حضور حداکثری، اقتدار ملی/ یادداشت

عدم حضور در انتخابات، گناهی کبیره

امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت بسیار بالای حضور مردم در انتخابات، عدم حضور در این صحنه را در رأس گناهان کبیره می‌دانستند؛ بنابراین چه به‌عنوان یک وظیفه ملی-میهنی و چه مذهبی شرکت در این رویداد مردم‌سالارانه واجب است.
کد خبر: ۴۶۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶ - 12June 2021

عدم حضور در انتخابات در رأس گناهان کبیره استگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ انتخابات و ضرورت مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و کشورشان امری است بسیار بدیهی و مسلم که هیچ کس نمی‌تواند آن را منکر شود. در واقع انتخابات در جهان امروز به‌عنوان مهمترین نماد مردم‌سالاری محسوب می‌شود و این مهم در ایران اسلامی عامل اصلی تقویت حاکمیت و بسط و گسترش مردم‌سالاری دینی در کشور است.

بر این اساس، برگزاری انتخابات دارای خیرات و برکات بسیار مهم و مفیدی است که موجب می‌شود تا در دنیای امروز کشور‌ها مشروعیت و مقبولیت خود در نزد مردم را به اطلاع کشور‌های جهان برسانند. با توجه به این موضوع و وضعیت دنیای امروز، دشمنان ایران اسلامی به خصوص کشور‌های غربی و آمریکا همواره در چهار دهه اخیر تلاش کردند تا با توسل به انواع و اقسام دلایل و علت‌ها زمینه کاهش و عدم مشارکت مردم ایران در انتخابات‌ها را فراهم کنند.

متأسفانه در کشور برخی از افراد و گروه‌ها با توجه به عملکرد نامطلوب بعضی از مسئولان و با استفاده از نارضایتی مردم که به دنبال این عملکرد نادرست حاصل می‌شود با ایجاد تردید در حضور مردم در انتخابات‌های مختلف، چون ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شورای شهر در شیپور عدم مشارکت و حضور در انتخابات همواره می‌دمند.

البته اگر بخواهیم ریشه این قبیل اقدامات بپردازیم باید کارنامه ناموفق برخی از دولت‌ها را از یاد نبریم که با انفعال و عملکرد بد خود موجب ایجاد موج‌های تورم در کشور شده و زمینه‌ساز بروز و گسترش فقر درمیان مردم کشور شدند. این وضعیت موجب می‌شود تا مردم از حضور در انتخابات مایوس و سرخورده شوند.

با توجه به تمامی موارد گفته شده مردم باید به این نکته بسیار مهم و اساسی توجه داشته باشند که این حضور در انتخابات و مشارکت در رأی دادن به‌عنوان وظیفه‌ای ملی و دینی، یگانه گزینه موجود در سامان دادن به وضعیت نامناسب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است زیرا زمانی که تمامی مردم در انتخابات حضور پررنگی داشته باشند و با بصیرت انتخابی درست و اصولی حماسه‌ای پرشور را رقم بزنند حاصل آن روی کار آمدن رئیس جمهور و دولتی مسئولیت پذیر و دلسوز است که هدفی غیر از خدمت به مردم و ایستادگی در برابر دنیای غرب و آمریکا برای خود متصور نیست.

از طرف دیگر مردم کشور باید به این موضوع توجه داشته باشند حضور در انتخابات یک حق مسلم برای تعیین سرنوشت آن‌ها است و عاقلانه نیست که با عدم حضور در انتخاب‌هایی که پیش روی خود دارند حق تعیین سرنوشت خود را از دست بدهند و خود را با آینده‌ای نامعلوم روبرو سازند. از طرف دیگر وقتی مردم در انتخاباتی شرکت می‌کنند و فردی را برمی‌گزینند در آینده پیرامون عملکرد او صاحب حق بوده و اجازه دارند در صورت خلف وعده و کم کاری فرد منتخب خود را بازخواست کنند. حال آن که اگر مردم مشارکت موثر و فعالی در انتخابات نداشته باشند در آینده نیز نمی‌توانند مسئولی که کار خود را درست انجام نمی‌دهد بازخواست کنند.

بر این اساس هر فرد ایرانی حتی اگر علاقه‌ای به جمهوری اسلامی نداشته باشد و یا اینکه حضور در انتخابات را تکلیف شرعی و دینی نداند به خاطر حس وطن پرستی و علاقه به کشور ایران باید در انتخابات و تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشد. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه‌ای بار‌ها و بار‌ها و سخنان خود فرمودند: «این (انتخابات) یک حق و در عین حال یک تکلیف است. حق آحاد مردم ماست که نظر بدهند؛ تکلیف آن‌ها هم همین است».

مردم انقلابی و شهیدپرور ایران اسلامی با توجه به مسائل و مشکلات موجود اقتصادی و اجتماعی در کشور باید با بصیرت و چشمان باز و با فاصله گرفتن از هیاهو‌های تبلیغاتی کشور‌های غربی که همواره سعی در کاهش حضور مردم در انتخابات را دارند با حضور در صندوق‌های رای از این حق مسلم خود استفاده کرده و افراد صالح و مردمی را برای در دست گرفتن سکان اداره کشور انتخاب کنند.

البته همانگونه که ذکر شد منکر وجود مسائل و مشکلات اقتصادی و تورم افسارگسیخته در کشور نیستیم ولی فراموش هم نخواهیم کرد که دشمنان ایران اسلامی با در اختیار داشتن شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ماهواره‌ای فارسی زبان همواره تلاش کردند تا مسائل و مشکلات موجود را بزرگنمایی کرده و با ایجاد فضای ناامیدی و یاس در جامعه و نادیده گرفتن و یا کوچک جلوه دادن موفقیت‌ها و دستاورد‌های پرشمار نظام اسلامی در خدمت به مردم کشور زمینه‌های بروز و ظهور نارضایتی مردم از حاکمیت را فراهم کنند.

اما اگر مردم کشور به تبلیغات و جوسازی‌های دشمنان ایران اسلامی توجه نکنند و با توکل بر خداوند متعال و فرمایشات رهبر انقلاب حضور پرشوری در رای گیری‌های مختلف داشته باشند حاصل آن روی کار آمدن نمایندگان و مسئولانی خواهد بود که تامین کننده منافع واقعی مردم کشور باشند؛ که اگر اینگونه شود دشمنان این کشور هم به اهداف پلید و شیانی خود نخواهند رسید.

نکته دیگر میزان مشارکت مردم در انتخابات است. هرقدر میزان مشارکت و حضور مردمی در رای گیری‌ها و انتخابات‌های گوناگون کشور بالاتر باشد دولت برآمده از این انتخابات قوی‌تر بوده و با قدرت بیشتری می‌تواند مسائل و مشکلات مردم را حل کرده و از حق و حقوق جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های بین المللی دفاع کند. حاصل این وضعیت نیز افزایش امنیت ملی کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی است و مانع از این می‌شود تا دشمنان ایران کمتر چشم طمع به این آب و خاک که حاصل خون صد‌ها هزار شهید و جانباز و ایثارگر است داشته باشند.

در این بین مقام معظم رهبری نیز همواره بر این نکته مهم تأکید داشته و معتقدند: «انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است، مال نظام جمهوری اسلامی است، همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند، این موجب می‌شود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند».

امام خمینی (ره) نیز در زمان حیات پربرکت خود که در جایگاه مرجعیت تقلید قرار داشت همواره بر واجب بودن مشارکت در انواع انتخابات‌ها تأکید داشتند. ایشان در صحیفه خود فرموده بودند: «یکى از وظایف مهم شرعى و عقلى ما براى حفظ اسلام و مصالح کشور، حضور در حوزه‏‌هاى انتخابیه و رأى دادن به نمایندگان صالح کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسى جهان و سایر چیزهایى که کشور به آن‌ها احتیاج دارد، است». ایشان در جای دیگری نیز گفته بودند: «به زن و مرد و آن کسى که به حد رأى دادن قانونى رسیده واجب است این مسأله که در پاى صندوق‌هاى تعیین رئیس جمهور حاضر بشوند و رأى بدهند ... باید همه شما، همه ما، زن و مرد، هر مکلف همان طور که باید نماز بخواند، همان طور باید سرنوشت خودش را تعیین کند».

ضمن اینکه مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اقشار مختلف مردم در ۲۵ خردادماه سال ۱۳۸۴ نیز همواره انتخابات را به عنوان یک واجب و تکلیف شرعی و الهی قلمداد کرده و مشارکت در آن را ضروری دانسته‌اند و فرمودند: «ملت عزیز ایران، انتخابات را باید اوّلاً به عنوان یک تکلیف الهی و یک تکلیف اسلامی محاسبه کند». یا در جایی دیگر فرموده بودند: «شرکت در انتخابات، هم حق مردم است و هم تکلیف شرعی و واجب شرعی است».

در نهایت مردم باید در تمامی انتخابات‌هایی که در کشور برگزار می‌شود حضور داشته تا مانع از تضعیف ایران شده و با حضور در رای گیری‌ها موجبات افزایش قدرت کشور را فراهم کنند. حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنانی فرموده بودند که «شاید عده‌ای خود من را قبول نداشته باشند، اما مسلماً ایران قوی را بهتر از ایران ضعیف می‌دانند و هر کس تعلق به ایران دارد معتقد است ایران قوی از ایران ضعیف بهتر است».

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها