فتح خرمشهر، فتح خون/

نقش هوانیروز ارتش در عملیات بیت‌المقدس

هوانیروز در دفاع مقدس با رشادت و دلاوری­‌های خلبانان خود در سرتاسر جبهه­‌های نبرد نقش انکارناپذیری در انهدام دشمن ایفا کرد و کارشناسان نظامی غربی و شرقی را در بهت و حیرت فرو برد.
کد خبر: ۴۵۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱ - 12May 2021

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، هوانیروز یکی از کارآمدترین و آماده‌ترین یگان­های نیروی زمینی ارتش در آغاز جنگ بود و با شروع جنگ تحمیلی، بالگرد‌های خود را در انواع مختلف کبرا، ۲۱۴، شنوک، ۲۰۵ و ۲۰۶ به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام و با استقرار در سرپل ذهاب و گیلان غرب، ایلام، اهواز، ماهشهر و دزفول از روز اول جنگ ۱۳۵۹/۰۶/۳۱ با دشمن بعثی وارد نبرد شد و با توجه به شرایط نیرو‌ها و پیشروی ارتش بعثی در سرزمین ایران، بالگرد‌های هوانیروز از همان ابتدای جنگ تحمیلی مورد بهره‌برداری قرار گرفتند؛ به طوری که هوانیروز و نیروی هوایی ارتش در ماه‌های اولیه نبرد، نیرو‌هایی بودند که در کند کردن پیشروی دشمن نقش بسزایی داشتند و باعث توقف متجاوزان شدند.

نقش هوانیروز ارتش در عملیات بیت‌المقدس

هوانیروز با رشادت و دلاوری­‌های خلبانان خود در سرتاسر جبهه­‌های نبرد نقش انکارناپذیری در منهدم کردن دشمن ایفا کرد و کارشناسان نظامی غربی و شرقی را در بهت و حیرت فروبرد. با آغاز عملیات­‌های آفندی ارتش و سپاه پاسداران، همواره هوانیروز به‌عنوان واحد پشتیبانی‌کننده یگان‌های تک­­ور در راستای پشتیبانی آتش، تخلیه مجروحین، هلی برن، تدارکات هوایی و شناسایی مورداستفاده قرار می‌گرفت و هیچ عملیاتی وجود ندارد که در دوران دفاع مقدس در مرز‌های زمینی صورت گرفته باشد و هوانیروز در آن شرکت نکرده باشد به‌طوری که اکثریت عملیات‌های آفندی و پدافندی با نام هوانیروز عجین گشته و نام هوانیروز در این عملیات‌ها تثبیت شده است. در مجموع هشت سال دفاع مقدس هوانیروز با انجام بیش از۳۰۰هزار ساعت پرواز عملیاتی و شرکت در ۶۲ عملیات آفندی و پدافندی یکی از ارکان پیروزی در هر عملیات بوده است.

نقش هوانیروز در عملیات بیت‌المقدس:

یکی از عملیات­‌هایی که هوانیروز در آن نقش عمده و به سزایی داشت عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس است که از تاریخ ۱۳۶۱/۲/۱۰ به مدت ۲۶ روز در جنوب غربی اهواز در طی سه مرحله انجام گرفت و ازجمله عملیات­‌های موفق نظامی نیرو‌های مسلح ایران بود که علاوه بر پایان دادن به ۱۹ ماه اشغال نظامی قسمتی از استان خوزستان، ضربه‌ای قاطع به نیرو‌های متجاوز عراقی وارد کرد و با عبور سریع و غافلگیرانه نیرو‌های ایرانی از رودخانه کارون و تصرف سرپلی وسیع به مساحت ۷۰۰ کیلومترمربع درزمانی کوتاه و آزادسازی شهر خرمشهر به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین عملیات‌های نظامی دنیا ثبت شد.

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از کسب تجربه از عملیات‌های غرورآفرین طریق‌القدس و فتح المبین جهت پشتیبانی از یگان‌های ارتش و سپاه با ۳ پایگاه رزمی پشتیبانی عمومی اصفهان پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان و پایگاه هوانیروز کرمان با ۹۵ فروند بالگرد در انواع مختلف در این عملیات شرکت کردند.

پایگاه هوانیروز اصفهان

در عملیات بیت‌المقدس پایگاه پشتیبانی عمومی هوانیروز اصفهان با سازمان رزمی خود پس از دریافت امریه از ستاد هوانیروز با کلیه عناصر ستادی مورد نیاز و تجهیزات زمینی از مورخه ۱۳۶۱/۲/۷ به منطقه جنوب عزیمت کرد و ابتدا در کارخانه فولاد اهواز مستقر شد و با توجه به تجربیات به‌دست‌آمده از عملیات‌های پیشین در راستای اعزام به‌موقع و سریع خلبانان به مناطق عملیاتی کلیه خلبانان خود را با مناطق تخلیه مجروح و حدود عمل یگان‌های تکاور آشنا و در مورخه ۱۳۶۱/۲/۹ یک روز قبل از عملیات در محلی به نام خضریه مستقر شدند و مأموریت یافتند تا از یگان‌های تکاور قرارگاه نصر در تقدم یکم و یگان‌های قرارگاه فتح در تقدم دوم، پشتیبانی نزدیک هوایی به عمل‌آورند.

پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان

پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان پس از کسب امریه از ستاد هوانیروز با کلیه تجهیزات زمینی و کارکنان فنی خود در فرودگاه اهواز مستقر شد و مأموریت یافت تا از یگان‌های عمل‌کننده تحت امر قرارگاه قدس پشتیبانی نزدیک هوایی به عمل آورد. در همین ارتباط و به‌منظور حسن اجرای مأموریت محوله، پایگاه با هماهنگی افسر رابط قرارگاه قدس، خلبانان خود را با پد‌های اورژانس تاکتیکی یا تخلیه مجروح و حدود عمل یگان‌های قرارگاه آشنا کرد.

پایگاه هوانیروز کرمان

پایگاه هوانیروز کرمان پس از کسب امریه از ستاد هوانیروز با کلیه تجهیزات زمینی و کارکنان فنی خود در پادگان لشکر ۹۲ زرهی مستقر شد تا بنا به دستور در پشتیبانی از قرارگاه‌های تاکتیکی وارد عمل شود. در همین ارتباط پایگاه، خلبانان خود را با پد‌های اورژانس تاکتیکی یا تخلیه مجروح و حدود عمل یگان‌های قرارگاه آشنا کرد.

یگان هواپیمایی بال‌ثابت هوانیروز مأموریت یافت تا با بهره‌گیری از یک فروند هواپیمای فرند شیب و یک فروند هواپیمای توربوکماندر و یک فروند هواپیمای جت فالکن فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده و همچنین پرسنل پایگاه‌ها در مسیر‌های محوله ترابری کند.

یک گروهان بانام گروهان چهارم گردان بلال متشکل از خلبانان و کارکنان فنی و عادی و کارکنان وظیفه پایگاه‌های هوانیروز پشتیبانی عمومی اصفهان، مسجدسلیمان و مرکز آموزش اصفهان سازمان‌دهی شد که پرسنل این گروهان با گرفتن اسلحه و مهمات، داوطلبانه به‌صورت بسیجی در عملیات بیت‌المقدس شرکت کردند که حماسه‌سازی‌های آنان به سهم افتخارات هوانیروز افزوده است.

شرح عملیات:

با اولین طلیعه خورشید در صبح روز مورخه ۱۳۶۱/۲/۱۰ مأموریت‌های محوله به هوانیروز در ارتباط با تخلیه مجروحین، هلی‌برن نیروها، اجرای آتش‌بر روی دشمن و شناسایی آخرین وضعیت با بالگرد‌های ۲۱۴ شنوک، کبرا و ۲۰۶ آغاز شد.

خلبانان پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان در شمال منطقه نبرد با بالگرد‌های خود وارد منطقه شدند و نیازمندی فرماند‌های یگان‌های تحت امر قرارگاه قدس را در ارتباط با پشتیبانی نزدیک هوایی و اجرای آتش با بالگرد‌های کبرا و تخلیه مجروحین و هلی‌برن نیرو‌ها را با بالگرد‌های ۲۱۴ و شنوک برآورده کردند، در منطقه غرب اهواز و غرب دارخوین، خلبانان پایگاه هوانیروز پشتیبانی عمومی اصفهان که در کارخانه فولاد اهواز و منطقه خضریه واقع در ۲۷ کیلومتری جنوب اهواز مستقر بودند با فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده و بنا به دستور فرماندهی قرارگاه عملیاتی فتح و نصر وارد عمل شدند و با تخلیه مجروحین عملیات از دارخوین به اهواز و یا ماهشهر و اجرای آتش با بالگرد‌های کبرا و شلیک موشک ماوریک و موشک‌های «تاو» و راکت، درخواست‌های فرماندهان واحد‌های آفندی خود را اجابت می­‌کردند. از روز اول عملیات تا روز آخر که به آزادسازی خرمشهر و ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران انجامید، بالگرد‌های هوانیروز با انجام ۵۱۸۰ ساعت پرواز ضربات جبران‌ناپذیری بر ارتش بعثی وارد و آن‌ها را متحمل تلفات فراوانی کردند.

با پرواز هر بالگرد در منطقه، نیرو‌های خودی روحیه مضاعف می‌گرفتند و با ایثار و ازخودگذشتگی به مواضع نیرو‌های عراقی حمله می‌نمودند. با توجه به شکل منطقه که به‌صورت بیابانی، هموار و مسطح بود تانک­‌ها، نفربر‌ها و دیگر ادوات خودروئی دشمن به‌وضوح قابل رؤیت و شکار شدن بودند که با شجاعت و دلاورمردی خلبانان بالگرد‌های کبرا تک تک آن‌ها شکار و با شلیک موشک‌های تاو و راکت و در برخی مواقع با شلیک موشک مأوریک تعداد بسیار زیادی تانک نفربر زرهی، خودرو، برج دیده‌بانی و سنگر‌های انفرادی و اجتماعی دشمن مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد. در مجموع سه مرحله این عملیات بالگرد‌های هوانیروز با تخلیه ۷۸۲۰ مجروح و ترابری و هلی برن ۳۵۶۱ نفر رزمنده و حمل ۱۰۱ تن بار و مهمات یکی از اصلی‌ترین ارکان پیروزی در عملیات بیت‌المقدس محسوب می‌شد.

در این عملیات و در جهت انهدام نیرو‌های عراقی، تعداد ۳۹ فروند موشک تاو و ۱۴۸۰ عدد راکت و ۲ فروند موشک ماوریک و ۷۸۵۰ گلوله توپ ۲۰ میلی‌متری مورد استفاده خلبانان بالگرد کبرا قرار گرفت.

در عملیات بیت‌المقدس هوانیروز با تقدیم چهار شهید (شهید ستوان علیرضا حراف، شهید ستوان قدرت‌الله خدادادی، شهید ستوان‌یار نصرالله تفضلی و شهید ستوان‌یار نصیر رادفر) که از دلاورمردان و خلبانان شجاع هوانیروز بودند، ایثار و از خود گذشتگی پرسنل خود را بار دیگر به منصه ظهور گذاشت، روحشان شاد و یاد گرامی باد.

نقش هوانیروز ارتش در عملیات بیت‌المقدس

نتیجه عملیات بیت‌المقدس:

۱-خرمشهر و ۵۴۰۰ کیلومتر از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران آزاد شد.

۲-خطوط مرزی از خرمشهر تا شلمچه و شمال طلائیه تأمین شد.

۳-پادگان حمید و محور اهواز و خرمشهر به تصرف نیرو‌های خودی درآمد و شهر هویزه آزاد شد.

۴- یکی از لشکرهای عراق کامل منهدم شد و لشکر دیگری نیز از ۲۰ تا ۶۰ درصد متحمل آسیب جدی شد.

۵- بیش از ۱۶ هزار نفر از نیرو‌های دشمن کشته و زخمی شدند و ۱۹ هزار و ۴۱۴ نفر نیز به اسارت درآمدند.

۶- ۵۵۰ دستگاه تانک و نفربر، ۵۰ دستگاه خودرو و ده‌ها عراده توپ و مقادیر زیادی از انواع جنگ‌افزار و مهمات به همراه سرنگونی ۵۳ فروند هواپیما و ۳ فروند بالگرد از ضایعات لجستیکی دشمن به شمار می‌آید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار