دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

لزوم بازگشت به فرهنگ دفاع‌ مقدس در مدیریت بحران کم‌آبی/ یادگاران دفاع‌ مقدس اسیر بحران بی‌آبی

مشکل کم آبی در استان خوزستان درحالی دنبال می‌شود که این استان مهم‌ترین یادمان دفاع‌ مقدس به شمار می‌آید، اما آن‌طوری که باید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.
کد خبر: ۴۶۷۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۹ - 20July 2021

یادگار دفاع‌مقدس اسیر بحران بی‌آبی/ لزوم بازگشت به فرهنگ دفاع‌مقدس در مدیریت بحران کم‌آبیگروه اجتماعی دفاع‌پرس: استان خوزستان با دارا بودن خاک حاصلخیز و مردم مهمان‌نواز خود و با وجود جاری بودن پنج رود بزرگ، با تنش‌های آبی روبه‌رو است و همچنان بعضی شهر‌ها و روستا‌ها در انتظار آب هستند؛ به نحوی که ۷۰۰ روستا و ۲۰ شهر خوزستان با تنش آبی و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. کاهش بارش‌ها و نزولات جوی و تغییرات اقلیمی یکی از مهم‌ترین عوامل تنش‌های به وجود آمده است.

کم‌آبی، سناریوی تکراری خوزستان

مدیر کل هواشناسی استان خوزستان میزان بارش باران در حوزه کارون را، ۱۰۱ میلی‌متر نسبت به مشابه سال گذشته کمتر اعلام کرد و گفت: رتبه کرخه در میزان دارایی آب در پایین جدول قرار گرفته است و با تنش آبی روبه‌رو هستیم.

سبزه زاری گفت: شاخص خشکسالی در جنوب استان نشان می‌دهد که حوزه کارون و جراحی وضعیت نگران کننده‌ایی دارند و شرایط کارون از ۱۰ سال گذشته هم پیچیده‌تر شده است.

تنش‌های به وجود آمده در روز‌های اخیر باعث شد در برخی از شهر‌ها در استان خوزستان تجمعات در اعتراض به بحران آب برگزار شد. حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز از مناطقی بودند که تعدادی از اهالی نسبت به عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها و همچنین پروژه‌های انتقال آب کارون اعتراض کردند.

نکته قابل توجه این‌که مردم خوزستان که هشت سال در خط مقدم دفاع مقدس حضور داشتند به خوبی نسبت به احتمال سوءاستفاده عناصر ضدانقلاب و اغتشاشگر از تجمعات اعتراضی آن‌ها واقفند اما امروز تنها راه رساندن صدای خود به مسئولان را حضور در خیابان می‌دانند.

حضوری که علیرغم تحریک عناصر معاند داخلی و رسانه‌ها بیگانه، هیچگاه شعاری علیه حاکمیت تاکنون از آن‌ها شنیده نشده و آنچه فریاد می‌زنند تنها مطالبه‌ای به حق و درخواست توجه مسئولان به بحران کم آبی در این استان است.

بهترین راهکار برای کاهش تنش آبی در خوزستان، کاستن از حجم وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک رودخانه‌های کارون، دز، کرخه، جراحی، مارون و زهره است با توجه به این‌که نباید در انتظار بارش باران بود، بلکه باید برای مدیریت این وضعیت در دوره خشکسالی به سمت معیشت‌های جایگزین و مکمل رفت.

باید سراغ صنایعی رفت که کمترین میزان مصرف آب را دارند و انرژی خورشیدی و بادی را استحصال کرد و با تقویت زیرساخت‌ها، رونق گردشگری را در دستور کار قرار داد تا در شرایط خشکسالی با خطر جدی بی‌آبی مواجه نشد.

خوزستان نیازمند مدیریت جهادی و فرهنگ دفاع‌ مقدس

خوزستان استانی است که بیشترین دخالت بشر در آن صورت گرفته و محیط‌ زیست آن را با تغییرات و ناملایمات اساسی مواجه کرده است. جنگ تحمیلی و دوران هشت سال دفاع مقدس، یکی از مصادیق دخالت‌های جدی بشر در محیط زیست و اقلیم استان است. اگر بگوییم بسیاری از مشکلات تغییر اقلیم طبیعی است، اما در استان خوزستان این، عوامل انسانی است که بر مسائل اقلیم سنگینی می‌کند.

جدای از این مسائل، استان خوزستان هشت سال شاهد رشادت‌ها و از خود گذشتگی‌های رزمندگان اسلام و ایران بوده است. در طول جنگ هشت‌ساله این استان شاهد اشغال یکی از مهم‌ترین شهرهای خود یعنی خرمشهر به دست نیروهای بعثی بوده اما ایثار رزمندگان ایرانی و از جان گذشتن ‌آن‌ها در نهایت باعث آزادی این شهر شد. مشکل کم آبی استان خوزستان که چندسالی است به ناحق مردمان این استان را با مشکلاتی جدی رو به رو کرده از جمله مسائلی است که یک مدیریت جهادی و جدی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی را می‌طلبد. مسئولانی که سالیان قبل هم نسل‌هایشان جان خود را در راه آزادسازی خرمشهر داده‌اند اما درحال حاضر مردم مظلوم خوزستان با مشکل جدی کم‌بود آب شرب مواجه هستند.

بحران مدیریت و سوءعملکرد برخی از مسئولان هنگامی بیشتر نمایان می‌شود که امروز شاهد تشدید کم‌آبی در شهرها و روستاهای استان خوزستان هستیم. در حالی که بهار سال ۹۸ خوزستان در آب غرق شده بود و رودخانه‌ها طغیان کردند، سیل‌بند‌های روستا‌های اروندکنار شکستند و پای سیل به روستا‌ها باز شد. حال باید از مدیران محلی و ملی در این دوره و دوره‌های گذشته پرسید تدبیر شما برای جلوگیری از کم‌آبی و ممانعت از خسارات سیل چه بوده است؟!

شاید این تناقض در میان افکار عمومی به ویژه در میان مردم خوزستان ایجاد شود که آیا سیل ویرانگر و کم‌آبی شدید در یک منطقه تنها جبر روزگار و نامهربانی طبیعت است یا سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مسئولان؟! به هرحال به نظر می‌آید بازگشت به فرهنگ جهادی و دفاع‌ مقدس که بارزترین آن هم در آزادسازی خرمشهر نمایان است، بهترين راه چاره برای حل مشکل کم‌آبی در خوزستان باشد تا مسئولین با مدیریت جهادی و از خودگذشتگی مجدد آب شرب را به خوزستان بازگردانند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها