شهید صباغیان‌هاتف:

فرمان امام را از دل‌ و جان پذیرا شوید

شهید صباغیان هاتف در بخشی از وصیت‌نامه خود آورده است: «فرمان امام را که فرمان خدا و پیامبر است، از دل‌وجان پذیرا شوید.»
کد خبر: ۴۵۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸ - 06May 2021

فرمان امام را از دل‌وجان پذیرا شویدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس به نقل از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با گذشت چند ماه از آغاز هجوم سراسری ارتش عراق به خاک ایران، دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که آن زمان از ارکان شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شد؛ بخشی به نام تاریخ جنگ تأسیس کرد و اقدام به جذب و آموزش افرادی برای تاریخ‌نگاری و ثبت وقایع جنگ کرد .

چندی بعد این افراد که راوی نامیده می‌شدند، به جبهه‌ها اعزام شدند. راویان به‌جای جنگیدن، می‌بایست با دفترچه و ضبط‌صوت و خودکار، فقط به تاریخ‌نگاری می‌پرداختند و از طریق مصاحبه به تکمیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده مبادرت می‌ورزیدند، اگرچه که گاهی اوقات برخی از آنان طاقت نیاورده و قلم را زمین گذاشته و اسلحه به دست می‌گرفتند و نهایتاً به شهادت می‌رسیدند.

آن زمان به راویان، «سیاسی» می‌گفتند. پس از عملیات بدر، بخش تاریخ جنگ از دفتر سیاسی نمایندگی ولی فقیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجزا شد و برای ادامه این مأموریت مهم، تشکیلاتی مستقل به نام مرکز «مطالعات و تحقیقات جنگ» در حوزه فرماندهی کل سپاه شکل گرفت.

از سال ۱۳۶۴ به بعد، حضور راویان مرکز در جنگ شکلی ثابت و دائمی یافت و راویان عضوی جدایی‌ناپذیر از سیستم فرماندهی جنگ شدند.

پس از هشت سال جنگ و دفاع از انقلاب اسلامی در جبهه‌های نبرد، راویان گنجینه ارزشمندی از دفاع مقدس را به یادگار گذاشتند.

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ که به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تغییر نام داده بود، در طول جنگ توانسته بود در کوران حوادث، وقایع بی‌شمار صحنه‌های نبرد را ثبت و ضبط کند که بخش مهمی از آن را مدیون جان‌نثاری‌ها و ایثارگری‌های راویان خود می‌باشد که برخی از آنان در این راه مقدس شربت شهادت نوشیدند.

یکی از این شهدای راوی، شهید نادر صباغیان هاتف است که با توجه به سالروز شهادت این شهید بزرگوار، زندگی‌نامه ایشان را موردبررسی قرار می‌دهیم.

زندگی‌نامه شهید صباغیان

شهید نادر صباغیان هاتف در دهم شهریور ۱۳۴۲ در شهر تهران، در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. نادر به دلیل علاقه شدید به قرآن و مفاهیم آن، در نوجوانی عضو گروه پیش‌آهنگان قرآن در مسجد انصار‌الحسین (ع) محله پیروزی تهران شد و به یادگیری و انس با قرآن پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب در مسجد محل، در تعلیم و تربیت جوانان محله اهتمام فراوان داشت. برگزاری کلاس‌های علمی-آموزشی، همچنین نظامی، از فعالیت‌های سیاسی او در مسجد محل بود.

در اوایل سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه درآمد و در همان ابتدای عضویتش، عازم جبهه غرب در منطقه گیلانغرب شد. پس از مدتی حضور در جبهه‌ها، بر اثر اصابت ترکش مجروح شد.

نادر صباغیان پس از بازگشت از مناطق عملیاتی، در اواسط سال ۱۳۶۰ به عضویت دفتر سیاسی سپاه درآمد و با تشکیل دفتر جنگ، از اولین راویان اعزامی به صحنه‌های نبرد بود.

صباغیان در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس به‌عنوان راوی در قرارگاه کربلا و تیپ عاشورا به ثبت و ضبط وقایع جنگ پرداخت که حاصل آن ۱۵۲ نوار صوتی و چهار دفترچه گزارش راوی است.

نادر صباغیان در تاریخ ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۶۱، ابتدای مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس، هنگام تردد از جاده اهواز - خرمشهر بر اثر اصابت ترکش خمپاره دعوت حق را لبیک گفت و به شهادت رسید.

محل دفن ایشان قطعه ۲۶ بهشت‌زهرا (س) تهران است.

فرازی از وصیت‌نامه شهید

«شما امت حزب‌الله، از ولایت‌فقیه پشتیبانی کنید. به یاد آورید که در زمان طاغوت گرفتار چه وضعی بودیم. در شهر ما بویی از اسلام نبود. جوانان در ورطه‌های هولناک افتاده بودند. به مردم ظلم بسیاری می‌رفت. ولی اکنون به قدرت اسلام و به برکت خون شهدا و به برکت رهبری پیامبرگونه حضرت امام، از آن جهنم خلاص شدیم، بنابراین بر شماست که فرمانش را که فرمان خدا و پیامبر است، از دل‌وجان پذیرا شوید.»

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها