رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛

شفافیت اقتصادی عامل پیشگیری ازجرایم اقتصادی

پورابراهیمی گفت: شفافیت اطلاعات اقتصادی اصلی‌ترین عامل پیشگیری جرایم اقتصادی و ارتقاء امنیت اقتصادی است.
کد خبر: ۴۶۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹ - 10June 2021

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «محمدرضا پورابراهیمی» در حاشیه همایش رؤسای پلیس امنیت اقتصادی سراسر کشور که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه شفافیت اطلاعات اقتصادی مهم‌ترین عامل کاهش و پیشگیری جرایم اقتصادی است، اظهار داشت: از تلاش‌های شبانه‌روزی نیروی انتظامی در تمام ابعاد در کشور به‌ویژه در مسائل اقتصادی و همچنین تشکیل پلیس امنیت اقتصادی تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: در مواجهه با انواع جرایم، خصوصاً جرایم اقتصادی دو راهکار و مقوله مطرح است؛ اول اینکه اساساً اجازه ندهیم جرم شکل بگیرد و دوم اینکه مواجهه و مقابله با جرم را در دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مباحث اقتصادی هم دو رویکرد وجود دارد؛ یکی موضوع پیشگیری به مفهوم عدم ایجاد جرایم اقتصادی و دیگری نحوه مقابله پس از ایجاد یعنی تخلف و جرمی شکل گرفته و ما در مقابله باید چه اقدامی انجام بدهیم.

پورابراهیمی یادآور شد: آنچه به‌عنوان تجربه در دنیا و کشورهای توسعه یافته مطرح می شود، این است که ظرفیت اصلی موضوع جرایم اقتصادی را در اصل پیشگیری گذاشته اند و در این‌خصوص شفافیت اطلاعات اقتصادی اصلی‌ترین عامل پیشگیری از جرایم اقتصادی است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم در کشور شفافیت اطلاعات اقتصادی را به سرانجام برسانیم، جرایم اقتصادی و پدیده شوم مفاسد اقتصادی را به حداقل می رسانیم و بر این اساس، پلیس در بحث امنیت اقتصادی نیز باید اشرافیت به اطلاعات اقتصادی داشته باشد و برای دستیابی به این امر یک برنامه جامع و کامل بر مبنای اصل پیشگیری داشته باشد تا اصلاً جرم اقتصادی شکل نگیرد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه، ما در مجلس شورای اسلامی در تلاش هستیم تا بستری را فراهم کنیم که وقوع پدیده جرم به حداقل ممکن برسد، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی، دستگاه قضائی و سایر یگان های مربوطه باید در این فرآیند نظارت کنند بر اینکه اگر جرمی اتفاق افتاد با دقت، هوشمندانه و بهترین روش های علمی و تخصصی با آن مقابله کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پلیس می تواند با تعامل و تبادل اطلاعات و اندیشه با مراکز علمی و پژوهشی سازمانی و برون‌سازمانی ناجا در مبحث پیشگیری به‌صورت علمی اقدام کند و امروز پلیس امنیت اقتصادی در درون خود نیازمند تشکیل یک پژوهشکده اقتصادی است تا بهترین استادان اقتصادی و متخصصان در حوزه اجرا در آن گردهم بیایند و کار مطالعاتی انجام دهند.

وی یکپارچه‌سازی سامانه های اطلاعات اقتصادی در یک ستاد مرکزی برای شفافیت اقتصادی در کاهش وقوع جرایم اقتصادی را بسیار مهم و موثر دانست و تاکید کرد: باید پلیس امنیت اقتصادی و مجلس بیش از پیش در کنار هم قرار بگیرند،

پورابراهیمی در پایان، الکترونیکی کردن فرآیندهای اجرایی در مجموعه فعالیت های پلیس امنیت اقتصادی و سیستمی کردن تبادل اطلاعات بین دستگاه ها و مجموعه های مختلف ذی‌ربط و نظارت بر بستر فضای مجازی و تبادل اطلاعات در فضای مجازی را امری لازم و ضروری عنوان کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار