یادداشت/ رحیم محمدی؛

وزیر دفاع آینده و الزامات تصدی جایگاه وزارت

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دولت سیزدهم باید فردی باشد که نسبت به حوزه‌های مختلف فعالیتی وزارت دفاع آگاهی و تسلط داشته باشد و بتواند آن را بهتر از گذشته هدایت کند.
کد خبر: ۴۶۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵ - 21July 2021

وزیر دفاع آینده و الزامات آنگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ دولت دوازدهم در روز‌های پایانی کار خود قرار دارد و کمتر از یک ماه دیگر مراسم تحلیف سیزدهمین رئیس جمهوری کشورمان برگزار و بدین ترتیب فعالیت دولت جدید آغاز می‌شود؛ لذا به این ترتیب کار دولت برای انتخاب وزرا رسماً آغاز خواهد شد.

بر این اساس، یکی از وزرایی که باید انتخاب شود، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است؛ وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح همان‌گونه که از عنوان آن مشخص است، وظیفه اصلی آن پشتیبانی از نیرو‌های مسلح است.

وزارت دفاع با برآورد کردن نیازمندی نیرو‌های مسلح در جهت تأمین و رفع نیاز‌های آن‌ها تلاش می‌کند. بر همین اساس، این وزارتخانه تاکنون در جهت تامین درخواست نیرو‌های مسلح تلاش‌هایی را داشته که از آن جمله می‌توان به ساخت انواع پهپاد، موشک، تجهیزات انفرادی و... اشاره کرد. در واقع این نشان می‌دهد که توان صنایع دفاعی کشور برای تامین نیاز‌های کشور بسیار بالاست که فقط در یک قرارداد آن، وزارت دفاع ساخت تعداد زیادی پهپاد را برای رفع نیازمندی‌های ارتش متعهد می‌شود.

البته این قرارداد و قرارداد‌های مشابه در حوزه‌های مختلف دفاعی زمانی می‌تواند محقق شود که صنعت دفاعی کشورمان از عهده ساخت قطعات مورد نیاز آن هم در شرایط سخت تحریمی برآید؛ به عبارت دیگر، تا زمانی که نتوانیم قطعات تجهیزات نظامی را در داخل تولید کنیم، هیچ‌گاه نمی‌توانیم استقلال خود را در صنعت دفاعی حفظ کنیم.

در همین رابطه صنایع دفاعی کشورمان با در اختیار داشتن زیرساخت‌های لازم قطعه‌سازی توانسته بخش قابل توجهی از دغدغه‌های موجود در ساخت تجهیزات نیرو‌های مسلح را رفع کند و با این کار علاوه بر حفظ استقلال کشور، از خارج شدن مقادیر زیادی ارز از کشور هم جلوگیری کرده است.

از سوی دیگر، وزیر دفاع علاوه بر مدیریت موارد مورد اشاره باید بتواند رایزنی‌های خوب و موفقی را با همتایان خود در دیگر کشور‌ها به‌ویژه کشور‌هایی که با آن‌ها روابط سیاسی حسنه‌ای داریم، انجام دهد و از ایده‌هایی که در حوزه صنعت دفاعی مطرح می‌شود تا رسیدن آن‌ها به محصول، حمایت‌های لازم را داشته باشد؛ بنابراین فردی می‌تواند وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح را بهتر از گذشته راهبری کند که نسبت به موضوعات مورد اشاره، آگاهی و اشراف کامل داشته باشد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها