استاد برجسته هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

هنر انقلاب هیچ‌گاه سفارشی نبوده است/ هنرمندان انقلاب سفارش از قلب و درون می‌پذیرند

صادقی با تاکید براینکه هنر انقلاب هیچ‌گاه سفارشی نبوده است، گفت: هنرمندان انقلاب سفارش از قلب و درون می‌پذیرند.
کد خبر: ۴۵۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲ - 30May 2021

هنر انقلاب هیچ‌گاه سفارشی نبوده است/ هنرمندان انقلاب سفارش از قلب و درون می‌پذیرند«حبیب‌الله صادقی» از اساتید و هنرمندان برجسته عرصه هنر‌های تجسمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به بررسی وضعیت هنر انقلاب پرداخت و اظهار داشت: سیر تحول، تطور و کیفیت جدی و ارزشمندی که در رابطه با تجلی یافتگی هنر مضمونی و مفهومی و ارزشی در این دوران در حال رخ دادن است؛ بی‌نظیر است. البته در دوره‌های مختلف شاهد این تجلی یافتگی و روایت و پدیدارشناسی جدی که در رابطه با هنرهای تجسمی دفاع مقدس ایجاد شده، بوده‌ایم.

وی با تاکید براینکه هنر انقلاب هیچ‌گاه سفارشی نبوده است، گفت: یکی از اقداماتی که یاران هنر انقلاب از ابتدا معتقد بوده‌اند این است که هنر مضمونی و مفهومی و ارزشی را هنر سفارشی نپندارند و براین اساس عمل کنند، چراکه این هنر و شکل تجلی یافتگی آن در دوران انقلاب رخ داده است. هنر اجتماعی معمولا یک کیفیتی را شامل می‌شود که هنر سوسیالیستی و هنر دولتی و هنری است که ابزار دست حکومت‌ها می‌شود را شامل می‌شود.

این استاد برجسته هنرهای تجسمی عنوان کرد: حکمت و حکومت و انقلاب اسلامی جز باورهای یاران انقلاب و هنرمندان انقلابی است لذا همه هنرمندان انقلاب آن را دنبال می‌کنند اما شجاعت و حُریت و معرفت و فضائل و فضیلتی که ما از امام (ره) راحل و شهدا و عزیز نورچشم‌مان امام خامنه‎‌ای، آموخته‌ایم چنین است که هنرمندان خویشتن‌فرما و سفارش از قلب و درون می‌پذیرند و سفارش حکومتی، دولتی و رفتارهای حکم‌روایانه را شامل نمی‌شود.

صادقی درخصوص تفاوت آثار هنری هنرمندان انقلابی با دیگر آثار هنری گفت: این شکل جدیدی که از تجلی یافتگی و مضمون شناسی و حس عاشقانه‌ای که ما در آثار هنرمندان تجسمی انقلاب می‌بینیم، با هنرهای اجتماعی در همه دنیا تفاوت آشکار دارد. یعنی باورهای هنرمند به انقلاب و ارزش‌هایی که تجلی یافته از ابتدا مراقبت کرده و هرجایی که گاهی با یک خطراتی مواجهه شده که می‌تواند انقلاب را تهدید کند با هشدار روبرو بوده است.

وی پاسداری از دستاوردهای انقلابی اسلامی را وظیفه هنرمندان دانست و افزود: هنرمند انقلاب، هنرمندی است که به روز است و هرجا خطری احساس می‌کند ورود پیدا می‌کند. در میان هنرمندان نسل دوم و سوم انقلاب، هنرمندان بی‎‌نظیری به‌وجود آمده‌اند که آینده نزدیک رخ‌نمایی خواهند کرد و پالت و اندیشه هنرمندان معاصر و موثر انقلاب اسلامی، یک پالت باشکوه و باورمندی است که نتیجه خیلی خوبی را درپی خواهد داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها