فتح خرمشهر، فتح خون/

راز رمز شب شهید کاظمی در عملیات بیت‌المقدس + سند

«رمز شب» اسمی بود که یگان‌ها در مواقع مختلف به‌ویژه در ایام عملیات از آن برای شناسایی استفاده می‌کردند که شهید احمد کاظمی از رمز «یا محمد یا علی» برای ابلاغ به تیپ ۷ دزفول در شب اول عملیات بیت‌المقدس استفاده کرد.
کد خبر: ۴۵۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۰ - 17May 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در دوران دفاع مقدس یگان‌ها و واحد‌های نظامی درهمه مواقع برای شناسایی افراد در شب از اسم شب استفاده می‌کردند. این موضوع در شب‌های عملیات کاربرد بیشتری داشت؛ زیرا یگان از موضع ثابت خارج شده و با تعداد زیادی نیرو در حال عملیات و جابجایی بود.

اسامی رمز شب معمولا دو بخشی و سه بخشی بود و از اسامی مذهبی و معمولا از نام اهل بیت (ع) کمک گرفته می‌شد. گاهی این کلمه برگرفته از اسم کوچک و فامیلی شهدا یا سن و سال ایشان بود و گاهی با یکی از چهار حرف فارسی پ ـ چ ـ گ ـ ژ ساخته می‌شد، مثل: ژاله و ژیان، تـا دشمن از گفتن آن‌ها عاجز باشد و در نتیجه، موقع تردد خودش را لو بدهد‌.

لذا ضروری بود بین فرمانده و رزمندگان در تاریکی شب نام واحدی از قبل تعیین شده باشد تا در  مواقع نیاز و ضرورت از آن استفاده کنند. شهید احمد کاظمی فرمانده تیپ ۸ نجف اشرف برای شب اول عملیات الی بیت المقدس کلمه شناسایی «یا محمد یا علی» را که توسط قرارگاه فتح تعیین شده به تیپ ۷ دزفول ابلاغ می‌کند.

این ۲ یگان در ظاهر هم رده بودند، ولی یکی از موضعی بالاتر، رمز عملیات را اعلام می‌کرد.

راز رمز شب شهید کاظمی در شب عملیات بیت المقدس+ سند

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار