امام جمعه گناوه مطرح کرد؛

حفظ کرامت انسانی از ویژگی‌های سیره امام رضا (ع)

«رکنی حسینی» گفت: اصل عدم رد محتاج و کمک و دستگیری دیگران در نیازهای اقتصادی و غیر اقتصادی از ویژگی‌های در سیره آن حضرت در حفظ کرامت انسانی است.
کد خبر: ۴۶۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲ - 22June 2021

کمک به دیگران از ویژگی‌های سیره امام رضا (ع) در حفظ کرامت انسانی استبه گزارش دفاع‌پرس از بوشهر، حجت الاسلام «سید عبدالهادی رکنی حسینی» امام جمعه گناوه امروز در نشست مجازی شناخت سیره رضوی با موضوع «کرامت انسانی در سیره رضوی» اظهار داشت: اجر نهادن به حقوق انسانی از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و عالمان در فرهنگ‌های مختلف بوده است، از این رو امروزه همگی بر اصل عدم تبعیض و برابری انسان‌ها توافق دارند.

وی گفت: حضرت امام رضا (ع) بر این باور بودند که انسان‌ها بندگان خدا هستند و منشأ کمال الهی ایشان ارتباط با خداوند و دست یابی به فضیلت‌های انسانی است و ملاک برتری افراد بر یکدیگر نه رنگ، نژاد و سرمایه و جایگاه اجتماعی بلکه ارتباط با خداوند است.

حجت الاسلام رکنی حسینی افزود: وجود مبارک امام رضا (ع) و چهره گشاده آن حضرت و متانت و مهربانی که از ایشان در تاریخ به فراوانی یاد شده است و این متانت ایشان و تکریم و مهربانی با انسان‌ها باعث شده بود که مردم بدون مشکل و واسطه آن حضرت را پناه خود می‌دانستند و مشکلات خود را با امام رئوف در میان می‌گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) مهربانی و محبت با مردم را نیمی از عقل معرفی فرموده‌اند اظهار داشت: اهمیت رأفت و مهربانی و تکریم با مردم و عشق و محبت نسبت به مردم در زیارتنامه آن حضرت نیز مورد توجه قرار گرفته است و در زیارتنامه آن حضرت اینگونه به ایشان سلام می‌دهیم «سلام بر امام مهربانی ها».

امام جمعه گناوه خاطرنشان کرد: مطابق سیره حضرت امام رضا (ع) انسان‌ها از نظر حقوق جامعه و رعایت شرف انسانی نسبت به هم برتری ندارند و امام (ع) مراعات کرامات انسانی نسبت به پیروان نه تنها دین اسلام بلکه ادیان و فرق مختلف را مدنظر قرار داده و رفتار آن حضرت با آنها عاقلانه، عادلانه و مبتنی بر انصاف، انسانیت و مهرورزی بوده است.

حسینی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های امام رضا (ع) و سیره رضوی اصل تواضع است و امام رضا (ع) با مردم بسیار متواضع بود و متواضعانه رفتار می‌کرد تصریح کرد: با مطالعه در سیره حضرت امام رضا (ع) مشاهده می‌شود که آن حضرت همه انسان‌ها را با دیده محبت و رأفت و کرامت انسانی می‌دیدند و برای ایشان مسلمان و غیر مسلمان در این جهت فرقی نمی‌کند.

امام جمعه گناوه اظهار داشت: نیکو سخن گفتن از دیگر ویژگی‌هایی است که در سیره امام رضا (ع) نقل شده است و آن حضرت نیکو سخن می‌گفتند و هیچگاه دیده نشد که با سخن خود بر کسی جفا کند، آن حضرت سخن کسی را قطع نمی‌کرد تا فرد از گفتار خود فارغ می‌شد.

وی گفت: اصل عدم رد محتاج و کمک و دستگیری دیگران در نیازهای اقتصادی و غیر اقتصادی از ویژگی‌های در سیره آن حضرت در حفظ کرامت انسانی است و و در سیره امام رضا دیده نشده که شخصی که درخواست کمک می‌کند و محتاج و نیازمند بوده باشد امام او را رد کرده باشد.

امام جمعه گناوه ادامه داد: حفظ حقوق همسایگان یکی از مهمترین بایسته‌های اخلاقی یک مسلمان است و احترام به همسایگان از ویژگی‌های سیره امام رضا (ع) است که در سیره آن حضرت موج می‌زند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها