یادداشت/

روایت برزخی‌ها از «زندگی پس از زندگی»

برنامه «زندگی پس از زندگی» روایتگر معاد در این زندگی است و ادامه‌ی این برنامه پس از ماه مبارک رمضان با محوریت موضوع معاد، به‌صورت روزانه یا هفتگی می‌تواند جریان‌ساز و فرهنگ‌آفرین باشد.
کد خبر: ۴۵۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 18May 2021

روایت برزخی‌ها از «زندگی پس از زندگی»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ «زندگی پس از زندگی»، روایتی از افرادی است که به هر علتی اعم از بیماری یا تصادف و... برای لحظه‌ای یا دقیقه‌ای یا ساعتی یا حتی چند روزی دستشان از دنیا کوتاه شده، اما جسمشان هنوز در این دنیا باقی مانده و نهایتا به زندگی بازگشته‌اند.

زندگی پس از زندگی روایتگر معاد در این زندگی است. معاد به عنوان مفهومی که در مصحف شریف آسمانی در آن یاد شده و می‌فرماید و اذا وقعت الواقعه و در احادیث معصومین نیز بسیار به آن واقعه‌ی عظیم اشاره شده و موضوع اصلی این برنامه است.

این برنامه در ایام ماه مبارک رمضان روایتگر برزخی‌هایی بود که به زندگی بازگشتند. تبیین آن لحظات تحیرآور و بعضا دردناک از کلام افرادی که چنین حالتی را تجربه کرده اند در قالب برنامه‌ای گفت‌وگومحور تلویزیونی آن هم در ماه مبارک رمضان بسیار در خور شأن بود. اگرچه فهوا و محتوای برنامه بسیار قابل تعمل و تعمق و شایان تحسین ستایش بود، اما یادآوری چند نکته حائز اهمیت است:

نخست اینکه از زمان تعطیلی برنامه‌ی گفت‌وگو محور ماه عسل که مهمانانش از دل جامعه انتخاب می‌شدند در ماه رمضان امسال شبکه‌های مختلف سیما سعی داشتند تا مابه‌ازای دیگری از آن برنامه را ارائه دهند. مردم خوب شهر، مثل ماه، دعوت، مکث و... از جمله‌ی این برنامه‌ها بودند.

زندگی پس از زندگی به عنوان یک برنامه‌ی تلویزیونی از این قاعده مستثنی نبود. با این تفاوت که موضوع این برنامه صرفا افرادی بود که برای لحظاتی حیات پس از این زندگی دنیوی را تجربه کرده اند. به نوعی می‌توان ادعا کرد زندگی پس از زندگی برداشتی از ماه عسل به روایت شبکه چهار بود.

نکته‌ی دیگر آنکه انتخاب شبکه‌ی چهارم سیما به عنوان یکی از شبکه‌هایی که کمترین میزان مخاطب عمومی را دارد، باعث ریزش مخاطب این برنامه می‌شود. شاید اگر این برنامه در قالب شبکه‌ی اول، دوم یا سوم روی آنتن می‌رفت، مخاطب بیشتری را جلب و جذب می‌کرد.

هرچند این برنامه در همین شبکه هم نظر مثبت مخاطبین زیادی را به خود جلب کرده، اما قدر مسلم جایگاه اصلی این برنامه‌ی وزین در یکی از شبکه‌های پر مخاطب‌تر سیما بود؛ و نهایتا باید یادآور شد که ادامه‌ی این برنامه با محوریت موضوع معاد و زندگی پس از مرگ، به صورت روزانه یا هفتگی می‌تواند جریان‌ساز و فرهنگ‌آفرین باشد.

یکی از رسالت‌ها و وظایف تلویزیون که در کشوری اسلامی مشغول به فعالیت است، یقیناً فرهنگسازی جهت یادآوری آن واقعه‌ی عظیم است که بار‌ها در قرآن مجید از آن ذکر شده است. بازپخش این برنامه در یکی از شبکه‌های پرمخاطب تلویزیون می‌تواند به جلب و جذب بیننده بیشتر کمک کند.

انتهای پیام/ 133

نظر شما
پربیننده ها