در برنامه ضیافت عنوان شد؛

توصیه شهید محلاتی به روحانیون برای ارتباط با جوانان و جذب حداکثری

همرزم شهید محلاتی گفت: ایشان همواره روحانیون را به ارتباط مؤثر با جوانان توصیه می‌کرد و می‌گفت منتظر نباشید جوانان به شما مراجعه کنند، بلکه شما باید به سراغ آن‌ها بروید. او جوانان را نعمت انقلاب اسلامی می‌دانست.
کد خبر: ۴۵۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷ - 10May 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، برنامه بیست و پنجم ضیافت رمضانی شبکه قرآن و معارف سیما به بررسی ابعاد علمی و مبارزاتی زندگی شهید آیت الله فضل الله محلاتی با حضور سردار عبدالله محمودزاده از دوستان و همرزمان شهید محلاتی اختصاص یافت.

محمودزاده در این برنامه اظهار داشت: آیت الله محلاتی در تیر ۱۳۰۹ در محلات به دنیا آمد و پدرش از کسبه بازار بود که کشاورزی هم می‌کرد. ایشان در مکتبخانه تحصیل را آغاز کرد و تحت تاثیر آشنایی با آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله سید صدرالدین صدر و حضرت امام خمینی (ره) که در تابستان به محلات می‌رفتند، به طلبگی علاقه‌مند شد.

وی افزود: ایشان از ۱۳ سالگی وارد حوزه علمیه شده، برای دروس تکمیلی حوزه به مدرسه فیضیه قم رفت و در محضر علمای آن روزگار همچون آیت الله سید حسین بروجردی، شیخ مرتضی حائری یزدی، سیدمحمدحسین طباطبایی، شیخ علی پناه اشتهاردی، شیخ محمد صدوقی یزدی، شیخ مرتضی مطهری و آیت الله مشکینی کسب فیض کرد.

هم رکاب شهید نواب؛ یار وفادار امام خمینی (ره)

این مبارز انقلابی با اشاره مبارزات شهید محلاتی بیان داشت: ایشان علاوه بر آشنایی با شهید نواب صفوی و حضور در فعالیت‌های انقلابی، در واقعه ملی شدن صنعت نفت با آیت الله کاشانی همکاری داشت. در سال ۱۳۲۹ در تبریز سخنرانی تندی کرد که مأموران حکومت پهلوی وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این حضور انقلابی او ادامه داشت تا اینکه مبارزات حضرت امام خمینی علیه حکومت پهلوی علنی شد و ایشان در جریان این مبارزات همواره همراه ایشان و در صحنه بود تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید.

محمودزاده که سابقه آشنایی اش با شهید محلاتی به پیش از انقلاب باز می‌گردد، اظهار داشت: من از دوران کودکی و نوجوانی با عشقی که به امام خمینی (ره) داشتم پای منبر افرادی می‌رفتم که از امام سخن می‌گفتند؛ شهید محلاتی نیز یکی از افراد بود. البته پدر بنده نیز که در جلسات سخنرانی آیت الله کاشانی شرکت می‌کرد، در آن جلسات با آیت الله محلاتی آشنا می‌شود. آن‌ها در یک سفر حج اتفاقی باهم در یک کاروان قرار می‌گیرند و در روز عید غدیرخم در منا با یکدیگر صیغه برادری می‌خوانند. این مسئله پیوند و آشنایی من را با آیت الله محلاتی بیشتر و محکم‌تر کرد.

وی افزود: شهید محلاتی می‌گفت وقتی از محلات به قم آمدم دو مسئله موجب انقلابی شدن من بود. یکی آشنایی با افکار شهید نواب صفوی و دوم آشنایی با حضرت امام خمینی (ره). ایشان دفترچه‌ای داشت که من هم آن را دیده بودم؛ در آن دفتر احادیثی که حضرت امام در جلسات درس شان در قم بیان می‌کردند، شهید محلاتی آن‌ها را مرتب و دقیق یادداشت می‌کرد و وقتی در جلسات سپاه سخنرانی داشت، به احادیث آن دفتر رجوع می‌کرد.

هم مرید امام بود هم عاشق امام

این همرزم شهید محلاتی خاطرنشان کرد: شهید محلاتی خیلی علاقه‌مند بود که این احادیث را چاپ کند لذا وقتی مرحوم آیت الله فهری نماینده امام (ره) در سوریه از ایشان درخواست کرد که این مجموعه احادیث را به او بدهد تا در کنار احادیثی که خودش یادداشت کرده و از افراد دیگری هم جمع آوری کرده بود، به چاپ برساند، ایشان موافقت کرده و کتاب چهل حدیث امام (ره) حاصل آن کوشش هاست.

محمودیان با بیان اینکه شهید محلاتی حساسیت عجیبی به امام خمینی (ره) داشت، گفت: ایشان هم مرید امام بود و هم عاشق امام و سعی می‌کرد تمام خواسته‌ها و اندیشه حضرت امام را در سپاه اجرا کند. البته حضرت امام هم بسیار به ایشان علاقه‌مند بوده و اعتماد داشتند و در سال ۵۹ پس از تشکیل سپاه، ایشان را به عنوان نماینده خود در سپاه معرفی کردند.

وی با اشاره به خستگی ناپذیری شهید محلاتی خاطرنشان کرد: خاطرم هست که ایشان هر روز تا ساعت ۶ یا هفت شب در سپاه بود و بعد از آن به جلسه جامعه روحانیت مبارز می‌رفت و تازه ساعت ۱۱ شب آقای هاشمی تماس می‌گرفت تا جلسه‌ای داشته باشند.

محمودیان با بیان ویژگی‌های دیگری از سیره اخلاقی آیت الله محلاتی گفت: ایشان معتقد به جذب حداکثری بود، نه دفع و می‌گفت که ما باید کنار هم باشیم. شهید محلاتی خیلی سعی می‌کرد دوستان را کنار هم حفظ کند و در حل اختلافات هم بسیار تلاش می‌کرد. جاذبیت ایشان در سپاه هم بسیار مؤثر بود چرا که حرف و عملش یکی بود و این ویژگی، از دوران شاگردی حضرت امام در وجود ایشان شکل گرفته بود. او اهل سیاست بازی نبود و صادقانه رفتار می‌کرد.

سیلی به صورت بازجوی ساواک به دلیل اهانت به حضرت زهرا (س)

همرزم شهید محلاتی در خصوص روحیه مبارزاتی ایشان بیان داشت: شهید محلاتی در دوران پیش از انقلاب بیش از بیست بار بازداشت شده بود؛ در یکی از این بازداشت‌ها بازجوی ایشان ثابتی شکنجه گر معروف ساواک بود؛ شهید محلاتی حساسیت عجیبی نسبت به ائمه (ع) به خصوص حضرت زهرا (س) داشت. ثابتی در آن جلسه اهانتی به حضرت زهرا (س) می‌کند که شهید محلاتی سیلی محکمی به صورت او می‌نوازد. بعد از انقلاب که ثابتی را بازداشت می‌کنند، در جلسه بازجویی او شهید محلاتی نیز حاضر می‌شود و می‌گوید من از همه توهین‌ها و شکنجه‌هایی که به من روا داشته می‌گذرم، ولی از توهینی که به حضرت زهرا (س) کرد، نمی‌گذرم.

وی گفت: در جلساتی که با روحانیون سراسر کشور برگزار می‌کرد، همواره یک نکته را بسیار متذکر می‌شد و می‌گفت پیش از انقلاب که برای سخنرانی می‌رفتیم وقتی چند جوان در جلسه ما حاضر می‌شدند این بسیار باعث شعف ما می‌شد، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی همه جا پر از جوانان پرشور و انقلابی است. این را باید قدر بدانیم؛ لذا شما ننشینید تا جوان‌ها به شما مراجعه کنند بلکه شما باید حرکت کنید و به سمت جذب جوان‌ها بروید. روحانی باید سراغ جوان‌ها برود و آن‌ها را جذب کند. این از برکت انقلاب است که ما را با این جوان‌ها آشنا کرد.

ضیافت عنوان برنامه ای است که در ماه مبارک رمضان با اجرای سیدعلی قوامی، پیش از افطار مهمان خانه مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها