یکی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در خاطرات خود نوشت؛

روایتی از اولین نفری که با حضرت امام خامنه‌ای بیعت کرد

آیت‌الله موارید (ره) که در خاطرات خود نوشت: «من مخصوصاً یادم هست بعد از رأی‌گیری که سمت ایشان تصویب شد، اولین نفری که با آیت‌الله خامنه‌ای بیعت کرد، آیت‌الله خلخالی بود که نزدیک ما بود و من هم دومین نفری بودم که رفتم خدمتشان عرض کردم که خدا شما را در این مأموریت کمک کند و تبریک گفتم.»
کد خبر: ۴۵۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵ - 04June 2021

نگرانی خبرگان درباره وضعیت کشور و ضرورت تعیین رهبری/ بیعت خبرگان با آیت‌الله خامنه‌ای پس از انتخاب ایشانبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیت‌الله محمدتقی مروارید نماینده مردم ایلام در دوره اول مجلس خبرگان رهبری از جمله افرادی است که در «جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ » که برای تعیین جانشین امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب برگزار شد، حضور داشت.

وی در بخشی از خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است در همین رابطه اظهار داشت: همان شب که امام (ره) مرحوم شدند، آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی مسئول شده بود که همه نمایندگان خبرگان را دعوت کند که فردای آن روز حتماً در مجلس حضور پیدا کنند. وی به من زنگ زد که: شما فردا حتماً در مجلس خبرگان شرکت کنید؛ که من هم اتفاقاً در تهران بودم و بلافاصله صبح رفتیم و شرکت کردیم.

آیت‌الله مروارید در بخشی دیگری از خاطراتش عنوان می‌کند: [در جلسه خبرگان] بحث این شد که شورایی باشد یا اینکه فردی. البته من خودم بر اساس قانون اساسی قبلی، طرفدار شورایی شدن جلسه بودم. چون آیت‌الله مشکینی مسلماً مجتهد است، آیت‌الله هاشمی هم از نظر سیاست مرد بزرگواری است. نظر من این بود که خود آیت‌الله خامنه‌ای هم در شورایی این سه نفر باشند البته برای اینکه مقام امام (ره) هم حفظ شود، خود حاج احمد هم جزء این شورا باشد. چنین چیزی به نظرم رسید و آن را پیشنهاد کردم. «شورایی» و «فردی» بودن جلسه را به رأی گذاشتند اما شورایی رأی نیاورد.

نگرانی درباره وضعیت کشور

آیت‌الله مروارید ادامه می‌دهد: وقتی «آیت‌الله خامنه‌ای» به عنوان رهبر مطرح شدند، خود ایشان به نشان مخالفت بلند شدند و آن را قبول نکردند. آن وقت آیت‌الله هاشمی با طرح یک مقدماتی شروع کرد که الان واقعاً ما در این جلسه اگر تصمیم نگیریم و یک رهبر مشخصی معین نکنیم، اوضاع مملکت اصلاً به هم می‌ریزد و یکی از این آقایان رفته جبهه، از جبهه آمده می‌گوید که تمام جبهه منتظرند که ببینند وضع چطور است؟ اگر رهبر مشخص نشد، اصلاً مسئله جنگ به هم می‌ریزد و دوباره [جنگ] شروع می‌شود. این مسئله خیلی مهم است.

نقل قول امام توسط هاشمی

آیت‌الله مروارید درباره روایت هاشمی از نقل‌قول امام (ره) می‌گوید: آقای هاشمی یک چیزی از امام (ره) نقل کرد که خیلی مؤثر واقع شد. وی اظهار داشت: امام (ره) فرمودند که یا باید از من خطی باشد یا اینکه بشنوند و الا اگر چیزی را از قول من کم کردند، آن را قبول نکنید. اتفاقاً خود آیت‌الله هاشمی این را گفت، ولی گفت که من شاهد دارم در آن جلسه آیت‌الله موسوی اردبیلی بود و چند نفر را اسم برد که ایشان در آن جلسه‌ای که امام این فرمایش را کردند، حضور داشتند ولو حالا ما صدای امام و امضای ایشان را نداریم. امام (ره) فرمودند: آقای خامنه‌ای قابلیت رهبری دارد.

آیت‌الله مروارید ادامه داد: آن موقعی هم که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس‌جمهور در خارج [کره شمالی] رفته بودند و آنجا صحبت کرده بودند، در آن موقع امام فرموده بودند که آقای خامنه‌ای لیاقت رهبری را دارد این جمله خیلی مؤثر بود. بعد قرار بر این شد که رأی بگیرند و الحمدالله آیت‌الله خامنه‌ای رأی آوردند.

بیعت با آیت‌الله خامنه‌ای

آیت‌الله موارید درباره واکنش خبرگان به انتصاب آیت‌الله خامنه‌ای اظهار داشت: من مخصوصاً یادم هست بعد از رأی‌ گیری که رهبریت آیت‌الله خامنه‌ای تصویب شد، اولین نفری که با آیت‌الله خامنه‌ای بیعت کرد، آیت‌الله خلخالی بود که نزدیک ما بود و من هم دومین نفری بودم که رفتم خدمتشان و عرض کردم که «خدا شما را در این مأموریت کمک کند» و تبریک عرض کردم.

علی ای حال در آن جلسه یکی از کرامت‌های آیت‌الله خامنه‌ای همین بود که ایشان اظهار داشتند که همین آقای آذری با من مخالفت خواهد کرد. وی به ایشان نزدیک بود و گفت نه؛ من مخالف نیستم اما در آخر اینطور شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها