دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شایسته‌سالاری در انتخاب کابینه، مهم‌ترین مأموریت پیش روی دولت سیزدهم

دولت سیزدهم درحالی سکان کشور را به دست می‌گیرد که با چالش‌های متفاوت و فراوان ملی و بین‌المللی روبه‌رو است؛ به همین دلیل انتخاب کابینه‌ای شایسته از افراد توانمند، مأموریت مهم دولت آینده در گام نخست خواهد بود.
کد خبر: ۴۶۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰ - 18July 2021

شایسته‌سالاری در انتخاب کابینه، مهم‌ترین مأموریت دولت سیزدهمگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: دولت سیزدهم در حالی سکان هدایت کشور را در دست خواهد گرفت که متوجه چالش‌های بزرگ و بی‌شماری است. از این رو تلفیق اعضای کابینه از نیرو‌های جوان و باتجربه، کارآمد و با کارنامه درخشان می‌تواند دولت آینده را در فائق آمدن بر بخش عمده‌ای از مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یاری کند.

کابینه دولت آینده از چه کسانی تشکیل شود؟

تشکیل کابینه دولت سیزدهم باید تلفیقی از نیرو‌های جوان و باتجربه باشد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «فرصت آزمون و خطا نیست. در صدر هر وزارتخانه‌ای باید فردی با کارنامه و برنامه خوب حضور داشته باشد و آن فرد هم بتواند در مجموعه مدیریتی خود در لایه‌های مختلف از جوانان استفاده کند. بعد از برگزاری انتخابات، نور امیدی برای گره‌گشایی از مشکلات کشور در دل مردم زنده شد؛ برای همین لازم است وزرا و مسئولانی برای دولت سیزدهم انتخاب شوند که بتوانند شبانه‌روزی برای سامان دادن به وضعیت معیشتی مردم بکوشند. باید وزرا و مسئولانی برای دولت سیزدهم انتخاب شوند که بتوانند شبانه‌روزی برای خدمت به مردم و سامان دادن به وضعیت معیشتی و اقتصادی تلاش کنند.»

سخنان و رویکرد حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور منتخب نیز در این میان نشان می‌دهد ایشان برای ادامه مسیر مذاکرات و استفاده از ظرفیت‌های برنامه‌هایی دارد که اگر به درستی اجرا شود در این حوزه هم می‌توان شاهد گشایش‌هایی به نفع ملت بود.

دولت سیزدهم امروز قرار است در شرایطی اداره کشور را تحویل بگیرد که اقتصاد کشور با مشکلات زیادی مواجه است، نابسامانی در بازار و اقتصاد مردم را با مشکل مواجه کرده و رکود و تورم بی‌سابقه‌ای در کشور حاکم است.

اصلی‌ترین بحث امروز در رابطه با دولت منتخب آن هم در شرایط ویژه امروز، ضرورت کارآمدی دولت و وزرایش است. از آنجایی که روز اول رئیس دولت منتخب اعلام کرد نگاه جریانی و سیاسی ندارد؛ می‌توان گفت اگر این حرف به عمل هم درآید باید منتظر دولتی کارآمد باشیم.

کابینه‌ای کارآمد است که وزرایش کارآمد باشند؛ یعنی مشکلات کشور را خوب ببینند، با مشورت صاحب نظران و بهرمندی از نظر منتقدان راه حل‌های اجرایی داشته باشند و در نهایت توان اجرایی کردن آن موضوعات را در خود و تیمشان ایجاد کنند. توانایی به انجام رساندن تمام این مراحل هم نیازمند تخصص و هم نیازمند حسن سابقه است. پس از اصلی‌ترین ویژگی‌های وزرای کابینه سیزدهم می‌توان به این دو ویژگی اشاره کرد. افراد متخصص و کاربلد در هر دو جریان سیاسی اصلی کشور حضور دارند. برای تحول و کارآمدی نباید دولت بعدی را مختص یک جریان و گروه سیاسی دانست.

در جریانات سیاسی عده‌ای هستند که می‌خواهند خود یا گزینه مطلوبشان را به دولت بعدی معرفی یا بهتر بگویم تحمیل کنند؛ اصلا از همین رو است که شاهد تعدد گمانه‌زنی‌های کابینه بعدی هستیم.

علی‌رغم این موارد خود آقای رئیسی اعلام کرده هیچ کدام از این لیست‌های احتمالی درست نیست و بر اساس گمانه زنی‌ها و شایعات سیاسی نمی‌توان کشور را اداره کرد.

سامانه انتخاب مدیران، کنشی نو در دولت سیزدهم

سامانه انتخاب مدیران درصدد آن است که با افقی بازتر به جریان انتخاب کابینه نگاه کرده و در این انتخاب به اطرافیان بسنده نکند تا از این طریق، باندبازی و انحصارگرایی از بین برود.

بیش از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و در این سال‌ها در دولت‌ها و مجلس‌های متعدد شخصیت‌های متعددی در سطوح مختلف از بخشداری و فرمانداری گرفته تا نمایندگی مجلس، استانداری، شهرداری و مدیرکلی سازمان‌ها و نهاد‌ها بروز و ظهور داشته است.

همچنین متخصصین و دانش‌آموختگان کارآمد و متعهد بسیاری در سایه گسترش آموزش عالی در سال‌های پس از انقلاب رشد یافته‌اند که می‌توانند در عرصه‌های مختلف مسئولیتی منشا اثر باشند. قطعا وقتی یک دولت در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد، نیازمند ظرفیت‌های متنوع و متعددی است تا بایسته‌های کشور را محقق کند.

از سویی نیز صرفنظر از تبارشناسی ایده مشارکت، مشارکت سیاسی محصول زایش فکر دموکراسی در دوران جدید و گستره جهانی و مردم‌سالاری دینی در ایران پس از انقلاب و همچنین به رسمیت شناختن حق حاکمیت یکایک انسان‌ها در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش است. امروز شهروندان حق دارند آزادانه یا به واسطه میثاقشان با دولت، در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت سیاسی جامعه مشارکت کنند.

رئیس جمهور منتخب با به‌کارگیری نیرو‌های جوان، با تجربه، کارآمد و انقلابی می‌تواند اوضاع را سامان دهد و در این میان مردم نیز باید رئیس‌جمهور منتخب و دولت بعدی را در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم و حل بحران‌های اساسی کشور یاری کنند.

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی به دلیل شرایط اقتصادی کشور، بحران کرونا و تحریم‌های غیرانسانی و ناعادلانه بین‌المللی، روز‌ها و ماه‌های دشواری را تجربه خواهد کرد؛ لذا شایسته است تمامی نخبگان دانشگاهی، جریان‌های سیاسی-اجتماعی و گروه‌های مختلف مردم برای عبور از این بحران‌ها، پیشرفت، توسعه و رشد کشور به دولت ابراهیم رئیسی کمک کنند.

دولت سیزدهم برای موفقیت در مهار بحران‌ها و چالش‌هایی که پیش رو دارد، به همراهی تمامی ایرانیان نیازمند است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار