مدیر حوزه هنری دیجیتال:

رویکرد حوزه هنری دیجیتال عمومی شدن آثار هنری است/ اقتصاد هنرمندان پایدار می‌شود

نادری از ایجاد دسترسی سراسر کشور به گالری‌های دیجیتال حوزه هنری خبر داد و گفت: رویکرد حوزه هنری دیجیتال، عمومی شدن آثار هنری در جهت ایجاد اقتصاد پایدار هنرمندان است.
کد خبر: ۴۶۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸ - 12June 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بستر نمایشگاهی مجازی حوزه هنری امروز در نشستی با حضور «امین نادری» مدیر حوزه هنری دیجیتال و «محمد‌علی شادزاد» مسول نوآوری و فناوری این مرکز معرفی و رونمایی شد.

اقتصاد هنرمندان پایدار می‌شود

نادری در ابتدا با بیان اینکه اتفاق مهمی در حوزه عرضه مجازی آثار تجسمی در حال رخ‌دادن است، اظهار داشت: ضرورت حضور جدی و با برنامه‌ در فضای مجازی برکسی پوشیده نیست و این مسئله امروز بر همگان نمایان شده است.

وی معضلات فضای مجازی را معطوف به شبکه‌های اجتماعی دانست و افزود: اکثر اتفاقات و آسیب‌های مرتبط به فضای مجازی معطوف به استفاده بی‌‌رویه از رسانه‌های اجتماعی است، لذا نباید از نکات مثبت این عرصه غفلت کرد همانطور که رهبر انقلاب اسلامی اشاره فرمودند این فضا، فرصتی به عظمت انقلاب اسلامی است که باید از آن بهره جست.

این فعال فضای مجازی تصریح کرد: استفاده از فضای مجازی در زندگی روزمره به قدری است که ما به وسیله ابزارهای مجازی درخواست ماشین برای سفر ثبت می‌کنیم و غذا تهیه می‌کنیم لذا نباید از این ظرفیت که وارد زندگی شده غفلت شود. آمارها نشان می‌دهد هر فرد سه تا پنج ساعت در این فضا وقت صرف می‌کند درحالی که ما در گذشته وقتی حرف از کتاب مجازی می‌زدیم بسیاری معتقد بودند مطالعه‌مجازی موجب ضعف چشم می‌شود که البته چنین مشکلی واقعیت دارد اما بحث و تاکید ما استفاده درست از این ظرفیت است.

مدیر حوزه هنری مجازی به اخبار زرد و آفت‌ها و ناهنجاری‌های فضای مجازی که موجب کلافگی می‌شود اشاره کرد و گفت: حضور مداوم و بدون برنامه در فضای مجازی همانند فردی خواهد بود که مداوم غذای فست‌فودی مصرف می‌کند و نیازهای بدن او برطرف نمی‌شود لذا برنامه منسجم در این عرصه ضروری است.

نادری گالری‌های مجازی را فرصتی برای عمومی شدن هنر دانست و ادامه داد: ما امروز با استفاده از ظرفیت گالری‌های مجازی که در حوزه هنری دیجتال به‌وجود آمده است خواهیم توانست آثار مهم تجسمی را ببینیم و حضور در فضای مجازی را هدف‌مند کنیم. هنرهای تجسمی از جمله اصیل‌ترین هنرهایی هستند که ما در عرصه مدیا برای عرضه آنن‌ها دچار مشکل و محدودیت بودیم چراکه نمایش آن‌ها محدود به اکران چند هفته‌ای در گالری‌های پایتخت است و این موضوع فرصت برابری برای همه مخاطبین نیست.

وی افزود: گالری‌های سه بُعدی با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز تحت عنوان گالری‌های آنلاین حوزه هنری امکانی برای دیده شدن و شناسنامه‌دار شدن آثار هنرمندان تجسمی خواهد بود. مهم‌ترین ماموریت حوزه هنری دیجیتال در دسترس بودن فعالیت‌های هنری خواهد بود؛ اتفاقی که در زمینه کتاب و فیلم و نمایش‌های خانگی زیرساخت‌های خوبی برای آن رقم زدیم.

حوزه هنری دیجیتال محتوای پاک و استاندارد ارائه می‌کند

مدیر حوزه هنری مجازی تاکید کرد: بستر گالری‌های مجازی به بستر فروش آثار مجازی وصل خواهد شد؛ اتفاقی که در نمایشگاه فروش کتاب مجازی رقم خورد. این نمایشگاه طبیعتا پیچیدگی‌های خاصی را خواهد داشت اما این بستر به درآمد پایدار هنرمندان کمک خواهد کرد. هنرمندان سراسر کشور که تمایل به عرضه آثارشان را دارند می‌توانند اثر مورد نظرشان را به ما ارائه دهند. ما در حوزه هنری دیجیتال به مصرف هنری مخاطبین در عرصه دیجتال کمک می‌کنیم. خانواده‌ها اگر به این محتوای سالم، پاک و استاندارد رجوع کنند، پشیمان نخواهند شد.

استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در گالری‌های حوزه هنری

در بخش پایانی این نشست، «محمد‌علی شادزاد» مدیر نوآوری و فناوری‌های حوزه هنری درخصوص ویژگی‌های این نمايشگاه عنوان کرد: در این اتفاق گالری‌های ابوالفضل عالی، خانه عکاسان یک و دو، با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده طراحی شده است.

وی افزود: حوزه هنری دیجیتال بر روی سایتی که تهیه شده صفحاتی را برای تمام استان‌ها در نظر گرفته تا تمام استان‌ها بتوانند آثارشان را به‌صورت مجازی معرفی کنند. همچنین در آینده این اتفاق موجب درآمد پایدار هنرمندان حوزه تجسمی خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها