مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه کوثر مطرح کرد؛

پوشش خسار‌های مالی نه جانی در بیمه آتش‌سوزی

اموال افراد بیمه‌شده در بیمه‌های آتش‌سوزی تحت‌پوشش قرار می‌گیرد و خسارت‌های جانی قابل رسیدگی و پرداخت نیست.
کد خبر: ۴۶۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ - 07June 2021

پوشش خسار‌های مالی نه جانی در بیمه آتش‌سوزی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از روابط عمومی بیمه کوثر، «اعظم علیزاده» مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی شرکت بیمه کوثر، در گفت‌وگویی اظهار داشت: بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی، به‌طور معمول متناسب با نیاز و درخواست بیمه‌گذاران و نیز با شرایط و تعهدات متفاوتی ارائه می‌شود، به نحوی که اکثر حوادث احتمالی را پوشش می‌دهد.

علیزاده تغییر و بازنگری جدی در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی صنعت بیمه را یک ضرورت دانست و افزود: با توجه به تغییر شدید قیمت‌ها، تورم و حوادث گوناگون در سال‌های اخیر، تغییر درخواست و توقع جامعه هدف، تفاسیر و تعابیر مختلف از مفاد برخی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، لزوم بازنگری اساسی در این رشته ضروری به نظر می‌رسد. البته در خصوص دستورالعمل‌های درون‌سازمانی بیمه کوثر، با توجه به تجربه و مشاهده حین اجرا، باید بگویم که در هر سال تغییر‌های لازم لحاظ شده و به واحد‌های فروش و خسارت ابلاغ شده است. اما درباره آیین‌نامه‌های شورای عالی بیمه که بین همه شرکت‌های بیمه‌گر مشترک است، به نظر می‌رسد باید متناسب با نیاز جامعه، تغییر‌های اساسی در آن انجام شود. البته کارگروه‌های تخصصی سندیکای بیمه‌گران برخی موضوع‌ها را رسیدگی می‌کند، اما اجرای قطعی این مهم، توجه سایر نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط را می‌طلبد.

وی اظهار کرد: هدف اصلی این مدیریت ارائه خدمات بیمه‌ای متناسب با نیاز بیمه‌گذاران با تعهدات و شرایط ویژه در حداقل زمان ممکن است.

مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه کوثر در تشریح برنامه‌های این مدیریت برای فرهنگ‌سازی و ارائه طرح‌های نوین به‌منظور افزایش فروش گفت: با توجه به شرایط روز و مطابق با خواسته و سبک زندگی مردم، به دنبال این هستیم که در عرصه فروش برخط به شکل متنوع‌تر و فعال‌تر وارد شویم؛ به نحوی که اکثر زیررشته‌های آتش‌سوزی از این محل قابل ارائه باشند. امیدواریم با کامل‌تر شدن زیرساخت‌های موجود و فراهم آمدن شرایط لازم از جانب همکاران معاونت فن‌آوری و توسعه زیرساخت، در آینده‌ای نزدیک برنامه‌های فروش برخط را به شکلی بهتر و دقیق‌تر اجرا کنیم و نتیجه مطلوبی از آن بگیریم.

علیزاده افزود: از سویی با توجه به تورم شدید سال گذشته، به دنبال افزایش پوشش‌ها و تعهدات طرح‌های فعلی هستیم. همچنین ارائه طرح‌های ترکیبی با سایر رشته‌ها نیز بخش دیگری از برنامه‌های سال جاری این مدیریت است که پیش‌بینی می‌کنم خروجی خوبی داشته باشد.

وی از هدف‌گذاری شرکت برای افزایش بیش از ۵۰ درصدی در فروش این رشته در سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: با توجه به شرایط فعلی ناشی از بیماری کرونا و تعطیلی، توقف یا کاهش ظرفیت برخی کسب‌وکار‌ها از یک سو و از سوی دیگر رقابت سخت حاکم بر صنعت بیمه در رشته آتش‌سوزی، جامه عمل پوشاندن به این برنامه نیازمند همت و انسجام زیادی است. من بسیار امید دارم که با همکاری و تعامل همکارانم در این مدیریت و سایر قسمت‌های مرتبط درون سازمانی، این هدف به‌خوبی محقق شود.

مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه کوثر در خصوص سهم رشته آتش‌سوزی از پرتفوی شرکت و ارزیابی عملکرد آن گفت: سهم بیمه‌های آتش‌سوزی از کل فروش صنعت طی سال ۹۸ معادل ۴/۴ درصد بود. حال با توجه به اینکه فروش بیمه کوثر در سال ۹۹ مبلغ ۳ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان و سهم رشته آتش‌سوزی از این عدد حدود ۸۴/۶ درصد بود باید بگویم که در عمل، ۵۵ درصد بیش از میانگین صنعت، یعنی معادل مبلغ ۲۴۲ میلیارد تومان، فروش داشتیم. خسارت پرداختی این رشته نیز در سال ۹۹ به ۸۴ میلیارد تومان بالغ شد؛ یعنی حدود ۴ درصد از کل خسارت پرداختی بیمه کوثر در سال گذشته را به خود اختصاص داد.

علیزاده تأکید کرد: بیماری کرونا در کنار افزایش قیمت‌های مداوم و نیز بازار به‌شدت رقابتی و غیر فنی سه معضل مهم این رشته در زمان حاضر است.

وی در ادامه گفتگو به موضوع تأثیر منفی کرونا بر فروش و تدابیر جبرانی برای مقابله با آن پرداخت و خاطرنشان کرد: متأسفانه با شیوع بیماری کرونا، بخش زیادی از کارگاه‌های تولیدی به مشکل خوردند و حتی با توقف فعالیت مواجه شدند. گروه‌های زیادی از مشاغل نیز در بازه‌های زمانی طولانی تعطیل بودند و فروش قابل توجهی نداشتند و به‌طور کل، مشکلات اقتصادی زیادی برای صنایع و اصناف گونان پیش آمد که غیرفعال یا نیمه‌فعال شدن برخی از آنان را به دنبال داشته است. بسیاری از اینان خریداران بیمه‌های آتش‌سوزی صنعتی و غیر صنعتی و انبار با حق‌بیمه‌های قابل‌توجه بودند و بدیهی است با توقف فعالیت، در عمل، پرتفوی مربوط به آنان نیز از بازار این رشته حذف شده است؛ به بیان دیگر بازار موجود این رشته در سطح کشور و حتی در سراسر جهان، به علت تبعات ناشی از کرونا کوچک‌تر از قبل شده در حالی که رقابت بیمه‌گران اگر بیشتر نشده باشد قطعاً کمتر نشده است. از طرفی، با وجود این شرایط، تقاضا برای بیمه‌نامه‌های خرد مانند بیمه‌های آتش‌سوزی مسکونی نیز کاهش داشته است که البته با افزایش خدمات در زمینه فروش برخط، توانستیم تا حد زیادی این مشکل را مرتفع کنیم.

مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه کوثر با بیان اینکه رشته بیمه آتش‌سوزی از جمله بیمه‌های اختیاری است و میزان استقبال از این رشته از ابتدا پایین بود و هنوز هم ادامه دارد، یادآور شد: در حادثه غمبار ساختمان پلاسکو تنها ۲۵ درصد از واحد‌ها دارای بیمه‌نامه آتش‌سوزی بودند و واحد‌های بیمه‌شده نیز برای اینکه حق بیمه کمتری بپردازند، دارای کم بیمه گی شدید بودند. این نشان می‌دهد که میزان استقبال از بیمه آتش‌سوزی حتی در اماکن پر ریسک نیز تا چه میزان پایین است. متأسفانه لزوم استفاده از این بیمه هنوز در بین مردم پذیرفته نشده است و خلا‌های فرهنگی نیز در این امر بی‌تأثیر نیست.

علیزاده افزود: پس از حادثه پلاسکو، با وقوع زلزله سال ۹۶ استان کرمانشاه، سیل اوایل سال ۹۸ سراسر کشور و رویداد‌هایی از این دست، تقاضا برای تهیه بیمه‌نامه آتش‌سوزی رشد داشت، ولی پس از گذشت زمان و فراموش شدن تبعات ناشی از آن حوادث، توجه مردم نیز برای خرید پوشش بیمه‌های آتش‌سوزی کمتر شد. قطعاً نهاد‌های مسئول باید با برنامه‌ریزی صحیح و تشکیل پویش تبلیغاتی صحیح، از طریق رسانه ملی و فضای مجازی ارزش و اهمیت رشته بیمه آتش‌سوزی را برای مردم شرح دهند.

وی در ادامه به برخی آسیب‌ها و مشکلات موجود در رشته آتش‌سوزی پرداخت و گفت: در مقایسه با سایر رشته‌های بیمه‌ای، رشته آتش‌سوزی کمترین نرخ حق‌بیمه را به خود اختصاص داده است. افراد وقتی سرمایه و دارایی خود را به‌عنوان مثال با بیمه‌نامه بدنه خودروی خود مقایسه می‌کنند، این تصور برایشان پیش می‌آید که مجبورند مبالغ بالایی برای حق‌بیمه آتش‌سوزی بپردازند و به همین علت سراغ خرید این بیمه‌نامه نمی‌آیند. در حالی‌که فقط با پرداخت مبلغی ناچیز می‌توانند خانه و اثاثیه و محل کسب‌وکار خود را در برابر آتش‌سوزی و تعداد زیادی از خطر‌های اضافی تحت‌پوشش قرار دهند.

مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه کوثر مشکل اصلی در این رشته بیمه‌ای را افزایش مداوم قیمت‌ها طی سال دانست و خاطرنشان کرد: هرچند به بیمه‌گذاران اطلاع‌رسانی می‌شود، ولی اغلب آنان برای افزایش سرمایه بیمه‌نامه خود اقدام نمی‌کنند؛ بنابراین پس از وقوع حادثه و ایراد خسارت، شرایطی پیش می‌آید که مشکلات متعددی را برای طرفین به همراه دارد.

علیزاده گفت: بازار رقابتی غیر فنی حاکم بر صنعت بیمه نیز شرایط را برای جذب پرتفوی به شکل منطقی و فنی سخت کرده است. این معضل به‌مرور زمان، آسیب زیادی برای صنعت بیمه به همراه خواهد داشت که یکی از مهم‌ترین تبعات آن، رشد نکردن حق‌بیمه‌ها متناسب با ریسک و شرایط جاری و در نتیجه افزایش ضریب خسارت این رشته است.

وی در ادامه میزان خسارت را در رشته آتش‌سوزی طی سال‌های اخیر افزایشی ارزیابی کرد و افزود: نسبت خسارت رشته آتش‌سوزی در صنعت طی سال ۱۳۹۸ حدود ۳۲ درصد و ضریب خسارت آن نزدیک به ۵۱ درصد بوده است. خسارت پرداختی سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. تورم و افزایش قیمت اموال منقول و غیرمنقول که سبب افزایش مبالغ خسارت برآوردی می‌شود، در این امر تأثیر زیادی داشته است. البته توضیحاتی که در خصوص اعلام نرخ‌های غیر فنی نیز عرض کردم در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

در پایان، اعظم علیزاده به تبیین نقش سندیکای بیمه‌گران در توسعه رشته آتش‌سوزی پرداخت و گفت: اهداف و وظایف سندیکای بیمه‌گران از توسعه اخلاق حرفه‌ای، توسعه همکاری، بررسی و اظهار نظر در خصوص مسائل بیمه‌ای، پیشنهاد تدوین یا اصلاح آیین‌نامه‌های مرتبط با صنعت بیمه و مانند این‌ها تشکیل می‌شود. ازاین‌رو، در کارگروه‌های تخصصی هر رشته باید ضمن بررسی مفاد آیین‌نامه‌ها، شرایط اختصاصی رشته‌ها، درخواست‌های جدید بیمه‌گذاران و ... به بررسی مشکلات و موانع موجود نیز پرداخته و راهکار‌های اجرایی با نظر همه بیمه‌گران استخراج و جمع‌بندی شود و در اختیار مسئولان بیمه مرکزی ج. ا. ا قرار گیرد تا اقدام‌های لازم انجام شود. البته این موضوع، در حال حاضر، از طریق تعدادی از کارگروه‌ها پیگیری شده که امید است نتایج مطلوبی را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار