وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

خلاقیت اجتماعی نیاز فوری جامعه/ ایثار و شهادت اکسیر تمدن‌سازی اسلامی است

صالحی گفت: ایثار و شهادت اکسیر تمدن‌سازی اسلامی است که توانست مس وجود اعراب جاهلی را به تمدنی عالی تبدیل کند و اگر به‌ دنبال تمدن ایرانی هستیم، هرقدر این اکسیر را نشان دهیم، این مسیر با شتاب بیشتر طی می‌شود.
کد خبر: ۴۵۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱ - 17May 2021

خلاقیت اجتماعی نیاز فوری جامعه/ ایثار و شهادت اکسیر تمدن‌سازی اسلامی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه جایزه ملی جوان نوآور ماندگار، نشان عالی شهید موسوی امروز (دوشنبه) برگزار شد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور،  سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدمحمدرضا آقامیری رئیس دانشگاه تهران و جمعی از اساتید و دانشجویان جوان در این مراسم حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: سه مفهوم در این جایزه وجود دارد که اهمیت دارند و می‌تواند باعث ماندگاری شوند.

مشکلات را با خلاقیت اجتماعی حل و فصل کنیم

وی به غفلت از خلاقیت‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: ما مخترعین دانش و فناوری‌ها را می‌شناسیم، اما مخترعین اجتماعی را نمی‌شناسیم درحالی که این حوزه، حوزه مهم تاریخ بشریت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حوزه خلاقیت‌های اجتماعی حوزه اثربخشی است که امروز نیاز فوری به آن داریم. سلامت اجتماعی یکی از موضوعات سلامت اجتماعی است که ابعاد مختلفی دارد و در حوزه‌های سلامت روانی دنیای مدرن پرمسئله است.

صالحی خاطرنشان کرد: خیلی کار‌های خلاقانه باید رخ دهد تا بتوانیم مسئله خودمان را از راه‌های میان‌بر کم کنیم. آینده اجتماعیمان به‌واسطه اتفاقاتی در حال تهدید است و به‌اندازه عقب‌ماندگی علمی و فنی اهمیت دارد که این مسائل و مشکلات را با خلاقیت اجتماعی حل و فصل کنیم.

وی ایثار و شهادت را اکسیر تمدن اسلامی معرفی کرد و افزود: ایثار و شهادت اکسیر تمدن‌سازی اسلامی است که توانست مس وجود اعراب جاهلی را به تمدنی عالی تبدیل کند و اگربه‌دنبال تمدن ایرانی هستیم هرقدر این اکسیر را نشان دهیم، این مسیر با شتاب بیشتر طی می‌شود.

اوحدی: حل شکاف بین‌نسلی مسئله نشان عالی شهید موسوی

سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اهدف بالا و مقدسی برای جایزه ملی جوان نوآور ماندگار نشان عالی شهید موسوی درنظر گرفته شده است.

وی افزود: مرور تاریخ و ضرورت آن برای درس گرفتن از آن و حل و فصل مشکلات است. امروز شکاف بین نسلی نمونه این مشکلات جامعه است که با آن روبرو هستیم؛ اگر به شکافت نسلی توجه نکنیم، گسست بین نسلی و تعارض بین‌نسلی تبدیل خواهد شد.

رئیس بنیاد شهید با تاکید براینکه باید از شکاف نسلی جلوگیری کنیم، گفت: ۱۷ هزار زن قهرمان این کشور شهید، جانباز و آزاده‌اند که کمتر کسی از این‌ها مطلع است.

وی افزود: نوآوری اجتماعی برای مقابله با شکاف اجتماعی موثر خواهد بود که جایزه ملی جوان نوآوری ماندگار در این راستا موثر است.

داداندیش: مفهوم شهادت مورد اجماع مسوولین است

سپس پروین داداندیش دبیر جایزه از اهدا نشان عالی شهید موسوی به برگزیدگان این رویداد خبر داد و گفت: ۱۲۰ اثر از ۲۸ استان در این جایزه ثبت نام کردند که ۷۰ اثر در ۲۳ محور به مرحله نهایی رسیدند و در مرحله نهایی ۲۰ اثر انتخاب شدند.

وی با تاکید براینکه مفهوم شهید و شهادت مورد توجه تمام مسوولین است، افزود: فعالیت‌های راه یافتگان به این جایزه تجاری‌سازی خواهد شد.

آقامیری: برای شهدا فایل فرهنگی باز کنیم

آقامیری رئیس دانشگاه تهران گفت: این رویداد بعد حماسی و علمی دارد که ضرورت دارد ما در بحث اجتماعی سرمایه‌گذاری لازم را در آن داشته باشیم.

وی افزود: مطرح کردن شهیدانی همچون موسوی در سطح جامعه، می‌تواند برای پویایی و فضای جامعه اثرگذار باشد. انتقال فضای ایثارگری دوران جنگ تحمیلی همواره درحال از دست دادن است، اما جوانانی همچون شهید موسوی دوباره روح قهرمان پروری را به جامعه بازخواهد گرداند.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: نوآوری بحث و نیاز جامعه است که روحیه شهید در آن نیز کمک کننده خواهد بود. توصیه می‌شود برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در وزارت ارشاد و بنیاد شهید فعالیتی صورت گیرد.

در ادامه این مراسم، مادر شهید مدافع حرم مصطفی موسوی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت. همچنین از مادر شهیده کبری باقری پرستار بیمارستان امام حسین (ع) کرج تجلیل به‌عمل امد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها