برش کتاب؛

تناقضات رفتاری وهابیان، تکفیری‌ها و داعش

آرای «ابن‌تیمیه» درباره زیارت قبور و تبرک و توسل و شفاعت مبنای نگرش وهابیان برای اداره امور حرمین و تخریب مزار پیامبر و ائمه مدفون در بقیع توسط عربستان سعودی قرار گرفت.
کد خبر: ۴۶۱۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 12June 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «روزهای زخمی» عنوان کتابی از محمد صدری است که سفرنامه‌گونه تجربه حضور در جنگ عراق و شام را به نگارش درآورده است و انتشارات سوره مهر آن را در 265 صفحه منتشر کرده است.

صدری در بخشی از «روزهای زخمی» آورده است؛

تا در حران هستم این نکته را هم بگویم که اینجا زادگاه ابن تیمیه حرانی است. کسی که او را پدر فکری سلفی‌ها، وهابی‌ها، تکفیری‌ها و داعش می‌دانند. ابن‌تیمیه شش ساله بوده که مغولان، شهر حران را ویران می‌کنند. او همراه خانواده‌اش به دمشق می‌رود و ساکن آنجا می‌شود.

درباره ابن تیمیه سخنان موافق و مخالف زیادی گفته‌اند که بسیاری از آنها را خوانده‌ام. میان همه آنها و بر اساس نوشته‌های خود او، می‌توان برخی از ویژگی‌های او را چنین فهرست کرد؛ شخصیت پرخاشگر و عصبی و تندخو، ناشر عقاید و افکار باطل و بی‌فایده، باعث تفرقه میان مسلمانان و گفتن و نوشتن خلاف وحدت که نیاز جامعه مسلمانان بوده و هست، تکفیر شیعیان و پیروان سایر فرق مذهبی و مشارکت و تشویق به شیعه کشی، لعن و سب علمایی که با آنها مخالف است، انحصارطلبی و تندروی و تعصب و برخورد سختگیرانه با پیروان دیگر مذاهب اسلامی.

جالب این که این خصوصیات را امروز هم می‌توان میان پیروان و هوادارانش دید و شناخت. ویژگی‌هایی که میان داعشی‌ها و سایر گروه‌های تکفیری مسلح دیده می‌شود و بر اساس عقاید ابن تیمیه در نقاط مختلف جهان مثل افغانستان، عراق، سوریه، لیبی و نیجریه دست به کشتار و ترور و جنایت می‌زنند.

آرای ابن تیمیه درباره زیارت قبور و تبرک و توسل و شفاعت مبنای نگرش وهابیان برای اداره امور حرمین و تخریب مزار پیامبر و ائمه مدفون در بقیع توسط عربستان سعودی قرار گرفت.

تخریب مقبره صحابه پیامبر صلی الله علیه وآله در سوریه توسط تکفیری ها و تهدید به حمله به اماکن متبرکه و قبور ائمه در سوریه و عراق توسط داعش در همین راستا است. گفته اند که ابن تیمیه سال ۷۰۴ قمری هجری به مسجدی در جوار مصلی این شهر دمشق رفت و سنگی را که می‌گفتند اثر پای مبارکه حضرت رسول صلی الله علیه و آله روی آن به جا مانده را شکست. چراکه مردم به آن تبرک می جستن و ابن تیمیه زیارت را شرک می‌دانست. اما عجیب اینکه پیروان او بعد از مرگش تشییع و تدفین مفصلی برگزار می‌کنند.

عده‌ حاضران در تشریح ابن تیمیه را از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر گفتنه اند. نقل شده؛ شاگردان و مریدانش به شپش‌های لباس و آب غسلش تبرک می‌جستند. اینها تناقضاتی هستند که امروز هم در رفتارهای وهابیان، تکفیری‌ها و داعش دیده می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار