مقام یمنی:

سرپرستی حرمین شریفین از عربستان سعودی سلب شود

معاون وزیر اوقاف و ارشاد یمن ضمن انتقاد شدید از لغو برگزاری مراسم حج تأکید کرد که مسلمانان باید سرپرستی حرمین شریفین را از ریاض سلب کنند.
کد خبر: ۴۶۷۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳ - 19July 2021

سرپرستی حرمین شریفین از عربستان سعودی سلب شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «فؤاد ناجی» معاون وزیر اوقاف و ارشاد یمن تأکید کرد که «رژیم سعودی بین امت اسلام و یکی از ارکان دین آن (حج)، فاصله انداخته است».

ناجی به شبکه خبری المسیره گفت که کشور‌های جهان به صورت کلی و جزئی محدودیت‌های کرونایی علیه شهروندان خود لغو کرده‌اند، ولی سعودی همچنان مانع از زیارت مردم به بیت الله الحرام می‌شود.

وی افزود: «رژیم سعودی، پذیرای مسافرانی از سراسر جهان است و جشن‌های فسادآمیز و بدون قید و بند وضابطه برگزار می‌کند. این اقدام، تعطیل کردن حج را زیر سؤال می‌برد.»

این مقام یمنی همچنین تأکید کرد، جلوگیری عربستان سعودی از سفر کسانی که واکسن کرونا زده‌اند، انگیزه‌های این کشور را برملا می‌کند.

ناجی ضمن انتقاد از سکوت امت اسلامی در برابر ممانعت سعودی از برگزاری مراسم حج، گفت که ریاض در پی سیاسی کردن این مراسم مذهبی است.

وی تصریح کرد، خداوند حج را محل وحدت مسلمانان و خیزش آنان قرار داده است، ولی عربستان طی چند دهه گذشته، اهداف این مراسم مذهبی را از بین برده است.

این مقام یمنی خاطر نشان کرد: «رژیم سعودی با تصمیم لغو حج، استوارنامه جدیدی برای حامیان غربی و صهیونیست خود ارائه کرد.»

وی با بیان اینکه ریاض، طرف امنی برای مقدسات مسلمانان نیست، تأکید کرد که مسلمانان باید برای سرپرستی حرمین شریفین از ریاض سلب کنند.

ناجی در پایان گفت که «رژیم سعودی، حج را سیاسی می‌کند و از [انجام این مراسم]توسط تمام کسانی جلوگیری می‌کند که با آن اختلاف داشته باشند».

ین در حالی است که نیمه اسفندماه سال گذشته پس از ماه‌ها انتظار کشور‌های اسلامی برای تعیین تکلیف حج تمتع، یکی از رسانه‌های عربی به نقل از وزیر بهداشت سعودی از لزوم تزریق واکسن برای تشرف مسلمانان دیگر کشور‌ها به این فریضه گفته بود.

حج تمتع سال گذشته نیز با توجه به شیوع کرونا فقط برای افراد ساکن عربستان برگزار شد. البته سعودی‌ها یک ماه پس از شیوع کرونا از کشور‌های اسلامی خواستند برای تشرف به سرزمین وحی برنامه‌ریزی نکنند.

پس از این اظهارنظر برخی کشور‌ها با تداوم کرونا از حضور در حج تمتع انصراف دادند تا اینکه در نهایت چند روز قبل از آغاز عملیات حج تمتع، عربستان از نپذیرفتن زائر خارجی برای انجام مناسک حج خبر داد و در نهایت حج سال ۹۹ برای حدود ۱۰ هزار ساکن عربستان صورت گرفت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار