یادداشت/ علی عبدالصمدی

امام جعفر صادق (ع)؛ عالم دین خدا و عامل ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی

به راستی امام جعفر صادق (ع) نقطه‌ی عطفی در ایجاد اتحاد و همبستگی بین مذاهب اهل سنت و اهل تشیع در تاریخ اسلام بوده‌اند.
کد خبر: ۴۶۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 06June 2021

امام جعفر صادق (ع)؛ عالم دین خدا و عامل ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ امام جعفر صادق علیه‌السلام موسس مکتبی بودند که بعد‌ها به نام مبارک خودشان در تاریخ اسلام و تشیع ثبت شد؛ مکتب مذهب جعفری.

در دوران پرالتهاب افول قدرت بنی امیه و اوج‌گیری بنی عباس در جهان اسلام، امام جعفر صادق علیه السلام توانستند با درایتی مثال‌زدنی مکتبی را تاسیس کنند تا مفاهیم و آموزه‌های اسلام ناب محمدی در تندباد حوادث به فراموشی سپرده نشوند و از گزند تحریف و برداشت‌های شخصی و گروهی در امان بمانند.

بسیاری از علما و فضلا و دانشمندان هم عصر امام جعفر صادق مستقیما یا غیر مستقیم شاگردی مکتب ایشان را می‌کردند. یکی از نکات بسیار حائز اهمیت در سیره‌ی زندگی امام صادق علیه السلام پرورش بیش از چهار هزار شاگرد بوده که البته ابوحنیفه موسس مذهب حنفیه و مالک ابن انس موسس مذهب مالکیه و از اندیشمندان اهل سنت از زمره شاگردان آن امام بزرگوار بوده اند.

شاگردی بزرگان اهل تسنن در مکتب آن امام همام نشان دهنده‌ی پیوند عمیقی بین مذاهب و عقاید اسلامی است. دوره‌ی آن پیشوای بزرگوار از موج‌های مختلف سیاسی زمان خود و پرداختن به علوم دینی و قرآنی از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت سیره‌ی پاک و معصومانه‌ی آن حضرت است.

در دوران کم فروغ شدن حکومت بنی امیه و قدرت گیری حاکمیت بنی عباسی که در ظاهر خود را شیعه هم می‌دانستند و ظهور قیام‌ها و فتنه‌های مختلفی مانند قیام محمد ابن عبدالله نفس زکیه و..، این آرامش وجود امام جعفر صادق علیه السلام و پرداختن به علوم قرآنی بود که شجره‌ی طیبه‌ی اسلام را همچنان استوار و تنومند و پا بر جا نگه داشت.

نفوذ خیره‌کننده چشمگیر آن حضرت در بین مسلمانان تا جایی پیش رفت که باعث شد تا به دستور منصور خلیفه‌ی سفاک عباسی مسموم و به شهادت برسند. ایشان در قبرستان بقیع و در جوار قبر پدر بزرگوارشان به خاک سپرده شدند.

بسیاری از دشمنان اهل بیت و نیز شیعیانی که از آگاهی و بصیرت کمتری برخوردار بودند در طول دوران امامت ائمه‌ی اثنی عشری به ویژه در دوران پس از امامت امام صادق علیه السلام سعی بر آن داشتند تا با ایجاد فرقه‌های امامیه‌ی مختلف اتحاد و انسجام و قوام امامت را از بین ببرند.

البته این مساله مربوط به صرفا دوران پس از شهادت امام جعفر صادق نبوده و پیش از شهادت آن امام بزرگوار نیز مساله‌ی انشقاق تشیع مطرح بوده است.  این بصیرت ائمه‌ی اطهار بوده است که باعث و عامل ایجاد وحدت بین شیعیان و مسلمانان شد.

شهادت امام جعفر صادق علیه السلام موسس مذهب جعفری را به عموم مسلمان جهان باید تسلیت گفت. به راستی آن امام بزرگوار نقطه‌ی عطفی در ایجاد اتحاد و همبستگی بین مذاهب اهل سنت و اهل تشیع در تاریخ اسلام بوده‌اند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار