بگیرد که واجد همه این شرایط باشد.

این استاد دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد عمده‌ترین کار‌هایی که نخبگان دانشگاه و حوزه می‌توانند تا زمان برگزاری انتخابات انجام دهند تلاش تبیینی و تبلیغی و روشنگری صادقانه در همین مسایل سه گانه است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها