یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

حق‌مداری؛ منطق رزمندگان در دفاع مقدس

حق‌مداری رزمندگان در دوران دفاع مقدس هیچگاه از اندیشه‌ فرهنگی، سیاسی، نظامی و اجتماعی جامعه پاک نخواهد شد و به عنوان یک عنصر تمدّنی باقی خواهد ماند تا به بشر هویّت ببخشد و انسان، دین و خدا را محور حق‌مداری و حق‌محوری در جهان‌دانی و جهان‌داری و جهان‌آرایی برگزیند و این حکمت جهان را تسخیر کند.
کد خبر: ۴۵۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹ - 24April 2021

گروه‌ استان‌های دفاع‌پرس- موسی‌الرضا عبداللهی؛ در آیینه سیاست، فرهنگ، اجتماع و جهاد، حق‌مداری و حق‌محوری مظهر روح جهادی در جهان هستی است که بر پایه رعایت حقوق ناسوتی و اهداف اشخاص شکل می‌گیرد که هر موجودی بر مبنای برداشت‌های خود از آن بهره می‌برد.

تمدّن‌یابی و جریان مدیریّت حق‌مداری و حق‌محوری در جامعه متکفّل آن است که تدبیر اشخاص برای احقاق حق در جهان‌دانی، جهان‌داری و جهان‌آرایی چگونه به ثمر بنشیند و زندگی بشر به آرایش زیبای خود برسد. از طرفی تدبیر و مدیریّت حق‌مداری و حق‌محوری در میدان جنگ شاید غیر ممکن باشد چون عرصه بر پایه کشتار و نابودی است.

علم سیاست به انسان می‌آموزد که نظام بخشیدن به مدیریّت حق در میدان نبرد برگرفته از مبانی مدیریّت کشورداری است و آن الگو برگرفته از منابع انسان‌شناسی در جهان‌دانی است که ریشه آن معرفت به حیات وحیانی منطبق بر شاخه‌های عقل است. وقتی عقل حاکم بر تصمیم و اقدام شد به رزمنده میدان جنگ اجازه نمی‌دهد که هوامداری، هوس‌محوری و غصب‌ورزی را جایگزین حق‌مداری و حق‌محوری کند و عدل محوری را از انصاف خارج سازد.

در دوران دفاع مقدس این اندیشه از جمله حقوقی بود که تدبیر و مدیریّت رزمندگان را در حوزه سیاست جنگ، رعایت حقوق اجتماعی، استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات، سازماندهی رفتار فرهنگی و مدیریّت تصمیم را به منظور برقراری امنیّت بر محور حق قرار می‌داد تا همه چیز مسالمت‌آمیز انجام شود. براساس این اندیشه حتی به اسیر دشمن هم بر پایه احترام نگریسته می‌شود تا شخصیّت انسان‌ها در جای خود محفوظ بماند.

رزمندگان دفاع مقدس که این معرفت را از نظام اسلامی و امام خمینی (ره) آموخته بودند، هر عمل و اقدامی را براساس الگوی اسلامی و انقلابی در جای خود انجام می‌دادند و تصمیمات آن‌ها منطبق بر منطق بود و منزلت اشخاص، قانون و سلسله مراتب نظامی را بدون آموزش کلاسیک رعایت می‌کردند تا حقی ضایع نشود.

امروز در دنیای مدرن جاهلیّت که شاهد دین‌گریزی و اخلاق‌گریزی هستیم طاغوت‌ها و مستکبران با شعار حق‌محوری و حق‌مداری به تعهدات بین‌المللی خود عمل نمی‌کنند و میثاق‌های جهانی را می‌شکنند. در این شرایط که زندگی مسالمت‌آمیز در کنار آنها بسیار سخت و غیر ممکن شده و مشروعیّت حق‌محوری و حق‌مداری از بین رفته است نسلی ظهور کرد که تمدّن و منطقش بر محور حق استوار شده است.

اهدافی را که این نسل خدایی براساس تعالیم نورانی اسلام ناب محمدی (ص) طرح‌ریزی کرده در حال گسترش در اقصی نقاط جهان است. کیفیّت تعامل این تفکر در میدان جنگ آنچنان رنگ الهی داشت که موجب جذب سربازان دشمن شد و این جاذبه از رازهای ماندگار رفتار رزمندگان دفاع مقدس است که همواره جاودانه خواهد ماند و به عنوان حقیقتی غیر قابل انکار روشنی‌بخش جامعه در آینده نیز خواهد شد.

این حق‌مداری هیچگاه در اندیشه‌های فکری، فرهنگی، سیاسی، نظامی و اجتماعی فراموش نخواهد شد و به عنوان یک عنصر تمدّنی باقی خواهد ماند تا به بشر هویّت ببخشد و انسان دین و خدا را محور حق‌مداری و حق‌محوری در جهان‌دانی و جهان‌داری و جهان‌آرایی برگزیند و این حکمت جهان را تسخیر کند چون محور خلقت انسان از خودسازی شروع می‌شود و به خداشناسی می‌رسد تا ماهیّت انسان روشن شود.

براساس این نگرش بود که رزمندگان سپاه اسلام در دوران دفاع مقدس تمام اهداف و خواسته‌های فردی و اجتماعی خود را با بهره‌وری صحیح جامع عمل پوشاندند. این حق‌جویی و حق‌مداری و هم‌آوایی در آثار بجا مانده از شهدا، ایثارگران و رزمندگان به خوبی نمود دارد و بیانگر آن است که چگونه می‌توان با مجاهدت بی‌امان در سایه اندیشه الهی به پیروزی‌های چشمگیری دست پیدا کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار