در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛

روایت یک مستندساز از تحقیر جانباز ۱۵ درصد توسط دو نهاد!

جانباز ۱۵ درصد دوران جنگ تحمیلی سال‌هاست که بی‌سروصدا دستفروشی می‌کند اما پاییز گذشته، ناگهان سرطان معده گرفت.
کد خبر: ۴۶۷۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۵ - 22July 2021

دردنامه یک جانباز سرطانی برای اجاره خانه ۵۰ متریبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، جواد موگویی نویسنده و مستندساز در صفحه شخصی اینستاگرام خود پیش از این به ماجرای زندگی پر مشقت جانباز دوران دفاع مقدس اشاره کرده و نوشته بود:

«دقیقا ۱۴ ماه ۲۸ روز در جبهه‌ها غرب و جنوب بوده، با بدنی از ترکش، جانباز رسمی ۱۵ درصد است. هنوز ترکش‌هایش در عکس‌های رادیولوژی پیداست. سال‌هاست که بی‌ سر و صدا دستفروشی می‌کند. پاییز گذشته، ناگهان سرطان معده گرفت.

دو ماه بعد از فرزندش که کمک‌خرج خانه بود، سرطان مغز استخوان گرفته. در خانه ۴۵ متری «استیجاری» در میدان شوش می‌نشیند. صاحبخانه مبلغ رهن خانه را دو برابر کرده. بنیاد شهید و ایثارگران، جانبازان کمتر از ۲۵ درصد را فقط تحت پوشش درمانی قرار می‌دهد و حقوق ماهیانه پرداخت نمی‌کند. یک‌ماه پیش با او به بنیاد شهید رفتم. قول ۱۰میلیون وام تا چند ماه آینده را به او داده‌اند! همین.

این‌ را که نوشتم از بنیاد علوی (زیرمجموعه بنیاد مستضعفان) زنگ زدند. آدرس جانباز را خواستند، دادم. چند ساعت بعد پسر جانباز زنگ زد و با خوشحالی گفت از بنیاد علوی آمدند بازدید خانه. همه مدارک پزشکی را هم دیدند. قول دادند ۵۵ میلیون وام بلاعوض بدهند.

فردایش از بازرسی بنیاد شهید زنگ زدند. آدرس جانباز را دادم. گفتند پیگیری می‌کنیم. دوباره از حراستِ بنیاد شهید زنگ زدند! طرف به‌شوخی گفت می‌خواهیم بدانیم اگر خبر کذب است ازت شکایت کنیم!. مشخصات جانباز را که دادم گفت بله جانباز رسمی است. خوشحال شدم که چه زود دستگاه‌ها دست به‌کار شدند.

فردایش از بنیاد شهید به خانواده جانباز زنگ می‌زنند. می‌گویند «مراقب باشید ضد انقلاب از شما سواستفاده نکند! ما هم رسیدگی خواهیم کرد ان‌شاءالله!

الان ۳۰روز گذشته! بنیاد شهید حتی به‌خودش زحمت نداده یک‌سر به خانه جانبازِ سرطانی بزند! ظاهرا مهم این بوده که خبر کذب نباشد! که اگر کذب باشد دمار از روزگار من درآورند. والا خود جانباز مهم نیست. امروز بعد از یک‌ماه فرزند جانباز زنگ زد. گفت از بنیاد علوی هم خبر دادند: آقای‌رییس با اختصاص پنج میلیون موافقت کردند! می‌گفت آقا جواد! مگر صدقه می‌خواهند بدهند!

از خجالت آب شدم! پنج میلیون کمک ودیعه مسکن! آن هم در تهران! کاش مشخصات جانباز را به آن‌ها نمی‌دادم! که اینطور تحقیرشان نکنند. فکر نمی‌کردم که آنقدر شرف رخت بسته باشد. گرچه اگر نمی‌دادم، پایم را به جرم تشویش اذهان عمومی به بازداشتگاه می‌کشاندند اما کاش نمی‌دادم که این‌طور مدافع وطن را تحقیر نکنند. ظاهرا حتی اجاره ۵۰ متر خاکی که او مدافعش بوده سهم او نمی‌شود.»

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار