مسئول اندیشکده ادبیات پایداری:

اندیشکده ادبیات پایداری نیاز‌های نظری و سیاستگذاری ادبیات دفاع مقدس را تأمین خواهد کرد

سنگری گفت: اندیشکده ادبیات پایداری به دنبال تولید نیست بلکه در حوزه سیاست‌گذاری خود به دنبال مطرح کردن راهبرد‌ها و مشخص کردن روش‌های پژوهش و تحقیق است.
کد خبر: ۴۵۹۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸ - 29May 2021

اندیشکده ادبیات پایداری نیاز‌های نظری و سیاستگذاری ادبیات دفاع مقدس را تأمین خواهد کردبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محمدرضا سنگری مسئول اندیشکده ادبیات پایداری که به تازگی راه‌اندازی شده است، در گفت‌وگو با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به ضرورت تأسیس این اندیشکده پرداخت و اظهار داشت: راه‌اندازی اندیشکده پایداری چند علت داشت. دلیل اول اینکه در حوزه سیاست‌گذاری و نگاه کلان در عرصه ادبیات پایداری یا ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، مرجع روشن و مشخصی وجود نداشته است. با شکل‌گیری اندیشکده به‌گونه‌ای به این نیاز پرداخته می‌شود. مثلاً ما در حوزه تولید، حفره‌هایی داریم، در بعضی جا‌ها تولیدات فراوانی داریم و در بعضی از عرصه‌ها کار چندانی صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: اندیشکده ادبیات پایداری در باب بررسی و سیاست‌گذاری، پیشنهاد دادن به نهاد‌های فعال و یا شخصیت‌های فعال در این حوزه عمل خواهد کرد. برای نمونه در حوزه نظری ادبیات دفاع مقدس کار جدی صورت نگرفته است! اگر کسی از شما سؤال کند نظریه ادبی انقلاب یا نظریه ادبی دفاع مقدس چیست؟ شما چه منبعی دارید تا مطرح کنید؟

رفع نیاز‌های علمی رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها

مسئول اندیشکده ادبیات پایداری دایر شدن رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها را از دیگر دلایل زمینه‌ ساز شکل‌گیری اندیشکده عنوان کرد و گفت: در حال حاضر رشته ادبیات پایداری در ۴۴ دانشگاه کشور فعال است و نزدیک به ۱۴ سال از تأسیس این رشته در ایران می‌گذرد. ولی متأسفانه هنوز واحد‌های درسی آن تولید نشده است. با راه‌اندازی اندیشکده ادبیات پایداری می‌توانیم نیاز‌های علمی این رشته را فراهم کنیم.

راه‌اندازی اندیشکده ادبیات پایداری به توصیه رهبر انقلاب اسلامی بود

وی راه‌اندازی اندیشکده ادبیات پایداری را از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: در یکی از نشست‌هایی که همکاران ما در حوزه هنری اعم از پژوهشگران حوزه هنر، پژوهشگران حوزه ادبیات و یا تولیدکنندگان آثار ادبی محضر رهبر انقلاب اسلامی بودند، ایشان برای تأمین نیاز‌های نظری و سیاست‌گذاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب، پیشنهاد اندیشکده را مطرح کردند. معظم‌له رسماً به کلمه «اندیشکده» اشاره کردند و فرمودند: یک اندیشکده موردنیاز است و این سبب شد که ما در این زمینه مصمم‌تر و با عزم استوارتری کار را دنبال کنیم.

اندیشکده ادبیات پایداری یک هویت هم‌عرض با بقیه نهاد‌های فعال در این عرصه نیست بلکه در طول آنهاست

سنگری با تأکید بر اینکه که اندیشکده ادبیات پایداری یک هویت هم‌عرض با بقیه نهاد‌های فعال در این عرصه نیست بلکه در طول آنهاست، توضیح داد: در اندیشکده همکاری با همه نهاد‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، انجام خواهد شد. به همین سبب ما گفت‌وگو با همه مجموعه‌ها و نهاد‌ها را شروع کردیم و بهره‌گیری از توان آنها و البته کمک به آنها را در برنامه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم. در واقع ما در حال تسریع و تقویت مسیر و به بالندگی این راه کمک می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در اندیشکده ادبیات پایداری از همه مجموعه‌ها استفاده می‌کنیم، اما به‌ صورت خاص سعی داریم مجموعه‌های کلان در حوزه فرهنگ مثل فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگاه‌هایی که در این زمینه فعال هستند را به اندیشکده مرتبط و متصل کنیم.

اندیشکده در راستای نگاه کلان به مسائل حوزه ادبیات پایداری قدم بر خواهد داشت

مسئول اندیشکده ادبیات پایداری با بیان اینکه این اندیشکده در راستای حوزه سیاست‌گذاری و نگاه کلان به مسائل حوزه ادبیات پایداری قدم بر خواهد داشت، افزود: ما بر اساس بررسی‌ها و مطالعاتمان در حال تکمیل بانک اطلاعات خود هستیم، مثلاً «راه‌های نارفته کجاست و چه قلمرو‌هایی را باید برویم؟ کجا‌ها بیش‌ از اندازه رفته‌ایم؟ ضعف‌ها و اشکالات ما کجاست؟» در این اندیشکده این موارد را مشخص می‌کنیم و در اختیار نهاد‌ها و مجموعه‌هایی که در این زمینه فعال هستند قرار می‌دهیم و این به بهبود راه کمک خواهد کرد. در حقیقت ما در کنار دیگران و همراه با دیگران هستیم نه در تعارض و در تقابل با آن‌ها.

وی با اشاره به نحوه عملکرد و اقداماتی که قرار است در این اندیشکده انجام پذیرد، عنوان کرد: در حال حاضر چند کار در اندیشکده پایداری انجام می‌شود؛ نخستین مسئله این است که ما «اطلاع‌شناسی» کنیم یعنی بدانیم چه منابعی را در اختیار داریم؟ چون الآن تصویر روشنی از داشته‌ها و نداشته‌هایمان فراروی پژوهشگران و محققان نیست. همچنین فصلنامه‌ای خواهیم داشت که مجموعه فعالیت‌های هر فصل اندیشکده را رصد و بررسی خواهد کرد. سپس ما آن‌ها را جمع‌بندی می‌کنیم و مشخص خواهد شد مثلاً در سال ۱۳۹۹ در چه زمینه‌هایی کار کرده‌ایم و به چه موضوعاتی پرداخته‌ایم. چه موضوعاتی مغفول مانده و نادیده گرفته شده است؟

موضوع‌یابی از سیاست‌های اصلی این اندیشکده است

سنگری با تأکید بر اینکه اندیشکده ادبیات پایداری به دنبال تولید نیست بلکه «موضوع یابی» از سیاست‌های اصلی این اندیشکده است، تصریح کرد: در حال حاضر قصد داریم ۱۵ عنوان موضوع را به دانشگاه‌ها پیشنهاد دهیم تا دانشگاه‌ها به دنبال تولید مقالات در حوزه موضوعات پیشنهادی باشند بنابراین اندیشکده پایداری در پی تولید نیست بلکه در حوزه سیاست‌گذاری خود به دنبال مطرح کردن راهبرد‌ها و مشخص کردن روش‌های پژوهش و تحقیق است.

مسئول اندیشکده ادبیات پایداری ادامه داد: در نظام موضوعاتی که تدوین کرده‌ایم و در اختیار استادان قرار خواهیم داد صرفاً عنوان نیستند، زیر عنوان‌ها، شیوه کار و نحوه چگونگی تحقیق را هم مطرح کرده‌ایم. با این شیوه نحوه انجام گرفتن پژوهش سامان می‌یابد و اجزای مختلف یک پژوهش روشن و مشخص خواهد شد و در نتیجه نوعی هم‌گرایی، همسانی در مسیر پژوهش در عرصه ادبیات پایداری ایجاد خواهد شد.

نگارش موضوعات مختلف در حوزه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب در استان‌ها

وی افزود: در قدم بعدی، ما دریافتیم تاریخ ادبیات انقلاب اسلامی در استان‌ها نگاشته نشده است و ما این فقر را کاملاً داریم می‌بینیم. به همین علت طرحی فراهم کردیم که موضوعات مختلف در حوزه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب در استان‌ها نگاشته شود. در این جهت فهرستی از موضوعات را داریم فراهم می‌کنیم که خاستگاه آن و به دست آوردن این‌ها از دل اطلاع‌شناسی و دانش اطلاعات است که ان‌شاءالله این‌ها را بعد‌ها ما برای صاحب‌نظران ارسال و از آنها استفاده می‌کنیم.

مسئول اندیشکده ادبیات پایداری با اشاره به هیئت‌امنای این اندیشکده اظهار کرد: بخشی از اعضای هیئت‌امنای اندیشکده ادبیات پایداری حقوقی و بخشی حقیقی است؛ آقایان محمدمهدی دادمان، مسئول حوزه هنری؛ محسن مؤمنی شریف؛ دکتر محمدرضا ترکی، مسئول ادبیات انقلاب اسلامی در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی؛ دکتر حسین‌علی قبادی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اجتماعی؛ دکتر امیری خراسانی، بنیان‌گذار رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها و استاد دانشگاه باهنر کرمان؛ دکتر مجتبی رحمان دوست؛ دکتر وحید یامین پور، رئیس پژوهشکده هنر و دکتر کامور بخشایش به‌عنوان دبیر اندیشکده ادبیات پایداری در این مجموعه هستند.

وی در خصوص تعامل و همکاری با پژوهشگران خاطرنشان شد: آغوش ما برای پذیرش نظر‌ها و پیشنهاد‌ها باز است و اگر پژوهشگران به دنبال تولید محتوا هستند این اندیشکده موضوعات را در اختیارشان قرار می‌دهد، اگر طرحی داشته باشند ما طرح را در کمال امتنان و سپاسگزاری می‌پذیریم و بررسی می‌کنیم.

نسل پروری از دیگر اهداف راه‌اندازی اندیشکده ادبیات پایداری است

سنگری نسل پروری را از دیگر اهداف راه‌اندازی اندیشکده ادبیات پایداری مطرح کرد و ادامه داد: ما نسل‌هایی داشتیم و داریم که از عصر انقلاب برخاستند، همراهی کردند، تولید داشتند، آثار فراوان داشتند، اما اینکه ما نیرو‌های جدیدی را تربیت کنیم و آموزش دهیم تا در این عرصه قدم بگذارند از دغدغه‌های جدی ما است؛ چون به‌هرحال باید این میراث فرهنگی و این ارزش‌ها به نسل‌های بعدی برسد و آن‌ها هم به زبان خودشان و از زاویه نگاه خودشان بکاوند، بررسی و تحلیل و سپس تولید کنند و به نسل‌های بعدی بسپارند.

اندیشکده ادبیات پایداری متشکل از چهار گروه مرجع است

وی با بیان اینکه اندیشکده ادبیات پایداری از چهار گروه مرجع تشکیل شده است، تأکید کرد: گروه مرجع اول، گروه ادبیات مقاومت بین‌الملل است. یکی از فقر‌های ما کمرنگ بودن ارتباطمان با جهان بوده است. در این اندیشکده این زمینه را فراهم می‌آوریم تا ببینیم دیگران چه کردند، چه تجربه‌هایی دارند و این تجربه‌ها تا کجا می‌تواند به ما کمک کند؟ درعین‌حال ما هم تجربه‌هایمان را در اختیار دیگران قرار می‌دهیم یعنی سعی می‌کنیم دیگر کشور‌ها و ملت‌ها نسبت به فرهنگ و ادبیات ما حساسیت پیدا کنند و آشنا شوند.

مسئول اندیشکده ادبیات پایداری افزود: گروه مرجع دوم، گروه انقلاب اسلامی است. ما انقلاب اسلامی را از نهضت حضرت امام (ره) یعنی از سال ۱۳۴۲ می‌دانیم و همچنان هم ادامه دارد. این گروه در این حوزه فعالیت خواهد کرد. گروه مرجع سوم، گروه ادبیات دفاع مقدس است. این گروه در حوزه ادبیات دفاع مقدس با گستره‌ای که دارد، کار خواهد کرد و گروه چهارم، گروه بین‌رشته‌ای است یعنی نسبت ادبیات دفاع مقدس، انقلاب، ادبیات پایداری با دیگر رشته‌ها مثل جامعه‌شناسی، روانشناسی، هنر است و ما با این‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها