بخش دوم/ گفت‌وگوی تفصیلی دفاع‌پرس با رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش؛

فتح‌المبین دیگری که تیپ مالک اشتر در سوریه رقم زد/ نقش سردار سلیمانی در تشکیل شبکه عملیاتی قدرتمند در منطقه

امیر سرتیپ پوردستان ضمن بررسی ابعاد شخصیتی سپهبد شهید قاسم سلیمانی به‌عنوان پرچمدار جبهه مقاومت، نحوه ورود تکاوران نیروی زمینی ارتش به این جبهه، تشکیل تیپ مالک اشتر در سوریه و حماسه‌آفرینی‌های این تیپ در مقابله با تروریست‌ها را تشریح کرد.
کد خبر: ۴۵۲۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶ - 26April 2021

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مقداد کامکار؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران با تقدیم ۴۸ هزار شهید کارنامه درخشانی را از خود در دوران دفاع مقدس به جای گذاشته و همواره در راه اعتلای میهن اسلامی حفاظت از استقلال و حدو ثغور کشور تلاش بی‌شائبه داشته است؛ بر این اساس و با توجه به تقارن این ایام با روز ارتش و گرامیداشت حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی ارتش، خدمت فرمانده ولایی و حماسه‌ساز دوران دفاع مقدس، امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش و فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش رسیدیم و گفت‌وگویی را با وی در خصوص نقش نیروی زمینی در حمایت از جبهه مقاومت و همکاری با سردار رشید اسلام، سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» انجام دادیم. بخش اول این گفت‌وگو پیشتر منتشر شده است.

در ادامه، بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو را می‌خوانید.

فتح‌المبین دیگری که تیپ مالک اشتر در سوریه رقم زد
دفاع‌پرس: تیپ مالک اشتر در کدام قسمت از خاک سوریه مستقر شد و در انجام مأموریت خود چگونه عمل کرد؟

تیپ مالک اشتر در منطقه حلب، منطقه‌ای مابین «خان‌طومان» و «العیس» مستقر شد؛ در تاریخ بیستم فروردین سال ۱۳۹۴ داعش حملات خود را از ظهر آن روز شروع کرده بود و تا فردای آن روز نیز ادامه داشت؛ در این میان نیرو‌های تیپ مالک اشتر توانستند در برابر حملات داعشیان مقاومت قابل توجهی از خود نشان دهند و طی این مقاومت، تلفات سنگینی را به دشمن تحمیل کردند؛ به گونه‌ای که چندی بعد سردار شهید «استوار محمودآبادی» که آن زمان فرمانده یکی از محور‌ها بود، با بنده تماس گرفت و رشادت‌های تیپ مالک اشتر را این‌گونه توصیف کرد که «فرزندان شما فتح‌المبین دیگری را در سوریه رقم زدند».

فتح المبین دیگری که تیپ مالک اشتر در سوریه رقم زد/ ماجرای عکس یادگاری با سردار سلیمانی

البته از زمانی که داعش وارد منطقه شده بود، ارتباط ما با سردار سلیمانی بیشتر شده بود و همان‌طور که عرض کردم، پشتیبانی‌ها از طریق نیروی زمینی صورت می‌گرفت؛ برای نمونه در حوزه تحقیقات و جهاد خودکفایی و ارائه تجهیزات، هنگامی که اعلام کردیم سلاح ۷.۶۲ میلی‌متری و تک‌تیرانداز ۱۲.۷ میلی‌متری را که آن زمان در منطقه وجود نداشت، ساخته‌ایم؛ عزیزان ما از تحقیقات نیروی قدس سپاه آمدند و این سلاح‌ها را در میدان تیر تست کردند و از کارآمدی تسلیحات هم خیلی خوششان آمد؛ لذا سفارش دادند و ما نیز در تیراژ بالا برایشان ساختیم و در اختیارشان قرار دادیم که منجر به همان لوح تقدیری شد که از طرف سردار سلیمانی برای ما ارسال کردند.

احترامی که سردار سلیمانی برای پیشکسوتان قائل بود
دفاع‌پرس: در برخوردهایی که با سردار سلیمانی داشتید، بیشتر کدام ویژگی شخصیتی ایشان برای شما جلوه‌گر بود؟

سردار سلیمانی انسانی اخلاق‌مدار بود و با اینکه از جایگاه والا و دست‌نیافتنی برخوردار بود، در عین حال فردی بسیار متواضع و فروتن بود. بنده خاطره‌های زیادی از ایشان دارم که بیانگر تواضع و خشوع‌شان بود.

به یاد دارم در یک مراسم روضه که به‌طور سالانه در منزل سرلشکر «رشید» برگزار می‌شد و معمولاً مسئولان در آن شرکت می‌کردند، این‌گونه طراحی شده بود که برای افرادی که سن و سالی از آن‌ها گذشته بود یا بیمار و جانباز بودند، تعدادی صندلی در دورتادور مجلس در نظر گرفته شده تا بنشینند و مابقی نیز بر روی زمین می‌نشستند. بنده هم روی صندلی نشسته بودم که دقایقی بعد حاج قاسم سلیمانی تشریف آوردند در کنار من نشستند و جمعیت زیادی هم روی زمین نشسته بودند. دقایقی گذشت که من یک لحظه دیدم ناگهان سردار سلیمانی از جا برخاستند و به داخل جمعیت رفتند؛ برای من سوال شد که ایشان به ناگاه کجا رفتند؛ لحظاتی گذشت که دیدم ایشان از داخل جمعیت به همراه امیر «بقایی» فرمانده اسبق نهاجا دارند می‌آیند. سردار سلیمانی دستان امیر بقایی را گرفتند و او را بر روی صندلی نشاندند و خودشان پایین صندلی روی زمین نشستند. من وقتی تواضع ایشان را دیدم به خودم اجازه ندادم که روی صندلی بنشینم؛ لذا آمدم پایین و پشت ایشان بر روی زمین نشستم.

فتح المبین دیگری که تیپ مالک اشتر در سوریه رقم زد/ ماجرای عکس یادگاری با سردار سلیمانی

سردار سلیمانی در عین حالی که تک‌تک اعضای شرکت‌کننده در مجلس، حاضر بودند که بلند شوند تا ایشان بنشیند و آن را برای خود افتخاری می‌دانستند، اما ایشان در نهایت تواضع بر روی زمین نشستند.

لزوم تبیین خصوصیات فردی و مدیریتی سردار سلیمانی
دفاع‌پرس: رهبر معظم انقلاب اسلامی سیره شهید سلیمانی را یک مکتب عنوان کردند؛ نظرتان را در این رابطه بفرمایید.

وقتی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «مکتب شهید سلیمانی»، در واقع باید پیش از هر چیز این مکتب تعریف شود؛ یعنی تمامی خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی ایشان و خصوصیات فردی همچون فداکاری، ایثار، رشادت، جانبازی و تعاملی که ایشان با دیگران داشتند، باید همگی تبیین شود. سردار سلیمانی هیچ وقت مردم را صف‌بندی نکرد؛ برای او اصلاح‌طلب و اصولگرا مطرح نبود؛ همه را به یک چشم می‌دید و همین علاقه شدید به مردم بود که سبب شد او برای همیشه در دل‌ها ماندگار شود.

سردار سلیمانی از تمامی ظرفیت‌های وجودی‌اش برای اعتلای نظام استفاده کرد
وقتی در تشییع پیکر ایشان همه اقشار مردم اعم از حزب‌اللهی و غیر حزب‌اللهی، کم‌حجاب و محجبه حضور می‌یابند، نشان از این است که ایشان از تمامی ظرفیت‌های وجودی خود برای اعتلای مردم و نظام استفاده کرده است و اگر چنین شخصیتی را حضرت آقا شخصیت تاریخی می‌خوانند و سیره او را یک مکتب عنوان می‌کنند و روز شهادتشان را «یوم‌الله» می نامند، همه این‌ها بیانگر اخلاص و جاذبه‌های شخصیتی ایشان بوده است.

فتح المبین دیگری که تیپ مالک اشتر در سوریه رقم زد/ ماجرای عکس یادگاری با سردار سلیمانی

ماجرای عکس یادگاری امیر پوردستان با سردار سلیمانی
به یاد دارم در یک مراسم عمومی شرکت کرده بودم که بنا به تشخیص برگزارکنندگان مراسم، جای نشستن هر یک از مسئولین از پیش تعیین شده بود و هنگامی که خواستم بنشینم، دیدم پشت سرم سردار قاسم سلیمانی در کنار یکی از وزرا نشسته است؛ به رسم ادب و ارادت قلبی که نسبت به ایشان داشتم، برگشتم و عذرخواهی کردم و سر جای تعیین شده نشستم، دقایقی نگذشته بود که دیدم سردار سلیمانی آمدند و کنار بنده نشستند و سلام و احوالپرسی گرمی کردند و این برای من خیلی ارزشمند بود و احساس کردم که ایشان آمده‌اند تا به نوعی از من قدرشناسی کنند؛ چون چند روز قبل از این مراسم، بنده توفیق حضور و سخنرانی کوتاه در مراسم یادواره شهدای فاطمیون را داشتم، ایشان تفقد کردند و دقایقی را کنارم نشستند و این‌گونه شد که آن عکس یادگاری به قاب تصویر درآمد؛ البته این بیانگر علاقه‌مندی سردار سلیمانی نسبت به خانواده‌های شهدا و احترام ایشان به شهدای مدافع حرم بود. ایشان به همان میزانی که در برابر دشمن با اقتدار و صلابت حاضر می‌شد، به همان میزان در برابر خانواده‌های شهدا و فرزندان شهدا متواضع بودند که این رفتار و منش باید برای همه ما درس عبرتی باشد؛ البته این نخستین یادواره‌ای نبود که من در آن شرکت می‌کردم، بلکه معمولاً با توجه به ارادت خاصی که به خانواده شهدا دارم، پس از اطلاع یافتن از مراسمات شهدا برنامه‌ها را طوری تنظیم می‌کنم تا بتوانم در این‌گونه مراسم نورانی که مزیّن به نام شهدای عزیزمان هست، شرکت کنم و این را توفیقی بزرگ از سوی خداوند مهربان می‌دانم.

تقویت روحیه لشکرهای خسته و بی انگیزه سوریه و عراق
دفاع‌پرس: مهمترین اقدامات سردار سلیمانی در سوریه و عراق از نظر حضرتعالی چیست؟

البته تاکنون در خصوص نقش سردار سلیمانی و شخصیت عمیق و چند وجهی‌ ایشان در مقابله با دشمنان، کمتر سخن گفته شده است. هنگامی که داعش در عراق بروز و ظهور یافت، سردار سلیمانی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان مالک اشتر سپاه پاسداران مأموریت یافت تا به آن منطقه برود و بستر مقابله با تروریست‌های تکفیری را آماده کند.

شهید سلیمانی ابعاد شخصیتی وسیع و قابل توجهی داشت. ایشان در میادین مبارزه اولاً تحلیلی از شرایط می‌کرد و بر اساس آن یک سری اقداماتی را انجام می‌داد که اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت عراق به طور قطع از دست می‌رفت.

یکی از مهم‌ترین اقدامات ایشان، تقویت روحیه لشکرهای خسته و بی انگیزه ارتش‌های عراق و سوریه بود. ایشان فوراً جلساتی را با فرماندهان ارتش سوریه و همچنین ارتش عراق برگزار و تجربیات خود را به آن‌ها منتقل کرد و به ارتش‌هایی که از ترس داشتند قالب تهی می‌کردند، جانی دوباره بخشید و آنان را برای دفاع آماده کرد.

 ایشان که گنجینه‌ای از تجربیات دفاع مقدس بود در واقع از اندوخته‌های آن دوران نیز به خوبی استفاده کرد و نیروهای مردمی را در حوزه مقابله با تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق به کار ‌برد؛ در سوریه با کمک سردار شهید «حسین همدانی» نیروهای داوطلب را برای دفاع ملی آماده و در عراق لشکری تحت عنوان «الحشد الشعبی» ایجاد کرد و پشت سر ارتش این کشورها قرار داد تا قدرت دفاعی آن‌ها ارتقا یابد.

فتح المبین دیگری که تیپ مالک اشتر در سوریه رقم زد/ ماجرای عکس یادگاری با سردار سلیمانی

همچنین در ادامه تدابیر و فرماندهی، ایشان نیاز به یک سری پشتیبانی‌ها پیدا می‌کند که از طریق نیروهای مسلح کشور اعم از سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی این مأموریت‌ها در حوزه پشتیبانی انجام می‌گیرد؛ نیروی هوایی در بخش‌هایی وارد عمل می‌شود و نیروی زمینی نیز کمک‌هایی را به جبهه مقاومت می‌کند و همه این اقدامات گسترده و عمیق، تحت فرماندهی سردار سلیمانی انجام گرفت که منجر به دستیابی به پیروزی‌های بزرگ در منطقه شد.

یکی دیگر از تدابیر عالی ایشان استفاده از ظرفیت‌های موجود در منطقه به‌ویژه جوانان مشتاق افغانستانی و پاکستانی در قالب نیروهای فاطمیون، زینبیون و حیدریون بود که سازماندهی و تدبیر این نیروها بر عهده ایشان بود تا محور مقاومت را در برابر دشمن تکفیری تقویت کند؛ ایشان همچنین از ظرفیت علما در تشویق و تنویر افکار عمومی جهت مبارزه با تروریست‌های تکفیری که با تکیه بر مسائل اعتقادی سطحی، غیرعقلانی و بدون مبانی به میدان آمده بودند، در تقویت جبهه مقاومت استفاده کرد.

محور مقاومت با حضور سردار سلیمانی به یک شبکه عملیاتی قدرتمند در منطقه تبدیل شد
دفاع‌پرس: نقش سردار سلیمانی در توفیقات محور مقاومت از سوریه، لبنان و عراق تا یمن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر تا پیش از این محور مقاومت در حد یک حرف، سناریو یا یک ایده بود، با حضور مؤثر سردار سلیمانی در منطقه و اقدامات مؤثر و به‌هنگام ایشان این محور کم کم انسجام یافت و به یک شبکه عملیاتی قدرتمند تبدیل شد و امروز نیز شاهد آن هستیم که  جبهه مقاومت با قدرت در مسیر رشد و تعالی در حرکت است و اجازه بروز تهدیدات در منطقه را نمی‌دهد. سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در همین رابطه خاطره‌ای را نقل می‌کند که بیانگر تلاش سردار سلیمانی در تشکیل این شبکه امنیتی قدرتمند است؛ ایشان می‌فرماید یک شبی ساعت از ۱۲ گذشته بود که سردار سلیمانی شتابان پیش من آمد و گفت تا اذان صبح نیاز به ۱۲۰ فرمانده جهادی داریم که باید سازماندهی شود و غیر از این راهی نداریم و آن دوره زمانی بود که داعش از موصل حرکت کرده و جاده بغداد به سمت سامرا را اشغال کرده بود؛ دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که ایشان در این چند سالی که با ما در ارتباط بود، هیچ درخواستی از ما نکرده بود و این تنها درخواست بود؛ آن هم نه برای ایران، بلکه برای نجات عراق؛ لذا ما تا اذان صبح موفق شدیم ۶۰ فرمانده جهادی را به ایشان معرفی کنیم و در اختیار ایشان قرار دهیم تا به عراق بفرستد؛ ایشان فرمودند نیرو زیاد است، اما فرمانده عرب‌زبان نداریم که این عزیزان را آموزش دهد و هدایت کند و بدین ترتیب بود که جلوی پیشروی داعش در عراق به شکل قاطعانه گرفته شد.

فتح المبین دیگری که تیپ مالک اشتر در سوریه رقم زد/ ماجرای عکس یادگاری با سردار سلیمانی

همه این اقدامات به‌هنگام با برنامه‌ریزی ایشان صورت می‌گرفت که سبب از بین رفتن استراتژی دشمن می‌شد. یکی دیگر از ویژگی‌های این شهید بزرگوار این بود که در لحظه محیط را بررسی می‌کرد و در کمترین زمان ممکن نقاط ضعف و قوت شاخص‌های فرصت و تهدید را احصا می‌کرد. یکی از ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی همین است که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و در مدارس نظامی آموزش داده شود.

سال ۲۰۱۴ نیرو‌های آمریکایی و متحدان‌شان که بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر بودند ناچار به خروج از منطقه شدند و البته رسوبی را در منطقه داشتند، اما به خاطر اینکه فشار و تسلط خود بر منطقه را حفظ کنند از اهرم داعش استفاده کردند و در واقع این گروه تروریستی را در سطح منطقه پرو بال دادند.

نقشه استکبار جهانی برای راه‌اندازی بزرگترین جنگ اعتقادی میان شیعه و سنی
دفاع‌پرس: به‌عنوان یک فرمانده نقش سردار سلیمانی را در تبیین ماهیت داعش برای ملت‌های مسلمان خصوصاً مسلمانان سنی مذهب تبیین بفرمایید.

پاسخ به این سوال نیاز به یک مقدمه دارد که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد؛ اینکه اول باید بررسی شود اهداف اولیه داعش چه بود؟ داعش می‌خواست نخست بر سوریه مسلط شود و سپس عراق را تصرف کند و یک ارتش عظیم سنی مذهب را ایجاد کرده و بعد به کشور شیعه ایران حمله کند؛ البته این موضوع کمتر عنوان شده است و در واقع خواست استراتژیست‌های صهیونیستی نیز همین بود که جنگ شیعی و سنی عظیمی در منطقه شکل بگیرد.

مقام معظم رهبری این موضوع را به خوبی تشخیص دادند و فرمودند که محیط را بررسی و اقدام کنید. دوستان رفتند منطقه را بررسی کردند و آمدند و در گزارش‌ها این‌گونه عنوان کردند که سوریه از دست رفته است و داعش تا پشت کاخ بشار اسد رفته است و در عراق هم از الانبار به موصل رسیده و تصرف کرده و به زودی به سمت بغداد می‌روند و عراق هم نهایتاً تا یک الی دو ماه آینده از دست خواهد رفت؛ حضرت آقا می‌گوید شما مگر به خدا اعتماد ندارید؟ به خدا اعتماد کنید و وارد میدان شوید و مطمئن باشید که خداوند به شما کمک خواهد کرد.

نقش سردار سلیمانی در تشویق علمای شیعه و سنی جهت تبیین ماهیت داعش
پرچم‌دار این حرکت سردار قاسم سلیمانی است. یک جنگ اعتقادی تمام‌عیار در منطقه شکل می‌گیرد و اینجا برای اینکه ماهیت دشمن برای مردم منطقه تبیین شود، شهید سلیمانی ارتباط عمیقی را با علما برقرار می‌کند و علمای شیعی و اهل تسنن را می‌خواهد و توجیه می‌کند و این علما با استفاده از تریبون‌هایشان افشاگری کرده و از ماهیت داعش پرده‌برداری می‌کنند.

چون بسیاری از اهل تسنن و مردم عادی به غلط تصور می‌کردند که داعش خیرخواهشان است و می‌خواهد برای سعادت آن‌ها اقدام کند در صورتی که آنان دست‌پرورده آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل بودند.

نزدیکی سردار سلیمانی با علما و روشنگری آن‌ها سبب هوشیاری مردم شد و قاطبه مردم خط خود را از داعش تمییز دادند و هنگامی که آیت‌الله سیستانی اعلام جهاد کردند، برادران اهل تسنن نیز در کنار شیعیان قرار می‌گیرند و در برابر دشمن مشترک جهاد می‌کنند و یک ارتش بزرگ اسلامی در برابر داعش شکل می‌گیرد و این مطلب بود که سبب شد که داعش در همان حد و مرز متوقف شود.

آنان تا «سعدیه» و «جلولا» آمده بودند و گام بعدی‌شان قطعاً «خانقین» و سپس مرز خسروی، سرپل ذهاب و ایلام بود و این چیزی بود که ما پیش‌بینی می‌کردیم. من آن زمان به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش مسئولیت داشتم و حضرت آقا هم در دانشگاه امام حسین (ع) این خط را به ما گوشزد کرده بودند؛ ایشان فرموده بودند که کشورهای مرتجع منطقه با کمک استکبار جهانی قصد دارند داعش را به منطقه برسانند و کشور ما را درگیر کنند؛ لذا با هدایت ستاد کل نیروهای مسلح، خط قرمز ۴۰ کیلومتری را در مقابل داعش ترسیم کردیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار