پژوهشگر تاریخ اسلام:

شرط پویایی و بالندگی انقلاب اسلامی تبعیت از راه امام راحل است

«حشمت الله قنبری» شرط پویایی و بالندگی انقلاب اسلامی را تبعیت از راه امام و وفاداری به منش امام دانست و گفت: کارگزار و صاحب منصب متکبر در تفکر امام جایگاهی ندارد.
کد خبر: ۴۶۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲ - 04June 2021

شرط پویایی و بالندگی انقلاب اسلامی تبعیت از راه امام «ره» استبه گزارش دفاع‌پرس از رشت، «حشمت الله قنبری» پژوهشگر تاریخ اسلام امروز (۱۴ خرداد) در مراسم بزرگداشت قیام خونین ۱۵ خرداد که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه سالروز ارتحال امام راحل یکی از روز‌های فراموش نشدنی تاریخ انقلاب با درس‌ها و عبرت‌های فراوان است، اظهار داشت: در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ مردی الهی، سالک صراط مستقیم و مرجع تقلیدی گرانسنگ بعد از یک عمر با خدا بودن و بر جا گذاشتن آثار شکوهمند در ابعاد مختلف زندگی سیاسی، اجتماعی و دینی که تا سالیان سال بعد از او مانند سِر مستتر محفوظ خواهد ماند، به ملکوت اعلی پیوست.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به نقش امام در تاریخ شیعه، تصریح کرد: همانگونه که بعد از سلسله عصمت و طهارت (ع) هیچ سلسله‌ای پرتلألوتر، درخشان‌تر و فاخرتر از مرجعیت شیعه نه در بین مذاهب اسلامی و نه در سایر ادیان توحیدی قابل رصد نیست، زندگی امام راحل نیز در میان سلسله مرجعیت شیعه یک استثناست.

وی دوران زندگی امام را مقارن با دوران شکل گیری سلطه استکبار بر دنیا دانست و افزود: امام در روزگاری پا به عرصه مجاهدت گذاشت که جهان در ابعاد مختلف از شرایط ویژه‌ای برخوردار بود، زیرا یک تقسیم بندی استکباری بین نظام سرمایه داری غرب و نظام سوسیالیستی شرق ایجاد شده و تعارضات و اختلافات فراوان این دو قطب بندی فضایی از جنگ سرد را در عالم به وجود آورده بود.

قنبری تنها عنصر وحدت مجموعه نظام سلطه را در تلقی از دین به عنوان افیون ملت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در آن شرایط در باور کسی خطور نمی‌کرد که قطب جدیدی جدا از دو قطب حاکم بر عالم تحقق پیدا کند؛ چه برسد به اینکه قطب جدیدی در سایه دین شکل بگیرد.

وی با اشاره به تقارن دوران مجاهده امام خمینی (ره) با روزگار کهنسالی و بازنشستگی، متذکر شد: اغلب مردم در این دوران زندگی به دنبال آسایش و آرامش هستند و می‌خواهند آسوده خاطر باشند، اما امام نه تنها رهبری انقلاب، بلکه معماری انقلاب را عهده دار شد و احیاگری دین را به یادگار گذاشت؛ به گونه‌ای که هر پژوهشگر و محقق برخوردار از انصاف و شرافت انسانی می‌تواند از زندگی امام یک نسخه هدایت، محور حرکت، نشاط سیاسی و اجتماعی و عدالت را استخراج کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فراز و فرود‌های شگفت انگیز زندگی امام از ایشان شخصیتی بی بدیل و بی نظیر ساخته بود، اظهار داشت: هرگز بحران‌ها و شداید و توجه عمومی و غربت محض در شخصیت بزرگ امام تاثیر نگذاشت. عامل دست نشانده استکبار در ایران به دنبال حذف امام، تبعید ایشان به ترکیه و بعد عراق را رقم زد، اما مجموعه این حوادث و رخداد‌ها شکستگی در حرکت امام ایجاد نکرد؛ لذا زمانی که رژیم پهلوی احساس کرد امام و حرکتش را به مهار درآورده، مرام نامه نظام اسلامی توسط امام تدوین شد.

وی با اشاره به نقش امام در پرورش شخصیت‌های در تراز دین برای مدیریت جامعه اسلامی، تاکید کرد: امام با قلب مردم یک ارتباط عمیق برقرار کرد و حرکت انقلابی ایشان توانست امن‌ترین و مطمئن‌ترین حوزه نظام سلطه در منطقه را به لرزه درآورد.

قنبری، سکینه و وقار قلبی امام در زمان بازگشت به ایران را نشان دهنده شخصیت ممتاز و یگانه ایشان دانست و خاطرنشان کرد: ۱۲ میلیون نفر برای استقبال از امام در مسیر فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا بودند و چشم‌ها فقط برای دیدن ایشان متمرکز شده بود، زیرا امام با مردم زندگی کرده بود و قبل از اینکه وارد ایران شود، قلب‌های مردم را مرکز حکومت خودش قرار داده بود؛ لذا تفکر و اندیشه امام باید در نظام اسلامی درک و جاری شود و هیچ مقام و مسئولی در جمهوری اسلامی حقی برای خودش قائل نباشد.

وی با بیان اینکه امام اعتقاد داشت مردم برای خدا به استقبال ایشان آمده اند، تصریح کرد: امام از مردم توقع و انتظار نداشت، زیرا مردم امام را کارگزار خدا در نظام اسلامی می‌دانستند، لذا فرهنگ امام و سیره سیاسی ایشان باید به فرهنگ فراگیر مدیران و کارگزاران جمهوری اسلامی تبدیل شود تا شاهد تغییر در سرنوشت کشور و ملت باشیم.

این پژوهشگر تاریخ اسلام، معیار کار و خدمتگزاری را رضای الهی دانست و افزود: مسئولی که برای خدا کار کند هرگز احساس طلب کاری نسبت به مردم ندارد و همواره خودش را بدهکار نظام و ملت می‌داند که این شخصیت و جایگاه و احترام را به او اعطا کردند.

وی همراهی با اضعف مردم را یکی دیگر از شاخص‌های کارگزاران جامعه اسلامی در سیره امام دانست و متذکر شد: امام این آموزه را در مکتب امیرالمومنین علی (ع) آموخته بود و به آن پایبند بود.

قنبری با اشاره به فتنه‌های نظام سلطه علیه امام و نهضت انقلاب، تاکید کرد: امام ۱۰ سال در بین مردم زندگی کرد و مردم با مجاهدت و از خودگذشتگی و ایثار مال و جان در راه انقلاب ایستادند و سرانجام در کنار پیکر مطهرش نشان دادند که نه تنها از این راه خسته نشدند، بلکه آن را ادامه خواهند داد.

وی امام خمینی (ره) را شاگرد مکتب دین دانست و افزود: این مرد الهی اگرچه علیه آمریکا و اسرائیل و ابرقدرت‌های شرق و غرب نهیب می‌زد، اما در مقابل مردم سرشار از تواضع و فروتنی بود و در پرتو انقلاب امام جمهوری اسلامی بنا شد.

این استاد دانشگاه، جمهوری اسلامی را یکی از برکات امام راحل دانست و خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب هم مردم ایران مسلمان بودند و محرم و رمضان داشتند، اما قوه عاقله کشور در اختیار جریانات وابسته به استکبار بود و ایران منافع تبهکاران یهود را تضمین می‌کرد؛ لذا امام آمد و با نهضت اسلامی خود به ملت ایران عزت داد و ننگ دست نشاندگی را پاک کرد، امروز به برکت جمهوری اسلامی ام القرای جهان اسلام و محور مقاومت هستیم که در پرتو زعامت امام راحل عظیم الشان است.

وی جریان مقاومت اسلامی را یک جریان فراگیر دینی دانست و تصریح کرد: قلمرو اسلام که روزی تحمل ۱۰ روز جنگ با اسرائیل را نداشت، امروز نقش تعیین کننده در منطقه دارد و فقط غزه ثابت کرد لانه تیمی صهیونیست‌ها قابلیت فروپاشی افزون‌تر از لانه عنکبوت را دارد.

قنبری شرط پویایی و بالندگی انقلاب اسلامی را تبعیت از راه امام و وفاداری به منش امام دانست و تاکید کرد: کارگزار و صاحب منصب متکبر در تفکر امام جایگاهی ندارد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه برخی نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌ها اوقات مردم را تلخ کرده است، متذکر شد: با وجود همه مشکلات و کمبودها، انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن همچنان یک الگو در دنیا و مورد اعتماد جهانیان است؛ این در حالی است که نظام سلطه از هیچگونه سرمایه گذاری برای توقف حرکت جمهوری اسلامی فروگذار نکرده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی دشمن برای مهار انقلاب از طریق دلسرد کردن مردم، اظهار داشت: انتظار دوستی داشتن از سوی دشمن خلاف عقل است، اما برخی از افراد در داخل با مأیوس خواندن مردم، نقشه‌های دشمن را اثرگذار و حرف‌های آنان را تکرار می‌کنند؛ بی تردید ملت ایران از نظام اسلامی مایوس نیست، زیرا این ملت همان ملت انقلابی است که در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی شرکت کرد و خشم و غضب خودش را نسبت به استکبار نشان داد.

قنبری با بیان اینکه مردم از رفتار مسئولان ناراحت هستند، خاطرنشان کرد: امروز معیشت مردم به سختی افتاده، هزاران واحد تولیدی و صنعتی راکد مانده و کارگران بیکار شدند، جریان طبیعی ازدواج و فرزندآوری آسیب دیده، کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و تبعیض وجود دارد؛ لذا مردم از سوء مدیریت، ناکارآمدی و وعده‌های توخالی ناراحت هستند،  نه از اسلام و انقلاب.

وی با اشاره به پایبندی ملت ایران به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، تصریح کرد: مردم خسته، پریشان، مأیوس و بی اعتماد نیستند، بلکه می‌خواهند قلب حاج قاسم سلیمانی‌ها در سینه مسئولان بتپد؛ در جریان دفاع از حریم اهل بیت (ع) شاهد جانفشانی نسل‌های دوم و سوم انقلاب در جبهه مقاومت بودیم که موجب شد صولت نظام سلطه تحفیر شود، لذا این مردم اجازه نمی‌دهند با ارزش‌های اسلامی و انقلابی آنان بازی شود.

این استاد دانشگاه، انگیزه اصلی حضور در انتخابات را تعیین سرنوشت دانست و تاکید کرد: مردم در انتخابات افرادی را انتخاب کنند که عامل ایجاد وضع موجود نباشند و قابلیت ایجاد تغییر را داشته باشند و نسبت به ارزش‌های اسلامی و انقلابی پایبند باشند؛ لذا هر رای مردم در انتخابات اثبات مشروعیت سیاسی نظام است که مانند موشک دشمنان را هدف قرار می‌دهد.

وی حضور حداکثری در انتخابات را تکرار شعار «هیهات منا الذله» و «مرگ بر آمریکا» دانست و خاطرنشان کرد: مردم ایران پیرو مکتب امام حسین (ع) هستند و با امام و شهدا عهد بستند و اجازه نخواهند داد خون ۵۰۰ هزار شهید این مرز و بوم حتی برای یک لحظه از جوشش بایستد و راه انقلاب را منسجم و مستحکم تا آخر ادامه خواهند داد و هرگز از نوطئه‌های نظام سلطه نخواهند هراسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار