رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس:

حاج قاسم پرورش‎یافته روحانیت بود/ لزوم تدریس سرفصل‌های مربوط به «جهاد و دفاع» در حوزه‌های علمیه

حجت الاسلام «مصلحی» گفت: پرورش و تعالی نیروها در دوران دفاع مقدس، سلیمانی‌هایی تربیت کرد که مدل مدیریتی را در دنیا تغییر دادند و همه این توفیقات به برکت مکتب تربیتی روحانیت در دفاع مقدس حاصل شد.
کد خبر: ۴۶۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲ - 10July 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‎پرس از مشهد، نشست شورای هماهنگی نشر آثار روحانیت در دفاع مقدس استان خراسان رضوی به ریاست حجت‌الاسلام «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس و با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان و سایر اعضا امروز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام مصلحی در این نشست اظهار داشت: دوستان و دشمنان انقلاب متفق‌‌القول اذعان دارند که دوران دفاع مقدس یک گنجینه تمام‌نشدنی است؛ تا جایی که امروزه پیشروی‌های نظام اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها به برکت تأسی به سیره رزمندگان و فرماندهان هشت سال جهاد و حماسه حاصل می‌شود.

وی با اشاره به خاطره‌ای از دوران حضور خود در جبهه‌های حق علیه باطل افزود: در دوران دفاع مقدس، به عنوان نماینده امام در قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) مشاهده می‌کردم که شهید سلیمانی که آن زمان فرمانده لشکر 41 ثارالله کرمان بودند، شخصاً یکی از برادران روحانی سادات از ستاد اعزام مبلغین را به دفتر خود آورده بود، یک اتاق برای اقامت او در مجاورت مقر فرماندهی در نظر گرفته بود و هر شب به این برادر روحانی مراجعه می‌کرد و از او درخواست می‌کرد که برایش احادیث و روایات اخلاقی بخواند.

حاج قاسم را پرورش یافته جایگاه روحانیت بود/ لزوم تدریس سرفصل‌های مربوط به «جهاد و دفاع» در حوزه‌های علمیه

حاج قاسم پرورش یافته روحانیت بود

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، حاج قاسم را پرورش یافته جایگاه روحانیت خواند و خاطرنشان کرد: یکی از سرفصل‌های اصلی مدیریت، «شرح صدر» است؛ همان موضوعی که حضرت موسی (ع) به عنوان نخستین خواسته خود پس از صدور حکم رسالتش از پروردگار عالم مسئلت کرد و ویژگی بارز شیوه مدیریتی فرماندهان دفاع مقدس بود.

وی ادامه داد: پرورش و تعالی نیروها در دوران دفاع مقدس، سلیمانی‌هایی تربیت کرد که مدل مدیریتی را در دنیا تغییر دادند و در یک نمونه، حاصل فرماندهی شهید سلیمانی در 33 روز کاری کرد که اتحادیه ثروتمندترین کشورهای منطقه در برابر رژیم صهیونیستی نتوانستند انجام دهند و همه این توفیقات به برکت مکتب تربیتی روحانیت در دفاع مقدس حاصل شد.

مصلحی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص توجه به تاریخچه حضور مؤثر روحانیت در همه دوران‌های حساس تاریخ انقلاب اسلامی تصریح کرد: یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره ناظر بر این بوده است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منحصر در ثبت مستندات و مدارک مربوط به هشت سال جهاد و حماسه نباشد و شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که به طور مثال، تأثیر حضور مستقیم روحانیت در دوران مبارزات سیاسی علیه رژیم طاغوت از یکسو و حضور طلاب مجاهد مدافع حرم در کشورهای منطقه از سوی دیگر نیز مورد تحقیق، پژوهش و واکاوی قرار گیرد.

حاج قاسم را پرورش یافته جایگاه روحانیت بود/ لزوم تدریس سرفصل‌های مربوط به «جهاد و دفاع» در حوزه‌های علمیه

وی تأکید کرد: یکی از عرصه‌های موردنیاز برای بررسی و تحقیقات گسترده و علمی حوزویان این است که جایگاه دفاع در مبانی ارزش‌های اعتقادی ما مشخص و معین شود. متاسفانه هیچ سرفصل و مبنای معتبری درخصوص دفاع مقدس در دروس خارج فقه حوزه‌های علمیه وجود ندارد درحالی که نه فقط آحاد مردم بلکه نسل طلاب جوان و آینده‌ساز باید به خوبی بدانند که میراث سنگینی از جانفشانی‌ها و مجاهدت‌ها را بر دوش دارند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس گفت: در همین راستا، کارگروه ویژه‌ای برای گردآوری خاطرات نقش‌آفرینی‌های مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سیستانی تشکیل داده‌ایم و پس از پژوهش‌های گسترده به دستاوردهای شاخص و ممتازی در خصوص تأثیر معظم له بر رزمندگان در دوران دفاع مقدس دست پیدا کرده‌ایم و حوزه‌های علمیه همچون حوزه خراسان که یکی از شاخص‌ترین مراکز تحصیل و تدریس دروس حوزوی در کشور است، می‌توانند با محور قرار دادن پیشکسوتان روحانی دفاع مقدس و مطالعات پژوهشی و فقهی، این خلأ محسوس را جبران کنند.

وی ‌ابراز امیدواری کرد: نحوه مدیریت امام (ره) در دوران دفاع مقدس، تأثیر مساجد و نقش ائمه جماعات از جمله سرفصل‌ها و محورهایی است که کمتر به آن پرداخته شده و برنامه‌هایی همچون جشنواره پرچم‌داران، رویداد نوآورانه‌ای است که باید ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها