گزارش دفاع پرس از آخرین تحولات یمن؛

آتش بس 5 روزه عربستان تنها 1 ساعت/ سازمان ملل خواستار پایبندی به توافق آتش بس شد

منابع آگاه اعلام کردند که یک ساعت بعد از اجرایی شدن آتش بس انسانی درگیری‌ها در تعز از سر گرفته شده و شبه نظامیان حامی منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و گروه‌های حوثی با یکدیگر درگیر شده‌اند.
کد خبر: ۴۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ - 13May 2015

آتش بس 5 روزه عربستان تنها 1 ساعت/ سازمان ملل خواستار پایبندی به توافق آتش بس شد

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، بامداد روز پنجشنبه 6 فرودین عربستان به بهانههای مختلفی همچون بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت و خلع سلاح انصار الله و طرفداران آن، اقدام به تجاوز نظامی علیه این کشور کرد، اما خوشبختانه با مقاومت مردم، ارتش و جنبش انصارالله یمن، سعودیها نتوانستند به  اهداف پیدا و پنهان خود برسند.

عربستان سعودی بعد از 27 روز بمباران هوایی کلیه تاسیسات حیاتی از جمله بیمارستانها و فردگاهها سر انجام سهشنبهشب اول اردیبهشت، پایان تجاوز نظامی موسوم به عملیات «طوفان قاطعیت» علیه یمن را اعلام کرد که این حمله متجاوزانه عربستان بیش از 2500 کشته و بیش از 3000 زخمی برجای گذاشت که سازمان ملل این هفته ریاض را به نقض قوانین جنگی و بمباران بیهدف مناطق مسکونی یمن متهم کرد. اما همزمان با اعلام پایان طوفان قاطعیت از آغاز عملیاتی جدید موسوم به «بازگرداندن امید به یمن» خبر داد که تا به امروز همچنان ادامه دارد.


براساس این گزارش وزرای خارجه عربستان و آمریکا روز پنجشنبه در یک نشست خبری در ریاض بر آتشبس 5 روزه در یمن تاکید کردند و قرار شد که آتش بس برای توقف تجاوزات عربستان سعودی به یمن سهشنبه شب راس ساعت 23 به وقت محلی به مدت 5 روز اجرا شود.

** اعلام آتش بس رسمی از سوی عربستان و نقض آن

بنابرگزارش پایگاه اینترنتی شبکه العربیه، احمد العسیری سخنگوی سعودی ائتلاف متجاوز به یمن آغاز آتش بس 5 روزه را اعلام کرد و وعده داد که ریاض به این «آتشبس انساندوستانه» پایبند بماند.

این وعده پایبندی به آتشبس از سوی عربستان سعودی در حالی مطرح میشود که این کشور دو هفته قبل نیز اعلام کرده بود که به حملات در یمن پایان میدهد، اما منابع آگاه اعلام کردند که یک ساعت بعد از اجرایی شدن آتش بس انسانی درگیریها در تعز از سر گرفته شده و شبه نظامیان حامی منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و گروههای حوثی با یکدیگر درگیر شدهاند.

از سوی دیگر خبرنگار شبکه المیادین نیز اعلام کرد که جنگندههای ائتلاف سعودی آتش بس را یک ساعت بعد از اجرای آن نقض کرده و چهار حمله هوایی به صعده و حجه داشتند.

** سازمان ملل خواستار پایبندی به توافق آتش بس در یمن شد

این در حالی است که شورای امنیت از طرح عربستان و دولت یمن برای برقراری آتش بس انسانی در یمن استقبال کرد و از طرفهای درگیر در این کشور خواست به این آتش بس احترام بگذارند. در بیانیه شورای امنیت به شدت به پیامدهای انسانی خطرناک ناشی از ادامه خشونتها در یمن ابراز نگرانی شده است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف باید عملیات نظامی خود را به صورت شفاف و قابل اعتماد در زمان اجرای آتش بس متوقف کنند و اجازه دهند کمک های بشردوستانه از جمله مواد غذایی و دارویی و سوخت به دست غیرنظامیان برسد.

شایان ذکر است که از زمان آغاز جنگ عربستان و مشارکت 9 کشور عربی علیه یمن، بیش از 12 میلیون یمنی در معرض ناامنی غذایی قرار گرفته اند.
 

انتهای پیام/ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار