دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ماجرای «لاک» شدن موشک‌های سپاه بر روی بالگرد آمریکایی

خلبان بالگرد آمریکایی پس از دریافت پیام «لاک» شدن (قفل شدن) موشک‌ها از سوی سپاه، مجبور به بازگشت از منطقه شد.
کد خبر: ۴۵۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹ - 01May 2021

نحوه «لاک» شدن موشک‌ها بر روی بالگرد آمریکاییگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: دهم اردیبهشت هر سال روز «خلیج فارس» نام‌گذاری شده است که به همین مناسبت مستندی تحت عنوان «میدان خلیج فارس» از تلویزیون پخش شد. این مستند که برای اولین بار نحوه توقیف نفتکش انگلیسی را روایت می‌کرد، به حادثه روز تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۸ می‌پردازد که در جریان آن، نفتکش انگلیسی با عنوان «stena impero» در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شد و این اتفاق در شرایطی روی داد که این نفتکش انگلیسی در خلیج فارس توسط ناو انگلیسی و ناوشکن آمریکایی اسکورت می‌شد.

در تاریخ مورد اشاره، نفتکش «stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به سمت عربستان سعودی، سیستم شناسایی اتوماتیک AIS (Automatic Identification System) خود را خاموش کرده بود تا گیرنده‌های محلی نتوانند موقعیت او را ردیابی کنند به همین علت شناور نیروی دریایی سپاه در اخطاری به این نفتکش عنوان می‌کند: «ما در حال اجرای عملیات روزانه خود به‌منظور دفاع از حق حاکمیت ملی هستیم؛ بنابراین از شما خواسته می‌شود به سئوالات پاسخ دهید؛ همان‌طور که می‌بینیم سیستم AIS شما خاموش است... به شما دستور داده می‌شود سیستم AIS خود را بلافاصله روشن کنید».

اقدام نفتکش مورد اشاره در خاموش کردن سیستم AIS عمل کشتیرانی در خلیج فارس را با ریسک بالایی مواجه ساخته بود و این اقدام موجب شده بود تا با یک لنج صیادی برخورد کند و خساراتی را به این لنج وارد سازد؛ لذا در این شرایط نیروی دریایی سپاه باید وارد عمل می‌شد؛ به همین منظور یک تیم ویژه از پایگاه دریایی «مسن» به سمت نفتکش انگلیسی حرکت می‌کند.

نفتکش «stena impero» به دلیل آن‌که توسط شناور‌های انگلیسی و آمریکایی اسکورت می‌شد به اخطار‌های گشت دریایی سپاه توجه نمی‌کرد؛ این موضوع باعث شد تا گشت دریایی سپاه از این شناور انگلیسی درخواست تغییر مسیر به‌منظور بازرسی کند: «نفتکش «stena impero» نیروی دریایی سپاه صحبت می‌کند، به شما دستور داده می‌شود که مسیر خود را به ۳۶۰ تغییر دهید؛ می‌خواهیم کشتی شما را به دلایل امنیتی بازرسی کنیم»؛ اما نفتکش انگلیسی همچنان به مسیر خود ادامه می‌داد؛ زیرا امیدوار بود ناو رزمی انگلیسی برای کمک اقدامی انجام دهد.

شناور رزمی انگلیسی در حمایت از نفتکش کشورش خطاب به نیروهای ایرانی پیام می‌دهد که «این ناو انگلیسی «فاکس تروت ۲۳۶» است»؛ اما تفنگدارانِ «ندسا» پاسخ می‌دهند: «ناو انگلیسی «فاکس تروت ۲۳۶»! این شناور گشتی نیروی دریایی سپاه است؛ در این مسئله دخالت نکنید ... جان خود را به خطر نیندازید.»

اخطار گشتی نیروی دریایی سپاه به ناو انگلیسی مبنی بر عدم دخالت در موضوع رسیدگی به تخلفات نفتکش «stena impero» موجب می‌شود تا این ناو انگلیسی از ناوشکن آمریکایی تقاضای کمک کند؛ به همین منظور ناوشکن شماره ۹۶ آمریکایی، بالگردی را به سمت منطقه اعزام می‌کند. نیروهای سپاه به خلبان این بالگرد که به اخطار‌های صادره مبنی بر ممانعت از ورود به حریم آسمان و آب‌های سرزمینی کشورمان، بی توجهی کرده بود، اخطار می‌دهند و از سه جهت موشک‌ها به سمت بالگرد آمریکایی نشانه‌گیری می‌شود؛ در پی این ماجرا، خلبان بالگرد پس از دریافت پیام «لاک» شدن (قفل شدن) موشک‌ها، مجبور به بازگشت از منطقه می‌شود.

گشتی نیروی دریایی سپاه طی مکالمه بی‌سیمی با ناوشکن آمریکایی اعلام می‌کند: «نیروی دریایی سپاه حرف اول و آخر را در خلیج فارس می‌زند؛ بنابر این به شما دستور داده می‌شود کاملاً از من فاصله بگیرید؛ این آخرین هشدار است و عواقب هرگونه خطر در طول مسیر برعهده شما است».

بالگرد نیروی دریایی سپاه با سپری شدن حدود ۱۰ دقیقه از اولین اخطار صادره به نفتکش انگلیسی، بر فراز این شناور حاضر می‌شود و علی‌رغم تلاش خدمه نفتکش انگلیسی برای ممانعت از ورود تکاوران نیروی دریایی سپاه به عرشه کشتی، تکاوران سپاه موفق می‌شوند بر عرشه آن پیاده شده و کشتی «stena impero» را توقیف کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار