سخنگوی وزارت امور خارجه:

تعرض به اماکن دیپلماتیک در عراق محکوم است

خطیب‌زاده در خصوص آتش زدن دیوار سرکنسولگری ایران در کربلا گفت: جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را به شدت محکوم کرده و امیدواریم عراق به وظایف خود در این خصوص عمل کند.
کد خبر: ۴۵۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳ - 10May 2021

تعرض به اماکن دیپلماتیک در عراق محکوم است/به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد در ارتباط با آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی توضیحاتی را ارائه کرد.

وی در خصوص اقدام شب گذشته در آتش زدن دیوار سرکنسولگری ایران در کربلا اظهار داشت: متاسفانه دیشب عده‌ای تعرضی به سرکنسولگری ایران در کربلا داشتند که از همان ابتدا با مراجع ذیربط در عراق توسط سرکنسولگری و سفارت ایران در بغداد ارتباط گرفته شد و نیروهای امنیتی با آنها برخورد کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را به شدت محکوم کرده و امیدوار است عراق به وظایف خود در این خصوص عمل کند. دیشب یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق در ایران تسلیم کردیم و انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایفش به احسن وجه عمل کند.

خطیب‌زاده همچنین درباره گزارش یاهونیوز درباره نحوه ترور شهید سلیمانی و دست داشتن رژیم صهیونیستی و کردستان عراق نیز عنوان کرد: مسیر پیگیری‌های پرونده شهید سلیمانی در قوه قضاییه و مجامع بین‌المللی و مسیرهایی که می‌شود پیگیری کرد و در گفت‌وگوهای سیاسی و امنیتی و حقوقی با عراق پیگیری‌ می‌شود بسیاری از این گزارش‌ها بر ما پوشیده نیست موضع ما همان است آنهایی که مستقیم یا غیرمستقیم در هر کشوری که در این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه مشارکت داشته باشند قطعاً مسئولیت جزایی و قضایی دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارتباط با اقدام تروریستی اخیر در کابل نیز بیان کرد: اتفاقات افغانستان را از نزدیک پیگیری می‌کنیم و نگران برخی تحولات هستیم. ضمن تسلیت به خانواده قربانیان این حمله وحشیانه به این مدرسه و همدردی با دولت و مردم افغانستان فکر می‌کنیم زمان آن رسیده که از فضای برادری استفاده شود و در مقابل این تفکر افراطی و گرو‌های داعشی و تکفیری همه متحد شوند و یکپارچه عمل کنند. برای افغانستان آینده باثبات آرزومندیم که از مسیر گفت‌وگوهای اصیل بین گروه‌های افغانستانی و دولت افغانستان اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص مذاکرات برجامی هم گفت: دولت بایدن باید تصمیم بگیرد که همچنان می‌خواهد دل در گرو میراث شکست خورده فشار حداکثری داشته باشد یا به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد. بازگشت آمریکا به برجام کاملا به خود آمریکا برمی‌گردد صد در صد آن براساس اراده و اقدام آمریکا خواهد بود. منتظریم این اقدام را ببینیم و راستی‌آزمایی کنیم.

خطیب‌زاده درباره اظهارات یک مقامات سعودی و تایید مذاکرات ایران و عربستان نیز بیان کرد:‌ هدف گفت‌وگوها هم دوجانبه و هم منطقه‌ای بوده است. همواره از این گفت‌وگوها در هر شکل و سطحی استقبال کردیم اجازه دهید منتظر بمانیم و نتیجه گفت‌وگوها را ببینیم و براساس نتایج قضاوت کنیم.

این خبر در حال بروزرسانی است...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار