مرهم همدلی بر زخم‌های یک ملت/ واکنش مردم ایران به شهادت کودکان افغانستانی

پس از گذشت چند روز از انفجار مقابل مدرسه سیدالشهدای کابل و شهادت تعدادی از کودکان واکنش‌ها به این اتفاق همچنان ادامه دارد‌.
کد خبر: ۴۵۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۸ - 12May 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سه روز است که از حادثه انفجار مقابل مدرسه سیدالشهدای دشت برچی کابل گذشته است، اما هنوز داغ پرپر شدن دختران مدرسه کم نشده. این اتفاق ناگوار واکنش‌های زیادی را در کشورمان داشته است و بسیاری از مردم با انتشار تصاویر کشتار دانش آموزان و خانواده‌های داغدار آنان ضمن محکوم کردن این اقدام ددمنشانه خواستار پایان یافتن هرگونه حمله به غیرنظامیان در افغانستان شدند.

مرهم همدلی بر زخم‌های یک ملت/ واکنش مردم به شهادت کودکان افغانستانی/ دیدار محمود کریمی با خانواده شهدای فاطمیون

کشور ایران با دارا بودن نزدیک به سه میلیون مهاجر افغانستانی در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی بزرگترین میزبان مردمان این کشور بوده است. سال‌ هاست که مردم این کشور در ایران به زندگی، کار و تحصیل مشغول هستند و اگر بپذیریم متولدین یک اقلیم متعلق به آن هستند باید گفت بسیاری از کودکان و جوانانی که در ایران به دنیا آمده اما اصالتی افغانستانی دارند خود به نوعی هموطن محسوب می‌شوند. فارغ از این همزبانی و هم دینی مردم افغانستان با مردم ایران باعث شده تا پیوند عمیقی بین ایرانیان و افغانستانی‌ها به وجود بیاید.

بسیاری از مرد در روزهای اخیر هشتک جان پدر کجاستی که اشاره به کشتار چند ماه پیش دانشگاه کابل و شهادت تعدادی از دانشجویان اشاره دارد را به یاد شهادت کودکان افغانستانی بازنشر کردند. تعدادی از نویسندگان، شاعران و اهالی فرهنگ نیز با سرودن ابیاتی شعر و دلنوشته‌هایی با بازماندگان حادثه و مردم شریف افغانستان همدردی کردند.

یکی از کتابفروشی‌های خیابان انقلاب در پی این حادثه و به منظور همدردی با مردم افغانستان ماکتی از کفش‌های خونین یکی از کودکان به شهادت رسیده را در ویترین فروشگاه به نمایش گذاشت و در توضیح آن نوشت: «حالا چند روز از انفجار دشت برچی افغانستان گذشته است. جنایتی سهمگین از فرقه قسی القلب داعش که بال ۷۰ فرشته را به آسمان گشود. دختركان مظلومی با کیف های مدرسه، با کتاب های درسی، با خودکارهای رنگی و با کفش های کوچکی صبح به مدرسه رفتند و ظهر همه وسایل غرقه به خون شان بر زمین ماند و خودشان به عالم ناز پرکشیدند. و ما چند روز است که هی در خود می پیچیم که چه می توان کرد؟ از این راه دور برای این همسایه نازنین و مظلوم چه می توانیم گفت؟ ما نه شاعریم که قصيده ای در سوگ شان بسراییم. نه نقاشيم که پرده ای از این جنایت را به تصویر بکشیم و نه دولت مردیم که پیام خشک و خالی بفرستیم و نه هیجسنیم، در راسته پرها که محل ما کتابفروش های ساده ای هستیم، در راسته پرهیاهوی خیابان انقلاب. ما همیشه جایی در ویترین داشتیم به نام اتاق خیال که محل خاطره بازی بسیاری از مخاطبان و عابران کتابفروشی ما بود. اتاق خيال را در رثای این ۷۰ فرشته برچیدیم. کفش های آن دختر شهید شد نشانه ای بر عزای ما. برای تسلای دل همسایه، گل و خاک و خون و همان کفش ها را همنشین هم کردیم. شما هم اگر گذرتان این روزها به خیابان انقلاب افتاد بیایید. گل هایی گذاشته ایم که پرپر کنیم. شاید این دل آرام بگیرد.»

از جمله واکنش‌های زیبا حضور حاج محمود کریمی مداح مطرح کشورمان در بهشت رضا (ع) مشهد و دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم افغانستانی لشکر فاطمیون بود.

لشکر فاطمیون در طول هشت سال جنگ سوریه نقش موثری در پیروزی‌های جبهه مقاومت و آزادسازی مناطق تحت اشغال تکفیری‌ها و دفاع از حرم‌ها داشتند. آنان در این سال‌ها شهدا و جانبازان زیادی را تقدیم اسلام کردند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها