در برنامه ضیافت عنوان شد؛

فتاوای «میرزا محمدتقی شیرازی» استعمار انگلیس را در عراق منکوب کرد

حجت‌الاسلام صدیقی در برنامه ضیافت گفت: آیت‌الله میرزا محمدتقی شیرازی نه تنها تا آخرین لحظه حیات با انگلیسی‌ها مذاکره و سازش نکرد، که با فتاوای خود، خط مبارزه با استعمار انگلیس را در عراق به پیروزی رساند و آنها را در عراق منکوب و منفور کرد.
کد خبر: ۴۵۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ - 07May 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس، برنامه شب گذشته ضیافت شبکه قرآن و معارف سیما به بررسی ابعاد زندگی علمی و مبارزات آیت الله میرزا محمدتقی شیرازی معروف به میرزای دوم با حضور حجت الاسلام کاظم صدیقی پرداخت.

صدیقی با بیان اینکه آیت الله میرزا محمدتقی شیرازی در یک خانواده علمی، ادبی و معنوی پرورش یافته است؛ اظهار داشت: پدر ایشان مرحوم میرزا محب علی شیرازی انسانی عارف و عالم بود و میرزا نیز مقدمات را در نزد ایشان آموخت. سپس به همراه پدر عازم کربلا شد و پس از آن، دروس سطح را در نزد علمای بزرگی همچون مرحوم فاضل اردکانی و مرحوم فشارکی آموخت؛ سپس به همراه آیت الله فشارکی به سامرا رفته، به حلقه درس میرزای شیرازی اول متصل می شوند.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بیان داشت: میرزا محمدتقی خیلی زود مورد توجه مرحوم میرزای شیرازی قرار می گیرد و به جرگه نام آوران و صاحب نظران علوم دینی وارد می شود؛ نقل است که در زمان حیات میرزای اول، برخی شاگران ایشان در جلسات درس میرزای دوم شرکت می کردند و این گرایش بعد از فوت میرزای بزرگ شدت گرفت.

فتاوای «میرزا محمدتقی شیرازی» استعمار انگلیس را در عراق منکوب کرد

صدیقی در خصوص نقش آیت الله میرزا محمدتقی شیرازی در مبارزه با استعمار انگلیس در عراق گفت: ایشان با تمام قوا به مقابله با استعمار انگلیس پرداخت و حتی شاگردانش نیز در خط مقدم مبارزه با انگلیس به جبهه رفتند و فرزندش در این راه به شهادت رسید.

وی بااشاره به فتاوای برجسته میرزا محمدتقی شیرازی علیه روس ها و انگلیس ها خاطرنشان کرد: در یکی از این فتاوا علاوه بر تاکید بر حرمت قبولی حکومت کفار توسط مسلمین، به صحنه آمدن و دفاع نظامی را بر مردم واجب اعلام کرد و گفت که مطالبه حقوق حقه بر همه مردم عراق واجب است؛ به شرط آنکه اموال و نفوس ضایع نشود و اگر چنانچه انگلیسی ها تمکین نکردند، به مبارزه مسلحانه اقدام کنید.

صدیقی گفت: این فتاوا موجب شد تا غیرت دینی مردم عراق به جوش آمده، به تأسی از علمای خود به میدان آمدند و حاکم انگلیس را به قتل رساندند که موجب شد امنیت انگلیسی ها در عراق سلب شده، مجبور به عقب نشینی شوند.

وی تأکید کرد: مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی تا آخرین روز حیات در سنگر مبارزه استقامت کرد و لحظه ای با کفار سازش نکرد؛ او حاضر به مذاکره نشد و به هیچ وجه پیغامهای آنها را مورد توجه قرار نداد.

فتاوای «میرزا محمدتقی شیرازی» استعمار انگلیس را در عراق منکوب کرد

صدیقی با اشاره به اینکه عزت مسلمانها و استقلال کشور اسلامی در صدر برنامه های جهادی آیت الله میرزای شیرازی قرار داشت، در پاسخ به سوال مجری که اگر مرحوم میرزای شیرازی امروز در قید حیات بود، چه توصیه ای به ما داشت، تأکید کرد: حفظ پرچم اسلام، اطاعت از رهبری و قوی شدن در مقابل دشمن قطعا مهمترین توصیه های میرزای دوم به مسلمانان است.

ضیافت عنوان برنامه ای است که در ماه مبارک رمضان هر شب با حضور اساتید و کارشناسان برجسته علوم دینی با اجرای سیدعلی قوامی، یک ساعت پیش از افطار از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار