حضور حداکثری، اقتدار ملی/ یادداشت

انتخابات ۱۴۰۰ و ظهور گفتمان دولت تحول‌گرا و کارآمد

ایده دولت تحول‌گرا، جوان، کارآمد و حزب‌اللهی که بار‌ها در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی دیده می‌شود باید در قالبی تبدیل به یک نظریه علمی شده تا زمینه فرآیندسازی و تبیین آن فراهم شود.
کد خبر: ۴۶۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰ - 17June 2021

انتخابات ۱۴۰۰ و ظهور گفتمان دولت تحول‌گرا و کارآمدگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ داوود عامری؛ نظر به مطالبات مردم، رویکرد کاندیدا‌ها و با توجه به آنچه که از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مستفاد می‌شود، لازم است یک نگاه حتی گذرا به ویژگی‌های دولت در تراز گفتمان و نیاز کشور داشته باشیم تا انتخاب اصلح براساس آن صورت گیرد.

البته در این مسیر راه دشواری در پیش است، اما باید در حد توان به شناخت آن پرداخت.

ایده دولت تحول گرا، جوان، کارآمد و حزب‌اللهی که بار‌ها در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز دیده می‌شود باید در قالبی تبدیل به یک نظریه علمی شود تا زمینه فرآیندسازی و تبیین آن فراهم شود.

ایشان می‌فرمایند: «من البته همچنان که قبلاً هم در سال گذشته تأکید کردم و مکرر هم گفته‌ام به دولت جوان و حزب‌اللهی معتقدم و به آن امیدوارم و البته دولت جوان صرفاً به معنای این نیست که باید یک رئیس دولت جوان، آن هم مثلاً جوان به معنای ۳۲ ساله داشته باشد؛ نه، دولت جوان، [یعنی] یک دولت سرِ پا و بانشاط و آماده‌ای که در سنینی باشد که بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و از کار افتاده نباشد؛ منظور این است. بعضی‌ها تا سنین بالا هم به یک معنا جوانند؛ حالا همین شهید عزیزی که شما از او اسم بردید -شهید سلیمانی ...» با نگاه به مفاهیم مندرج در مطلب بالا و دیگر نکاتی که ایشان در موقعیت‌های دیگر به آن اشاره کرده‌اند، می‌توان نظریه گفتمانی را به شرح زیر دانست:

نظریه گفتمانی حرکت انقلاب و تجربیات آن در گام اول و تحولات مستمر آن و نیاز‌های حکومت اسلامی در عرصه‌های جدید با نگاه به آینده و تهدیدات پیشرو، ساخت یک دولت با نگاه به تجربه گرانسنگ یاران انقلاب همراه با نسل جدیدی از مدیران جوان، متعهد و انقلابیِ پرتحرک، با نشاط، دارای اعتماد به نفس و ریسک پذیر را ضروری ساخته است که آن را به اختصار دولت جوان کارآمد، با نشاط و حزب اللهی می‌نامیم که برای ایجاد درک درست از آن می‌توان ویژگی‌هایی را بر آن شمارش کرد.

ویژگی‎‌ها:

لازمه دقیق شدن این نظریه، برشماری ویژگی‌های این دولت است تا بر اساس آن تبیین مفهومی بهتری صورت گیرد. به برخی از آن ویژگی‌ها با تأسی به اندیشه‌های امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، نخبگان انقلاب و مطالبات مردم اشاره می‌کنیم:

۱. مومن، متعهد و ولایت پذیر
ولایت پذیری را می‌توان اولین ویژگی دولت جوانان حزب اللهی برشمرد، چرا که یکی از ارکان اصلی حاکمیت، ولایت پذیری است. دولتی که با نگاهی اعتقادی و برخاسته از باور و تعهد به آموزه‌های اسلامی و ولایت مطلقه فقیه شکل بگیرد و به منویات، ولی امر مسلمین آن اهتمام داشته باشد، ولایت پذیری در عمل دارد.

۲. متخصص و با دانش

تخصص و تعهد، لازمه پیشرفت در حوزه‌های مختلف است. دولت جوان حزب اللهی باید دولتِ دانایان و حرکت آن‌ها دانش بنیان باشد تا زمینه تحقق اهداف فراهم شود. شعار برای ایجاد شور و حرکت لازم است، اما حرکت باید با ابتنای بر تخصص و تجربه باشد.

۳. بدنه جوان، عاقل و خردمند

نیروی جوانی و انرژی خدادادی آن، واقعاً لازمه حضور در کار‌های سخت، به خصوص کار‌های اجرایی است. اما اجرا باید مبتنی بر عقل و خرد جمعی و برنامه ریزی دقیق علمی پیش برود تا موجب کارآمدی و انسجام میان کارگزاران شود. بی شک این مسیر نیاز به حضور مشاوران و کارشناسان مجرب، است. دولت جوان، دولت ریسک کورکورانه نیست، دولت تعمیم عقلایی و حرکت با تمام انرژی است.

۴. با اراده و دارای انگیزه بالا برای خدمت

تا زمانی که در مسئولان انگیزه خدمت و باور به خدمت‌رسانی به عنوان یک وظیفه الهی و انسانی نهادینه نشده باشد، امکان انجام وظایف و تلاش و کوشش برای موفقیت در آن‌ها دیده نخواهد شد. انگیزه، مهمترین موتور محرکه یک حرکت انقلابی است. البته این انگیزه باید از روحیه ایمانی و انقلابی افراد مبتنی بر خدمت خداپسندانه به ملت باشد.

۵. مدیر و مدبر

دولت جوان حزب اللهی نباید زمینه اقدامات غیر مدبرانه و حضور افراد با نگاه مدیریتی ضعیف را فراهم کند، بلکه محلی برای حضور نیروی مدیر و مدبر جامعه است که ضمن بهره گیری از نیروی جوانی، با بهره گیری از دانشِ روز و همراهی افراد مجرب و با تجربه کارنامه‌ای درخشان در عرصه خدمت از خود بر جا بگذارند. نحوه انتخاب افراد و شیوه مدیریت در این دولت مهم است.

نگاهی به برخی مسایل در کشور نشان می‌دهد که نقش مدیریتی در آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. یک دولت مدیر و مدبر، می‌تواند بسیاری از کار‌های بزرگ را با هزینه‌های کم ساماندهی نمایند، لذا مدیریت درست و علمی، لازمه دولت جوان حزب اللهی برای تحقق اهداف آن است.

۶. دوراندیش و مشورت پذیر

دولت جوان حزب اللهی باید با نگاه آینده نگرانه، قدرت پیش‌بینی و پیش دستی در تهدیدات و فرصت پیش رو را در خود فراهم کند و با بهره گیری از نظرات و دانش کارشناسان و مجربین، ضریب موفقیت خود را افزایش دهد. دولت جوان حزب اللهی باید خود محوری را رها کرده به مشورت هوشمندانه توجه جدی کند. باید گفت که به هر میزان مشورت پذیرتر و تصویری دقیق‌تر از روند‌ها و آینده داشته باشیم، به همان اندازه امکان موفقیت در برنامه‌ها بیشتر می‌شود.

۷. متواضع و مردمی

متاسفانه یکی از آسیب‌های جامعه کنونی ما، فاصله بین مردم و مسئولان است. مسئولان برای قاطبۀ مردم دست نیافتنی شده¬اند، لذا در جریان مشکلات به طور ملموس نیز قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر در نظام اسلامی مردم، ولی نعمت هستند و تواضع و مردمی بودن، آن‌ها را محبوب دل‌های مردم می‌کند که نتیجه آن مشارکت و حس تعلق بیشتر مردم خواهد بود و این بهترین حمایت نسبت به یک دولت برای طی مسیر پیشرفت و تعالی است.

۸. با نشاط و پرتحرک

نشاط و تحرک، انتظار به حقی است که از دولت جوان حزب‌اللهی انتظار می‌رود. این نشاط دولت، جامعه را نیز با نشاط کرده و کشور را آماده تحول در مسیر پیشرفت و توسعه می‌کند. البته این نشاط باید در کار مداوم و پرکاری جلوه کند تا باورپذیر باشد.

۹. معتقد به کار گروهی و بهره‌گیری از همه استعداد‌ها

جناح‌گرایی و کوچک کردن دایره همکاران دولت، دست آن را در استفاده از استعداد‌ها محدود می‌کند. یکی از راه‌های تقویت کارآمدی دولت، ایجاد شرایط مساعد برای بهره گیری از توانایی همه گروه‌ها و اقشار جامعه در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها است. اهداف نظام اسلامی، بلند، دشمنی‌ها زیاد و کار سخت است و نیاز دارد تا از همه استعداد‌ها استفاده گردد. این اقدام ضمن ایجاد فرصت‌های فراوان و کاستن از اختلافات، موجب انسجام اجتماعی بیشتری نیز خواهد شد.

۱۰. کارآمد، گره‌گشا و مجرب

کارآمدی، یعنی نتیجه حاصل از یک گفتمان درست. یک گفتمان وقتی می‌تواند تداوم داشته باشد که فرهنگ و رفتار و عمل حاصل از آن در کارآمدی و گره گشایی مشکلات کشور خود را نشان دهد. در دولت جوانان حزب اللهی باید واژگان: ما نمی‌توانیم و نمی‌شود به «ما می‌توانیم» تبدیل شود.

۱۱. سالم، صادق و پاک دست

صداقت و سلامت نفس و پاکدستی، آرزو‌های همگانی و یک وظیفه شرعی و انقلابی برای همه دولت‌ها است و دولت جوان انقلابی باید مصداق عینی آن باشد. بخصوص که در سال‌های اخیر تصویر عمومی و ذهنی جامعه با غفلت بعضی کارگزاران و سیاه نمایی دشمنان و خطا‌های راهبردی در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای، این ذهنیت آسیب دیده را تشدید کرده است که باید ترمیم شود.

۱۲. انتقاد پذیر و خود اصلاح

قدرت خود اصلاحی و توجه به انتقادات، یعنی پیمودن مسیر ترقی در تمام مراحل و کاستن از هزینه اشتباهات. پذیرش انتقادات زمینه همراهی جامعه کارشناسان را فراهم می‌کند و مقابله با آن نخبگان و کارشناسان را از دولت و نظام جدا می‌کند. نظامی که جامعه نخبگی و مرجع خود را از دست بدهد، سپر و سلاح خود را انداخته و به شدت آسیب پذیر می‌شود.

۱۳. بصیر، دشمن شناس و دشمن ستیز

دشمنی نظام استکباری با انقلاب اسلامی، تمامی ندارد، لذا این دشمن غدّار در شکل‌ها و با روش‌های مختلف اهداف خود را پیش می‌برد. بصیرت و دشمن شناسی دولت جوان حزب اللهی را از خطرات مصونیت می‌بخشد.

۱۴. شجاع و ریسک پذیر

مقابله شجاعانه در برابر دشمنان و قدرت ریسک پذیری در برنامه‌های بزرگ، دولت را از حرکت لاک پشتی خارج و بسیار زودتر از تصور، مشکلات را حل و فصل خواهد کرد. یکی از برجستگی‌های این گفتمان در دولت جوان حزب‌اللهی را باید در ریسک پذیری منطقی جستجو کرد. همان روحیه جهادی، شجاع و ریسک پذیر است که کار‌های ناممکن را ممکن می‌کند و کشور برای پیمودن راه ترقی و رشد واقعی به آن نیاز دارد.

۱۵. طرفدار عدالت و سعادت بشر در جهان

ارزش‌های والای انسانی از مهمترین آموزه¬های انبیای الهی و نبی مکرم اسلام است، در نتیجه دولت جوان حزب اللهی، باید دولتی بر اساس آرمان¬های انقلاب اسلامی و دنبال کننده ارزش¬های اسلامی، انسانی و جهانی باشد تا پیشرو و جذاب دیده شود و در تلاش برای عدالت‌گستری و خواهان سعادت برای همه انسان¬ها باشد، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «حکومت علوی بشر را به عدالت، آرامش، ایمان به معنویت، صفا و برادری، صلح و دوستیِ حقیقی می‌رساند» (۱۳۸۱/۰۱/۹).

۱۶. طرفدار از بین رفتن زمینه‌های استعمار

نظام‌های سلطه، در طول تاریخ از طریق استعمار ملت‌ها و امروزه با توسل به روش‌های نوین استعماری، ملت¬ها را از رسیدن به صلح و عدالت و رفاه محروم کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی ظلم ستیزی و مقابله با نظام استکباری بوده و این رویکرد تبدیل به یک خصیصه برجسته و جامعه پذیر و جهانی شده است، به همین سبب انقلاب اسلامی طرفداران زیادی در جهان دارد که می‌تواند پیشران موثری برای برنامه‌های کشور باشد. پس دولت جوان حزب اللهی هم به جهت بهره مندی از مزیت استکبارستیزی، باید این ویژگی را حفظ کرده و با هوشمندی بر آن تاکید کند. دولتی که آموزه‌های اصیل اسلامی سرلوحه افکار، اندیشه‌ها و عملکرد آن باشد، تمام تلاش خود را برای از بین بردن زمینه‌های استعمار و سلطه نظام استکباری به کار خواهد گرفت.

۱۷. طرفدار اقتدار و بالندگی کشور

راه برون رفت کشور از مشکلات و ناامید شدن دشمن از رویارویی با ما در گرو قوی شدن و دستیابی به قدرت بازدارندگی در همه زمینه‌های فرهنگی، دفاعی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دانشی است که هم جنبه‌های زیبایی شناختی ما را افزایش می‌دهد و هم سیمای کشور را مقتدر نشان می‌دهد. از ویژگی‌های فرهنگی ایرانیان این است که کشور خود را مقتدر و قابل افتخار می‌خواهند.

۱۸. طرفدار ایرانیان و همراه دوستداران انقلاب و مسلمانان در جهان

سالهاست که دشمنان نظام سعی کرده اند از طریق تبلیغات گسترده، طوری القا نمایند که نظام اسلامی ارزشی در خور و شایسته برای مردم ایران قائل نیست و اهمیتی به ایرانیان به خصوص ساکن در نقاط دیگر جهان نمی‌دهد؛ لذا دولت جوان حزب‌اللهی، هم برای بهره گیری از توانمندی‌های همه ایرانیان برای پیشبرد کشور و هم از آن جهت که تمامی ایرانیان و طرفداران ایران اسلامی سرمایه ارزشمند نظام هستند، باید به همۀ ایرانیان احترام و توجه جدی داشته باشد و برای آن برنامه داشته باشد.

به هر صورت بزرگترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن و برای انقلاب‌ها یاران و همراهان آن است؛ بنابراین لازمه یک انتخاب خوب و اصلح برای تشکیل یک دولت تحول گرا و کارآمد، رئیس جمهوری است که این رویکرد را قبول داشته و کارنامه اش نیز بر آن گواهی دهد. کسی که مؤمن، کارآمد، عدالت گستر، شجاع و پر تلاش باشد و برای رسیدن به اهداف خسته نشود و با مشکلات روبرو شده و آن‌ها را از مسیر زندگی ملت بردارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار