رئیس مرکز توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی:

فضای مجازی فرصت مناسبی برای مقابله با تحریف دفاع مقدس است

سرهنگ «حیدری» گفت: می‌توان از ظرفیت ارتباطی فضای مجازی برای مقابله با تحریف دفاع مقدس استفاده کرد؛ مشروط بر اینکه محتوای تولیدی ما کوتاه، هنرمندانه، گویا و به گونه‌ای باشد که گره‌ای از شبهات جوانان باز کند.
کد خبر: ۴۶۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲ - 01July 2021

سرهنگ «حمید حیدری» رئیس مرکز توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد با تأکید بر اینکه اهمیت فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که اگر در مقام رهبری جهان اسلام قرار نداشتند، قطعاً در عرصه فضای مجازی فعالیت می‌کردند و این امر به خوبی مؤید اهمیت این فضا در راستای مقابله با تهدیدات فرهنگی دشمن است.

وی افزود: امروزه حتی آموزش و پرورش کشور نیز کلاس‌های تدریس خود را در فضای مجازی برقرار کرده است و لذا اگر بنا داریم تا در راستای تاباندن تلألوهایی از گنجینه فرهنگی هشت سال دفاع مقدس بر همه عرصه‌های زندگی امروزی جوانان گام برداریم، فضای مجازی بهترین راه برای نیل به نتیجه، یک میانبر تمام عیار و یک فرصت طلایی است.

رئیس مرکز توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای خاطرنشان کرد: برنامه سالیانه جامعی به تفکیک اقتضائات هر استان تدوین شده است که ایجاد روزشمار دیجیتال دفاع مقدس از جمله این برنامه‌هاست. در این روزشمار، عملیات‌های دفاع مقدس به تناسب تاریخ هر روز ارائه شده و نکته حائز اهمیت در این روزشمار دیجیتال، مربوط به فراهم شدن بستر ارائه شناسنامه ایثارگری هر استان در آن عملیات است.

وی ادامه داد: حقیقت آن است که گسترش دامنه ارتباطات در عصر فناوری، آستانه صبر مخاطبان را به قدری کاهش داده است که به تدریج «متن نگاری» جای خود را به «تصویرنگاری» می‎دهد و مستندات مصور به دلیل سرعت انتقال پیام بالا، کلمات را به اولویت‌های ثانویه کاربران فضای مجازی تبدیل کرده‌اند لذا اگر هدف از تولید محتوای دیجیتال مبتنی بر فرهنگ دفاع مقدس، انتشار آن در بستر فضای مجازی است، باید محتوای تولیدی ما کوتاه، هنرمندانه، گویا و به گونه‌ای باشد که گره‌ای از شبهات جوانان باز کند و با تحریف دفاع مقدس مقابله نماید.

حیدری گفت: شاید در یک موضوع خاص همچون عملیات والفجر 8 یا سرداران شهیدی همچون شهید کاوه، ده‎ها یا حتی صدها جلد کتاب و سند وجود داشته باشد اما هنر یک فعال مجازی همین است که همه این حجم عظیم مستندات را در یک طرح گرافیکی 90 ثانیه‌ای خلاصه می‌کند و حقایقی از دفاع مقدس را به هنرمندانه‌ترین شیوه‌ها و البته مبتنی بر اسناد و مدارک، به گونه‌ای برای مخاطبین عرضه می‌نماید که از هرگونه تحریف یا بزرگنمایی نیز به دور باشد.

رئیس مرکز توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای در پاسخ به سؤالی در خصوص نحوه صحیح فعالیت در شبکه‌های مجازی غیربومی تصریح کرد: روشن و مبرهن است که شبکه‌های اجتماعی ملی و پیام‌رسان‌های داخلی در اولویت برنامه‌های فرهنگی و انتشار محتواهای هنری قرار دارند اما بر مبنای تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نباید شبکه‌های اجتماعی غیربومی را به دلیل عدم رعایت حریم خصوصی کاربر یا جاسوسی از اطلاعات شخصی رها کرد.

وی تأکید کرد: آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های دقیقی در این خصوص وجود دارد که همه آن‌ها بومی شده و به مدیران فضای مجازی در استان‌ها نیز ابلاغ شده است.

حیدری ابراز امیدواری کرد: خوشبختانه بعضی از اینفوگرافی‎هایی که مرکز توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس تولید کرده است، تا بیش از دو میلیون بازدیدکننده داشته و بر مبنای آمایش جامعه مخاطبین، عمده دنبال کنندگان و بازدیدکنندگان این آثار فرهنگی نیز از قشر جوانان بوده‌اند ولذا گرچه پیشرفت‌های خوبی در این حوزه ایجاد شده اما همچنان تا نقطه آمال و اهداف فاصله زیادی داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها