رهبر دموکرات‌های سنا: در گفت‌وگو‌ها با ایران به مسائل غیرهسته‌ای هم پرداخته شود

«چاک شومر» ضمن اتهام‌زنی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، از «جو بایدن» خواست در گفت‌وگو‌های برجامی علاوه بر برنامه هسته‌ای، به طیف مختلفی از مسائل از جمله برنامه موشکی ایران هم پرداخته شود.
کد خبر: ۴۵۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱ - 07May 2021

رهبر دموکرات‌های سنا: در گفت‌وگو‌ها با ایران به مسائل غیرهسته‌ای هم پرداخته شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنا روز پنجشنبه در یک نشست مجازی با شورای روابط جامعه یهودیان نیویورک از دولت بایدن خواست در گفت‌وگو‌ها با ایران، به طیفی از مسائل علاوه بر برنامه هسته‌ای پرداخته شود.

به گزارش «جوییش اینسایدر»، شومر گفت که هم با توافق ایران هنگام امضای آن در سال ۲۰۱۵ و هم با خروج دولت ترامپ از آن سه سال بعد از آن مخالف بود، زیرا این اقدام به جای ایران، آمریکا را منزوی کرد.

وی در سخنانی علیرغم تاکید ایران به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود که بار‌ها مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته، مدعی شد: امروز ایران توانایی بیشتری دارد آن‌ها به تولید سلاح اتمی نسبت به زمانی که ترامپ از توافق خارج شد یا زمانی که اوباما آن را امضا کرد، نزدیکتر شده‌اند.

این سناتور دموکرات در ادامه، هم راستا با زیاده‌خواهی دولت جدید این کشور، گفت که مایل است توافق گسترده‌تری با ایران که طیفی از مسائل از جمله تروریسم، موشک‌های بالستیک، حقوق بشر و گروگان گیری را مورد توجه قرار می‌دهد، به جای تمرکز محض بر روی موضوع هسته‌ای را شاهد باشد.

شومر ادعا کرد: درک می‌کنم که چرا دولت فعلی در حال گفتگو است و مشکلی با این که بنشینند و گفتگو کنند ندارم، اما در عین حال معتقدم ما باید همه این موارد را پیگیری کنیم. مسئله این نیست که نباید گفتگو کنیم، زیرا اگر این کار را نکنیم ایران پیش خواهد رفت و سلاح اتمی تولید خواهد کرد. اما وقتی به گفتگو می‌نشینیم باید اطمینان یابیم که مسائل زیادی روی میز است.

پیشتر «پایگاه بیزنس‌اینسایدر» گزارش داد تلاش دولت بایدن برای بازگشت به برجام از حمایت کامل دموکرات‌ها در مجلس سنا مانند «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا برخوردار نیست.

این پایگاه نوشت منندز با هم صف شدن با برخی سناتور‌های مخالف برجام نظیر «لیندسی گراهام» به دنبال حفظ تحریم‌های فعلی علیه ایران است. او همچنین تلاش می‌کند نظر موافق دیگر سناتور‌های دموکرات را هم جلب کند.

علی‌رغم آن که بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده، اما دولت جدید آمریکا نیز همچون دولت قبلی این کشور همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کنند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند، اما مقام‌های ایران بار‌ها ضمن گفتگو‌های جاری وین تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و از درخواست‌های زیاده‌خواهانه و تلاش برای به انحراف کشیدن گفت‌وگو‌ها دست بکشد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها