حضور حداکثری، اقتدار ملی/

تحلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات

حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) در سخنان مختلف و از زاویه‌های گوناگون، همواره به تحلیل و تبیین انتخابات و چرایی لزوم مشارکت حداکثری در آن پرداخته‌اند که در این نوشتار به برخی از فرمایشات ایشان اشاره شده است.
کد خبر: ۴۶۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۰ - 13June 2021

تحلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انگیزه مردم برای شرکت در انتخاباتبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شماره ۲۹۱ هفته نامه خط حزب‌الله چندی پیش منتشر شد. از آنجا که نزدیک سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم، این هفته نامه بیانات مختلف رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اخلاق اجتماعی در انتخابات و مسائل مربوط به آن و توصیه به شرکت در انتخابات را تحت عناوین مختلف منتشر کرد و در چند حوزه مختلف، در مورد اخلاق انتخاباتی و ویژگی‌های خط امام (ره) سخن به میان آورده است.

بخش‌هایی از آن به شرح زیر است:

اگر اخلاق را زیر پا بگذاریم، از خط امام (ره) منحرف شده‌ایم

اگر به نام عدالت خواهی و انقلابی‌گری بخواهیم اخلاق را زیر پا بگذاریم، به برادرمان و مردمی که شاید فقط از لحاظ فکری با ما مخالف هستند، اما می‌دانیم که به اصل نظام جمهوری اسلامی و اسلام معتقد هستند، آزار برسانیم و یا امنیت را از بخشی از مردم جامعه و کشور سلب کنیم ضرر کرده‌ایم و از خط امام (ره) منحرف شده‌ایم.

در این مورد قرآن دستور می‌دهد «و لا یجرمنکم شنان قوم علی الّا تعدلوا إعدلوا هو اقرب للتقوی/ هرگز دشمنی با قومی شما را به بی‌عدالتی وادار نکند. به عدالت رفتار کنید که به تقوا نزدیک‌تر است.» مائده/ ۸

اختلاف سلیقه باعث نشود تا عدالت را زیر پا بگذاریم

همه باید در ساختن کشور به هم کمک کنند و به کسی نباید بیهوده تهمت زد. باید باانصاف بود و باانصاف رفتار کرد. خداوند در آیه هشتم سوره مائده درمورد دشمنان می‌فرماید: «و لا یجرمنکم شنان قوم علی الّا تعدلوا إعدلوا هو اقرب للتقوی/ هرگز دشمنی با قومی شما را به بی‌عدالتی وادار نکند. به عدالت رفتار کنید که به تقوا نزدیک‌تر است.»

اگر با کسی دشمن هستید، آن موجب نشود که با او به بی‌عدالتی و بی‌انصافی رفتار کنید.

توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم آن است که بی‌انصافی‌ها را کنار بگذارند و حتی با وجود اختلاف سلیقه زیر پرچم جمهوری اسلامی و نظام اسلامی کنار هم جمع شوند.

مردم می‌خواهند ببینند چه کسی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند

عموم مردم در انتخابات دنبال اسم این و آن نیستند بلکه دنبال آن هستند که ببینند چه کسی مدیریت، تدبیر و قوت عمل و اراده آن را دارد که بتواند مشکلات کشور را حل کند وآنها را از میان بردارد.

اینکه چه کسی، با چه عنوانی و در چه جناحی وارد انتخابات می‌شود برای مردم مهم نیست؛ بلکه مهم این است که نامزد‌ها بتوانند مردم را قانع کنند که می‌توانند کشور را اداره کنند و مدیر، مدبر و باصداقت هستند و درد‌های جامعه را می‌شناسند.

مردم در تمام انتخابات‌ها در صحنه حضور داشته باشند

امام خمینی (ره) درمورد شرکت مردم در تمام انتخابات‌هایی که در کشور برگزار می‌شوند، اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و هر عرصه سیاسی دیگری که حیات جمهوری اسلامی وابسته به شرکت و حضور مردم در آن رویداد است، در وصیتنامه سیاسی _ الهی خود فرمودند: «وصیت من به ملت شریف (ایران) آن است که در تمام انتخابات‌ها چه انتخابات ریاست جمهوری، چه مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای انتخاب شورای رهبری یا انتخاب رهبر، در صحنه باشند.

ملت از مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری، کشاورز و کارمند چه از نسل حاضر و چه از نسل‌های بعدی مسئول سرنوشت کشور و اسلام هستند و چه بسا در برخی مقاطع عدم حضور پای صندوق‌های رأی و کوتاهی در این مورد، گناهی در رأس گناهان کبیره محسوب شود.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار