فتح خرمشهر، فتح خون/ فرمانده اسبق قرارگاه غرب کشور:

آزادسازی خرمشهر به یک مطالبه عمومی برای مردم تبدیل شد

امیر «فریدون نوری» گفت: به دلیل اینکه خرمشهر پاره‌تن ایران از کشور جدا شد مردم آزادسازی خرمشهر را به یک مطالبه عمومی تبدیل کردند.
کد خبر: ۴۵۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳ - 24May 2021

آزادسازی خرمشهر یک مطالبه عمومی برای مردم تبدیل شدبه گزارش دفاع‌پرس از كرمانشاه، امیر سرتیپ دوم ستاد «فریدون نوری» فرمانده اسبق قرارگاه منطقه‌ای غرب کشور در مراسم سالگرد آزاد سازی خرمشهر قهرمان که در قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا برگزار شد اظهار داشت: باید واقعیت‌های تلخ موجود در کشور را پذیرفت و این  واقعیت‌های تلخ در مورد کشور ما این است که به دلیل داشتن ثروت‌های فراوان و گنج‌های عظیم از قدیم مورد طمع کشور‌های استعمارگر و بیگانه بوده است.

وی موقعیت ژئوپلوتیک ایران را برای کشور‌های استعمارگر بسیار حساس و مهم ارزیابی کرد و افزود: چندین همسایه شرور داریم که اسرائیل هم در آن کشور‌ها بسیار سرمایه‌گذاری کرده است و باید به حال این کشور زار زار گریه کرد که از زمان قاجار تا پهلوی حدود ۲ هزار و ۶۳۰ کیلومتر مربع از خاک ایران جدا شد.

امیر نوری با اشاره به اینکه در جنگ هشت ساله حتی یک میلیمتر از خاک کشور را به دشمن ندادیم، بیان داشت: در این جنگ قرار بود استان‌های کرمانشاه، ایلام، همدان، کردستان، لرستان و خوزستان از ایران جدا شود و این جنگ هشت ساله را زمانی شروع کردند که هیچ چیز در کشور وجود نداشت و در روز اول جنگ عراق ۱۹۲ حمله هوایی را در کشور پیاده کرد و به جرات می‌توان گفت که نیروی هوایی منجر به پیروزی در جنگ هشت ساله شد.

این فرمانده ارتش ادامه داد: ما هشت سال با ۸۰ کشور دنیا جنگیدیم و پشت هر سلاح عراقی یک ملیت بود از فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا گرفته تا برخی از کشور‌های عربی بر علیه ما جنگیدند بطوریکه رزمندگان در ۲ هزار و ۸۸۷ روز در یک هزار و ۳۵۲ کیلومتر جنگیدیم و با ده‌ها هزار شهید و ۷۲ هزار اسیر حتی یک میلیمتر از خاک را به دشمن ندادیم.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی عراق در آن زمان ۱۹ برابر ما و تجهیزات آن‌ها ۱۷ برابر ما بود گفت: در آن دوران و در خرمشهر زمانی جنگ شروع شد که کلا هفت تانک بدون مهمات وجود داشت و در حالی که قرار بود خرمشهر را یک روزه اشغال کنند، اما رزمندگان ما ۳۵ روز در مقابل یک هزار و ۳۰۰ توپخانه که در حال آتش ریختن در شهر بودند مقاومت کردند و شهر سقوط کرد.

امیر نوری ادامه داد: به دلیل اینکه پاره‌تن ایران از کشور جدا شده بود همه جا اسم خرمشهر مطرح می‌شد و مردم با بغض‌های خود آزادسازی خرمشهر را به یک مطالبه عمومی تبدیل کردند تا اینکه با ۱۹ هزار اسیر و ۱۶ هزار شهید بعد از چند روز کمر صدام شکسته شد و با همت مردم و رزمندگان خرمشهر آزاد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها