در نشست خبری طرح ملی «مائده غدیر» مطرح شد؛

پناهیان: توجه به غدیر، ظهور را نزدیک می‌کند/ غلام‌زاده: حمایت بنیاد علوی برای توزیع ۱۰میلیون غذا در پویش «یک وعده با علی»

یک استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه توجه به غدیر ظهور را نزدیک خواهد کرد، گفت: بدون توجه به ولایت، ظهور محقق نخواهد شد؛ لذا بی‌توجهی به این جشن بزرگ، از عظمت عزاداری ما در عاشورا کم می‌کند.
کد خبر: ۴۶۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ - 17July 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری پویش «یک وعده با علی» طرح ملی مائده غدیر، با حمایت ویژه بنیاد علوی امروز در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

پناهیان: توجه به غدیر ما را به ظهور نزدیک‌تر خواهد کرد/ توصیه به برگزاری تجمع مومنین

حجت‌الاسلام «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای این نشست با طرح این اشکال که چرا به مراسم عزاداری بیشتر پرداخته می‌شود، اظهار داشت: این اشکال که در هیئات بیشتر به عزاداری‌ها پرداخته‌ایم، وارد است. ما باید اعیاد و سرور اهل بیت (ع) را جدی بگیریم و سنت‌ها را احیا کنیم. یک زمینه مناسب و ضروری برای پرداختن به این اعیاد، عید غدیر است که اعظم اعیاد و پر ثواب‌ترین اعمال برای آن ذکر شده است.

وی با تاکید براینکه نهادهای فرهنگی بیش از اینکه به بسیاری از مناسبت‌ها بپردازند، باید به ایامی بپردازند که موضوع محوری دین، یعنی به ولایت می‌پردازد، گفت: اطعام عید غدیر را محدود به مستضعفین ندانیم، چراکه که این نگاه خیلی حداقلی برخورد کردن با اطعام غدیر است. برای اینکه جشن عید غدیر در بین جامعه حس شود، باید عموم مردم اطعام شوند.

پناهیان: توجه به غدیر، ظهور را نزدیک می‌کند/ حمایت بنیاد علوی برای توزیع ۱۰میلیون غذا در پویش «یک وعده یاعلی»

این استاد حوزه و دانشگاه درخصوص آداب اطعام دادن در عید غدیر عنوان کرد: درباره اطعام عید غدیر مومنین بهترین غذاها را باید درنظر بگیرند چراکه ما می‌خواهیم یک جشن برپا کنیم لذا غذای جشن و عزا متفاوت است. برای اطعام عید غدیر پدرها باید بهترین غذاها را برای خانواده و بانیان مراسمات برای عموم مردم تهیه کنند.

پناهیان تصریح کرد: در روایتی که تاکید بر اطعام در عید غدیر شده است؛ درباره هدیه دادن به کودکان نیز سفارش وجود دارد. بنده به هیئات سفارش می‌کنم خودشان را آماده هدیه دادن به کودکان کنند و این بخش از روایت را نیز مورد توجه قرار دهند. خوب است که در طول سال یک روز برای چنین اقدامی درنظر گرفته شود و این روز، روز عید غدیر باشد که مورد سفارش قرار دارد تا به کودکان هدیه بدهیم.

وی افزود: در زمینه هدیه دادن به کودکان بنیاد غدیر و بنیاد علوی و دیگر مراکز می‌توانند برنامه‌ریزی کنند تا هدیه به کودکان فرهنگ شود چراکه باید طعم عید غدیر را به کودکان چشاند؛ این مسئله موجب رونق عید غدیر خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه به اهمیت روزه عید غدیر اشاره کرد و گفت: اصل اطعام برای روز غدیر مربوط به افطار دادن در این روز است. افطاری دادن در این روز ویژگی و حلاوت مهمی دارد. اگر در این روز رسم و سنت روزه‌گرفتن احیا شود، معنویت مورد توجه خواهد گرفت و هاله‌ی معنوی آن پررنگ می‌شود. کمتر ایامی همانند روز غدیر برای روزه گرفتن مهم است. اگر سنت هدیه دادن و روزه گرفتن در روز غدیر احیا شود، در جامعه معنویت بیشتری را شاهد خواهیم بود.

پناهیان با تاکید براینکه توجه به غدیر ما را به ظهور نزدیک‌تر خواهیم کرد، گفت: بدون توجه به ولایت، ظهور محقق نخواهد شد لذا بی‌توجهی به این جشن بزرگ، از عظمت عزاداری ما در عاشورا را کم می‌کند.

وی فلسفه جشن غدیر را تکرار تجمع مومنین برای بیعت با امیرالمومنین (ع) دانست و افزود: صریحا پیشنهاد می‌کنم مسوولین هیئات مذهبی، تاجایی که کرونا اجازه می‌دهد تجمع و جشن گسترده در یک محیط مفرح را در دستور کار داشته باشند و مردم را از این جشن بهره‌مند کنند چراکه محبت ولایت باید با اعلام عمومی انجام شود.

۹میلیون وعده غذایی با برآورد حدود ۹۰ میلیارد تومان

«حسین حائری» دبیر ستاد مردمی طرح سراسری «مائده غدیر» هم در سخنانی به اهمیت گرامی‌داشت شعائر دینی اشاره کرد و اظهار داشت: عید غدیر یکی از شعار مهم ما مسلمانان است که توجه و تاکیدات شایسته‌ای برای احسان در این عید الهی صورت گرفته است.

وی علت برگزاری طرح «مائده غدیر» را توجه دادن به امر ولایت عنوان کرد و گفت: افتخار می‌کنیم در یک حرکت مردمی نسبت به سنت‌های مهم الهی قدم برمی‌داریم. اگر حرکت‌ها شکل و نمایه مردمی داشته باشند، قطعاً هدف نهایی ما محقق خواهد شد؛ اتفاقی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد توجه و تاکید است.

پناهیان: توجه به غدیر، ظهور را نزدیک می‌کند/ حمایت بنیاد علوی برای توزیع ۱۰میلیون غذا در پویش «یک وعده یاعلی»

دبیر ستاد مردمی طرح سراسری «مائده غدیر» ادامه داد: اگر محرم و سفر را منشاء نظام جمهوری اسلامی بدانیم، غدیر را می‌توانیم نقطه آغازین تمدن اسلامی بدانیم؛ لذا با توجه به مظلومیت این عید، ستاد مردمی مائده غدیر آغاز به کار کرد که متمرکز بر اطعام است چراکه این سنت موجب تمدن‌سازی و ارزش‌‌مند است.

حائری به ارائه گزارشی از این طرح در سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: به‌عنوان گام آغازین طرح مائده غدیر اقداماتی را از سال گذشته انجام دادیم که از میدان امام حسین (ع) با پخت ۱۱۰ هزار غذا شکل گرفت. امسال با حمایت ویژه بنیاد علوی، و با توجه به ظرفیت‌های مردمی در راستای ترویج اخوت و برادری و گره‌گشایی اتفاق نابی را رقم خواهیم داد و در ۱۵۰۰ نقطه کشور با رفع مشکلات مردمی، به برگزاری جشن عید غدیر خواهیم پرداخت.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جشن عید غدیر گفت: این اتفاق با ضریب دادن جدی مردمی برگزار می‌شود و برآورد ما تاکنون پخت نزدیک به ۹ میلیون غذا است. هم‌اکنون در دو بخش «با یا علی گره‌گشایی» در ۱۵۰۰نقطه کشور و حمایت ویژه در ۱۰۰ نقطه، طرح افتتاح شده است.

دبیر ستاد مردمی طرح سراسری «مائده غدیر» گفت: در بخش دوم این پویش با عنوان «تو هم مهمان مولایی» از مردم دعوت می‌کنیم در منزل خودشان پخت غذا داشته باشند تا یک اتفاق سراسری شکل بگیرد و از طریق سایت مهمان مولا اقدامات خودشان در پخت غذا را ثبت کنند و همچنین از طریق اپلیکیشن تهیه شده، غذا توزیع شود. امسال در ۱۵۰۰ نقطه کشور نزدیک به ۹ میلیون وعده غذایی با برآورد حدود نود میلیارد تومان حمایت مالی، انجام خواهد شد.

غلام‌زاده: حمایت بنیاد علوی از ۲۰ هزار گروه جهادی برای رفع مشکلات مردم

سپس، «رضا غلامزاده» مسوول مرکز حرکت‌های جهادی و مردمی بنیاد علوی با بیان‌اینکه در کشورمان موضوعات و مشکلاتی وجود دارد که سازمان‌های حکومتی توان رفع کامل آن را ندارند، افزود: بنیاد علوی برای رفع مشکلات و محرومیت‌ها به سمت حمایت از تشکل‌ها و مجموعه‌های مردمی و جهادی برای انجام خدمت پایدار رفته است.

وی به فعالیت گروه‌های جهادی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: بنیاد علوی تاکنون حدود ۲۰ هزار گروه جهادی را در راستای رفع محورمیت و برطرف کردن مشکلات مردم ورد حمایت قرار داده است و از این مسیر برای مناسبت‌های دینی و اعیاد برای یک حرکت و مانور جمعی استفاده می‌کنیم که عید غدیر نمونه این کار است.

پناهیان: توجه به غدیر، ظهور را نزدیک می‌کند/ حمایت بنیاد علوی برای توزیع ۱۰میلیون غذا در پویش «یک وعده یاعلی»

مسوول مرکز حرکت‌های جهادی و مردمی بنیاد علوی به تشریح طرح «یک وعده با علی» پرداخت و گفت: این طرح پیمان برای رفع مشکل مردم است و ۱۵۰۰ گروه تاکنون برای حضور در طرح اعلام آمادگی کرده‌اند و تا روز عید غدیر فعالیت خواهند کرد. در موضوع اخوت و برادری در جامعه نیز تمرکز خواهیم داشت و این حرکت مبارک را در بین گروه‌های مردمی و جهادی برای رفع مشکلات مردم را ادامه خواهیم داد.

غلام‌زاده با اعلام آمادگی برای حمایت از گروه‌های جهادی مردمی در جهت رفع مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم گفت: هر گروهی که بتواند و بخواهد برای رفع مشکل مردم گامی بردارد، بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی از آن‌ها حمایت خواهد کرد و این آمادگی برای پشتیبانی آن‌ها وجود خواهد داشت.

ظریف‌منش: پیش‌بینی پخت ۱۵ میلیون غذا در عید غدیر

همچنین، «حسین ظریف‌منش» مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در ادامه به تشریح مجموعه برنامه‌های فرهنگی، هنری، علمی این ایام پرداخت و با اعلام این خبر که بعد از حدود ۱۰ سال برگزاری برنامه‌های دهه امامت و ولایت، شورای عالی انقلاب فرهنگی این ایام را در تقویم رسمی کشور ثبت کرد، گفت: در ایام غدیر حدود ۱۷۰ برنامه توسط تشکل‌های مردمی در مساجد، هیئات و بقای متبرکه سراسر کشور و برخی مراکز خارج کشور برگزار می‌شود.

وی از اطعام دادن در روز و شب غدیر با همکاری تمام امکان مذهبی خبر داد و افزود: هشت طریق برای اطعام غدیر پیش‌بینی شده است که با شعار «هر خانه یک غذا» فراگیر خواهد شد. این فعالیت سال‌های گذشته درحالی آغاز شد که به‌عنوان نمونه طلبه‌های حوزه علمیه امام خمینی (ره) هرکدام تهیه یک وعده غذا را انجام دادند.

پناهیان: توجه به غدیر، ظهور را نزدیک می‌کند/ حمایت بنیاد علوی برای توزیع ۱۰میلیون غذا در پویش «یک وعده یاعلی»

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر ادامه داد: از مردم برای اطعام جمعی در مساجد و محله‌ها، اطعام از مردم در میادین اصلی شهر دعوت می‌کنیم؛ کاری که سال‌ گذشته در شیراز، اهواز و رشت صورت گرفت که حدود ۶۰ هزار و ۳۰۰ هزار و در سال گذشته تا مرز پخت هشت میلیون وعده غذا صورت گرفت.

ظریف‌منش خاطرنشان کرد: اطعام در عید غدیر از سوی دستگاه‌های رسمی نیز صورت گرفته است و این حرکت تحت عناوین رزق علوی، پویش همدلی، اطعام علوی صورت می‌گیرد که باید گسترش داده شود. توزیع نان رایگان، توزیع شیرینی توسط صنف شیرینی‌پزان، ورود بسیج با شروع مجدد کمک‌های مومنانه از جمله فعالیت‌هایی است که امسال صورت خواهد گرفت. 

وی به اعلام آمادگی برخی از استان‌ها برای پخت غذا در روز عید غدیر اشاره کرد و با تاکید براینکه باید شعار «هر خانه یک غذا» فراگیر شود، ادامه داد: در استان‌هایی همانند گیلان با ۵۰۰ هزار غذا، اصفهان ۴۰۰ هزار، بندرعباس ۲۰۰ هزار غذا، خوزستان ۳۰۰ هزار غذا، و همدان ۳۰۰ غذا اعلام آمادگی توسط گروه‌های خودجوش وجود داشته که پیش‌بینی می‌کنیم رقم پخت غذای امسال تا ۱۵ میلیون افزایش داشته باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها