با شاعران انقلاب/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«یوسفعلی میرشکاک»؛ حفاظت از انقلاب اسلامی با نگاه یک معترض

یوسفعلی میرشکاک از جمله شاعرانی است که جایگاه ویژه‌ای در شعر انقلاب و بویژه شعر دفاع مقدس دارد؛ نامی است که به‌محض شنیدن آن چهره‌های متنوعی از یک حضور مستمر و یک حنجره معترض را به یاد می‌آورد.
کد خبر: ۴۶۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵ - 23June 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، یوسفعلی میرشکاک از شاعران و نویسندگان برجسته کشورمان است که بیستم شهریور ۱۳۳۸ در روستای «خیرآباد معلا» از توابع شوش خوزستان (طایفه ساکی چهارلنگ بختیاری) متولد شده است.

وی که در زادگاه خود خواندن و نوشتن را آموخته، شاهنامه‌ خوانی‌های پدرش تاثیری عمیق در او بر جای گذاشت به نحوی که از سال‌های نوجوانی میل پایان ناپذیر به مطالعه و خواندن پیدا نمود و در جستجوی کتاب‌های تازه بر می‌آمد. در زمان تحصیل در دبیرستان که وی مصادف با حوادث انقلاب بود، به دلیل شعارهای سیاسی، ماموران خانه پدریش را مورد بازرسی قرار دادند و به همین خاطر بخش زیادی از کتاب‌هایش از بین رفت.

اندک زمانی پس از انقلاب بود که راهی تهران شد و در آنجا به حلقه شاعران نوپای انقلابی پیوست و از همان زمان به عنوان شاعری با زبان محکم و حماسی در میان دیگران شناخته شد. نگاه نافذ و گیرا و صدای پرطنین‌اش باعث می‌شد در هر مجلسی که به شعرخوانی می‌‌پردازد، خیلی زود شناخته شود و نام و چهره‌‌اش در اذهان بماند.

«یوسفعلی میرشکاک»؛ از حفاظت از انقلاب تا نقد بی

میرشکاک از جمله شاعرانی است که جایگاه ویژه‌ای در شعر انقلاب و بویژه شعر دفاع مقدس دارد. میرشکاک نامی است که به‌محض شنیدن آن چهره‌های متنوعی از یک حضور مستمر و یک حنجره معترض را به یاد می‌آورد. او علاوه بر اینکه با سلاح شعر به دفاع از ارزش‌های انقلاب پرداخته، با نوشتن مقالات نیز بارها به تعقیب مهاجمین و محاربین با انقلاب پرداخته و هیچگاه بر سر اصول انقلاب و کشور مماشات نکرده است.

او همواره مثل یک دیده‌بان، ارزش‌های انقلاب و دستاوردهای آن را زیر ذره بین نقد و نظر قرار داده و هیچ کوتاهی را برنتافت و هنرمندان را که در صف شعر انقلاب و به‌ویژه شعر جنگ و دفاع مقدس همگام و همراه بودندرا  یاری کرد. حتی در آغاز جنگ و در روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه‌ای با عنوان «صدای سرخ شاعران مسلمان» و صفحه ادبیات آن ایام، علاقه‌مندان زیادی را با مفاهیم شعر آشنا ساخت.

میرشکاک اشعار شاعران جوان را در آن ایام نقد می‌کرد و در وادی اوزان و عروض قافیه و در عرصه صور خیال آنان را یاری می‌داد. وی از اوایل سال ۵۸ تا سال ۶۰ از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نکرد.

عاشق رنگ می‌شناسد

نه از درنگ چیزی می‌فهمد

 نوروز رنگ و درنگ است

نوروز باستانی ما

نوروز کربلاست

امسال سال چندم عشق است؟ در این شعر شاعر شوریده زمانه ما با زبان شعر می‌گوید عاشق رنگ را نمی‌شناد و  هیچ اعتنایی به درنگ ندارد، ولی نوروز روز رنگ است و روز رنگ. نوروز روز باستانی و قدیمی ماست، روز تازه کربلاست. آنچنان که ما عاشقان قدیمی و دیرین هر وقت روبروی مرگ بایستیم، آن روز، روز ماست. امسال سال نایب امام زمان است، سال روشن وحدت است، سالم موعود و سرشار از بوی ایمان است، سال سرشار از حضور شهیدان است.

«یوسفعلی میرشکاک»؛ از حفاظت از انقلاب تا نقد بی

ما عاشقان قدیمی

هر گاه از پشت زین بیفتیم

هرگاه اسب حادثه را زین کنیم

 هر گاه مردگ را بنشینیم روبرو

آن روز، روز ماست

امسال سال خمینی است

سال ظهور

سال حضور خدا

در بیعت دوباره ما مردم

با نایب امام زمان

امسال سال محو تفرقه افکن

سال زلال وحدت مردم

سال مبارک موعود

لبریز عطر ایمان

سرشار از حضور شهیدان خواهد بود

یوسفعلی میرشکاک گذشته از هنر شاعری و نویسندگی در عرصه مطبوعات نیز در روزنامه‌های جمهوری اسلامی، کیهان، ابرار و مجلات زن روز، سوم مهر و مرزداران اقدام به نوشتن مقالات گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، طنز، تحقیق و پژوهش کرده است و تاکنون بیش از صدها مقاله فاخر از او منتشر شده است.

کتاب «در سایه سیمرغ»، مجموعه مقالات او در خصوص فردوسی است. اکثر غزل‌های این شاعر در فضای سبک هندی است. او کتاب مثنوی محیط اعظم مولانا بیدل دهلوی را نیز به تصحیح و تحشیه درآورده است.

«یوسفعلی میرشکاک»؛ از حفاظت از انقلاب تا نقد بی

در انتظار تو مژگان به چشم من گل کرد

زبان ز بردن نام تو در دهان گل کرد

شهید عشق در حشر یک چمن لاله است

که وقت خفتنش اندر لحد کفن گل کرد

کمال لاله در این دشت داغ بی‌رنگی است

به پیش تیغ تو چون اب، خون من گل کرد

خیال زخم تو شاید به خواب باغ گذشت

که صد چراغ به داغ تو در چمن گل کرد

ز فیض صحبت خونین دلان مشو غافل

اویس دید عقیقی که در یمن گل کرد

چگونه چشم زلیخا حیا کند یوسف!

که چشم پیر من از پیرهن گل کرد

تاکنون آثاری همچون مجموعه شعر قلندران خلیج، غزلیات بیدل، از چشم اژدها، ستیز با خویشتن و جهان، ماه و کتاب، مثنوی محیط اعظم بیدل، از زبان یک یاغی، اجمال و تفصیل، توسعه و اباحه، گزیده ادبیات معاصر، گزیده غزل جوان امروز و مجموعه رباعی از یوسفعلی میرشکاک منتشر شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار