یادداشت/ میثم خاکپور

دیپلماسی فعال با اقدامات میدان محقق می‌شود

پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه دیپلماسی قطعاً با حضور در مجامع بین‌المللی، رعایت پروتکل‌های دیپلماتیک، مصاحبه با رسانه‌های خارجی و حتی توئیت زدن حل نمی‌شود، بلکه تنها زمانی دشمن قبول می‌کند تا بر سر میز مذاکره بنشیند که ببیند طرف مقابل در میدان دست برتر را دارد.
کد خبر: ۴۵۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 12May 2021

دیپلماسی فعال با اقدامات میدان محقق می‌شودگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس‌ـ «میثم خاکپور»؛ مدت چندانی نیست که از انتشار فایل صوتی رئیس دستگاه دیپلماسی کشور می‌گذرد؛ محتوایی که مباحث مطرح شده در آن -فارغ از این‌که به چه نیتی و توسط چه افرادی منتشر شده - حائز اهمیت است، اظهاراتی است که در مدت کوتاهی یک جریان دوقطبی را در کشور ایجاد کرد.

این صحبت‌ها آن هم از سوی بلندپایه‌ترین دیپلمات کشور خود جای تعجب داشت و واکنش‌های فراوانی در میان اقشار مختلف (از مردم عادی گرفته تا فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس و حتی رئیس جمهور را نیز) در پی داشت.

بخشی این واکنش‌ها در پاسخ به مباحثی پیرامون میدان و دیپلماسی بود که به‌طور کلی عنوان شده بود که در جریان مذاکرات برجام، فعالیت‌های میدان از پیشرفت‌های دیپلماسی مایه گذاشته و به نوعی مانعی برای به ثمر رسیدن آن بوده است؛ به عبارت دیگر دیپلماسی فدای میدان شده و همواره در اولویت بوده است.

اهمیت این اظهارات به حدی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌مناسبت روز کارگر و هفته معلم در بخشی از فرمایشاتشان به این اظهارات اشاره کرده و فرمودند فعالیت‌های میدان (در منطقه) که توسط نیروی قدس به انجام می‌رسد «بزرگ‌ترین عامل مؤثر جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در غرب آسیا است و زمینه ساز تحقق سیاست عزتمندانه جمهوری اسلامی شده است»؛ این بدان معنی است که پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه دیپلماسی قطعاً با حضور در مجامع بین‌المللی، رعایت پروتکل‌های دیپلماتیک، مصاحبه با رسانه‌های خارجی و حتی توئیت زدن حل نمی‌شود، بلکه تنها زمانی دشمن قبول می‌کند تا بر سر میز مذاکره بنشیند که ببیند طرف مقابل در میدان دست برتر را دارد و بی‌توجهی به او بیش از پیش منافعش را در منطقه و جهان به خطر می‌اندازد.

قطع به یقین خروج نظامیان آمریکایی از کشور‌های منطقه همچون عراق و افغانستان، موفقیت‌های میدانی در یمن و ناامن شدن این جغرافیا برای آن‌ها جز با اقدامات میدان میسر نمی‌شد.

لازم است در پایان به این نکته اشاره و بار دیگر به دولتمردانمان خاطرنشان کرد که تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران سر سازش با رژیم غاصب صهیونیستی را نداشته باشد و از آرمان خود مبنی بر نابودی آن کوتاه نیاید، هر قدر هم در عملکرد‌های بین‌المللی‌ش صادق باشد، کشور‌های غربی از جمله آمریکا به اشکال مختلف و با مانع‌تراشی اجازه نخواهند داد تا کشورمان از مواهب هیچ توافقی از جمله برجام بهره ببرد؛ بنابراین تنها راه رفع مشکلات کشور نگاه به داخل و توانمندی‌های موجود است.

انتهای پیام/ 351

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار