دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

موزه دفاع مقدس استان مرکزی را بهتر بشناسیم

فاز اول مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مرکزی در زمینی به مساحت ۳ هکتار و با زیر بنای ۸ هزار و ۵۰۰ متر در هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۹ افتتاح شد.
کد خبر: ۴۵۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵ - 21May 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اراک، هر کشوری پیشینه‌ای دارد که در نهایت فرهنگ آن کشور را می‌سازد. بدون شک پیشرفت هر کشوری علاوه‌بر شرایط حال آن کشور، متأثر از گذشته و فرهنگ آن نیز هست و به‌همین دلیل است که باید با ساخت و تأسیس موزه‌ها، به غنای فرهنگی و پیشرفت آن کشور کمک کرد.

کشور ما نیز در طول تاریخ، به‌خصوص در ۴۲ سال گذشته، اتفاقات متعددی را پشت سر گذاشته است و بدون شک هشت سال دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین این رویداد‌هاست که پنجره‌ای تازه از فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت را در کشورمان گشود؛ بنابراین ما باید در حفظ و اشاعه این فرهنگ، با در معرض دید و دسترس عموم قرار دادن المان‌ها و یادگاری‌های آن دوران بکوشیم و بدون تردید یکی از راه‌های تجلی این امر، تاسیس موزه‌ها و مراکز فرهنگی است.

مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مرکزی

موزه دفاع مقدس استان مرکزی را بهتر بشناسیم

طراحی پروژه ساخت موزه دفاع مقدس استان مرکزی در زمینی سه هکتاری، از سال ۱۳۸۶ با شروع روند تملک و طراحی آن، آغاز و در آن از دو المان الهام گرفته شد؛ نخست، المان ایرانی و خاص دفاع مقدس، که در طراحی فضای محیطی موزه موثر بوده است. بطوری‌که تمام ساختمان‌های موجود در موزه، با یک کانال ارتباطی به هم متصل می‌شوند و این کانال برگرفته از خط مرزی حد فاصل «فکه» تا «شلمچه» است. دوم، المان اسلامی است؛ از آن‌جا که در طراحی اسلامی، تمام ساختمان‌های مهم و بزرگ از یک ساختمان مرکزی و یک فضای سبز و آب‌نما تشکیل می‌شوند که به آن کرت و کوشک گفته می‌شود، در طراحی این موزه نیز بازدیدکنندگان برای رسیدن به ساختمان اصلی، باید از فضای سبزی که آب‌نما در درون آن است، عبور کرده و بعد وارد ساختمان اصلی شوند.

موزه دفاع مقدس استان مرکزی را بهتر بشناسیم

سال ۱۳۸۷ و پس از اتمام روند طراحی و تملک، روند احداث پروژه شروع شد؛ ساختمان‌های این پروژه در زیربنایی به مساحت ۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث شدند؛ در فاز اول احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مرکزی، ساختمان مدیریت و اسناد احداث شد. ساختمان دوم نیز ساختمان گالری و اصلی موزه است که با ۴۹ غرفه و با محوریت اتفاق‌های خاص دفاع مقدس در استان، در حال احداث است. در بدو ورود، سر در ورودی این مرکز با مساحت ۲۱۰ متر مربع و در انتهای آن یادمان شهدای گمنام قرار دارد که با یک طراحی ویژه، به‌دلیل اینکه مقبره سه شهید گلگون‌کفن گمنام را در خود جای داده است، مورد توجه مردم نیز قرار دارد.

موزه دفاع مقدس استان مرکزی را بهتر بشناسیم

فضای محوطه مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان مرکزی نیز شامل فضای سبز به مساحت ۴ هکتار، محل نمایش ادوات سنگین دفاع مقدس و دیوار لاله‌هاست که در آن تصویر ۶ هزار و ۲۰۰ شهید والامقام استان مرکزی بر روی سنگ منقوش شده است. همچنین برای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مرکزی، پارکینگی با ظرفیت ۱۵۰ ماشین پیش‌بینی و احداث شده است و انتهای کانال ارتباطی این موزه نیز که ۳۸۴ متر طول دارد، به آمفی تئاتر روباز با ظرفیت ۳۵۰ نفر می‌رسد.

موزه دفاع مقدس استان مرکزی را بهتر بشناسیم

فاز اول مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مرکزی در هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۹ از طریق ارتباطی تصویری توسط ریاست مجلس شورای اسلامی، به بهره‌برداری رسید که به جز ساختمان گالری، تمام بخش‌های دیگر به بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی و ساختمان گالری به پیشرفت ۶۵ درصدی رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها