مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی مطرح کرد؛

جشنواره ملی «فانوس» فرصتی ارزشمند برای نشر فرهنگ دفاع مقدس

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: خراسان رضوی این ظرفیت را دارد که ضمن ایفای یک نقش ملی، سطح و شأن جامعه هنری خود را نیز در خلال جشنواره‌های ملی رشد دهد و لذا پنجمین دوره جشنواره ملی فانوس، اهمیت مضاعفی خواهد داشت.
کد خبر: ۴۶۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳ - 15June 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در جلسه کمیته هنری و سینمایی شورای هماهنگی حفظ آثار که با محوریت جشنواره ملی فانوس و با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی نیروهای مسلح استان برگزار شد، اظهار داشت: میزبانی خراسان رضوی از یک جشنواره ملی، گامی رو به جلو در راستای احراز هویت فرهنگی این استان است.

وی افزود: حدود 10 جشنواره در حوزه‌های ادبی، پژوهشی، فرهنگی و تقریبی برگزار می‌شود و استان خراسان رضوی به دلیل ظرفیت‌های فرهنگی بسیار، می‌تواند نقش آفرینی مؤثرتری در این عرصه‌های هنری داشته و حتی در مقاطعی میزبان و برگزارکننده این جشنواره‌های ملی باشد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی با تأکید بر لزوم معرفی کارنامه درخشان فرهنگ خراسان در سطح ملی خاطرنشان کرد: این توانمندی و ظرفیت وجود دارد که خراسان رضوی به عنوان میزبان دوره‌ای جشنواره‌های ملی شاخص نظیر جشنواره فرهنگی هنری یوسف و جشنواره فانوس مطرح باشد و این موضوع می‌تواند زمینه را به گونه‌ای ایجاد کند که ضمن ایفای یک نقش ملی، سطح و شأن جامعه هنری استان نیز رشد یابد.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس، استان‌های خراسان با ایفای نقش یک دهم، حماسه جاودانی در جبهه‌های عزت و شرف خلق کردند. در واقع حضور مجاهدان جامعه ایثارگری خراسان در آن ایام به گونه‌ای بود که به طور متوسط، از هر 10 رزمنده ایرانی یک نفر خراسانی بوده و این موضوع مؤید یک ظرفیت سرشار برای بهم آمیختن فرخنده فرهنگ ایثار و شهادت با مبادی هنری در این خطه است.

یوسفعلی‌زاده تصریح کرد: بالغ بر سه هزار اثر به دبیرخانه استانی جشنواره فانوس ارسال شد. این رقم در جشنواره یوسف از 600 اثر نیز فراتر رفت و درحالی که در استان‌های دیگر، آمار مشارکت بسیار کمتر از این بود، جامعه هنری ما به خوبی نسبت به تاریخ حماسه آفرینی‎های رزمندگان یگان‌های رزم خراسان ادای دین کردند.

این مسئول عنوان کرد: دفاع مقدس یک امر همگانی و فرابخشی است که در نشر ارزش‌های آن، همه جریان‌ها و نهادها مسئولیت دارند لذا با هماهنگی کمیته هنری و سینمایی، امیدواریم تا ساختار و دستورالعمل کمیته‌های فرعی در اسرع وقت معین و جلسات مستمر ستاد اجرایی و شورای هماهنگی برگزار شود تا ضمن تدوین فهرست دقیقی از اهداف، برنامه‌ها و رویکردهای جشنواره امسال، شاهد برگزاری هرچه باشکوه‌تر این آوردگاه فرهنگی هنری باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار